Amming, MME, pumping eller blanding?

Hvordan skal du mate babyen din?

• Amme

Votes: 23 67,6%
  • Morsmelkerstatning

Votes: 2 5,9%
  • Pumpe og gi brystmelk på flaske

Votes: 0 0,0%
  • Amme og MME

Votes: 1 2,9%
  • Amme og brystmelk på flaske

Votes: 8 23,5%

• Antall som har svart
    34

Mymlens

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Fastelavnsbollene 2026
Hva har du tenkt når det kommer til mating av babyen? Hvilke erfaringer har du eventuelt fra tidligere? Hvilken morsmelkerstatning har funket best på ditt barn?

Vil gjerne høre erfaringer rundt mating, og hvilke tanker førstegangsfødende har.

Er 2.gangsfødende. Og er virkelig VELDIG i tvil om hva jeg skal gjøre denne gangen...

Fikk STORE problemer med ammingen med første (baby fikk ikke til ordentlig sugetak, alvorlig brystbetennelse på meg) og det er en opplevelse som sitter veldig i. For meg ble alle problemene rundt ammingen verre (+ en større psykisk belastning) enn at fødselen endte i et akutt HKS grad 1.

Helsestasjonen prøvde å veilede, men det hjalp ikke uansett hva vi prøvde... Det var 2 mnd med MYE smerter og er virkelig ikke noe jeg vil oppleve igjen! Ja, jeg vet at det er en helt ny baby som kommer nå og at det kan gå bra... Men det kan også bli skikkelig dritt igjen...

Jeg håper at jeg lander på en konklusjon om at jeg vil prøve å få til ammingen denne gang, men at jeg, om det skulle oppstå liknende problemer, klarer å sette ned foten på et tidligere tidspunkt slik at jeg ikke blir helt brutt ned denne gangen også.

Førstegangs, så aner jo ikke. Men ønsker å amme, pumpe, etc. skal på ammekurs (privat) til uken og via jordmortjenesten i november.

Amme :) Syns det er så lettvint og greit. Får sove hele natten uten å måtte opp å fylle på og rense flasker. Legger bare babyen til puppen å sover videre.

Ammet første til han var 3 år, og mellomste i 1 år. Skulle gjerne ammet lenger med sykehuset fucket opp og han hadde for stramt tungebånd uten at de sjekket ordentlig etter fødselen, så jeg fikk mindre og mindre melk etterhvert siden han ikke fikk suttet ut alt ordentlig.. Hadde overproduksjon med begge egentlig, så var heldig som fikk det året sånn sett. Slapp flaske å MME.

Pumpen ble overflødig da spruten sto ut av den andre puppen mens baby spiste på den ene :hilarious: Brukte melkeoppsamler og fryste ned overskuddet til pappa skulle være hjemme alene de få gangene jeg ikke var der.

Håper på god produksjon igjen:D

Har ikke fått til ammingen skikkelig med de to andre, men denne gangen skal jeg prøve enda enda hardere, for jeg har så enormt lyst til å få det til❤️

Alternativt så blir det jo mme, og da prøver vi nok Nan eller Hipp tenker jeg☺️

Amme. Det var veldig vanskelig sist fordi det senere viste seg at babyen hadde stramt tungebånd. De på barsel sa at alt var fint, men jeg merket at det ikke var det. Det tok vel 3-4 mnd før jeg til slutt fikk hjelp privat. Men etter det løste alt seg og jeg ammet i litt over ett år. Denne gangen vil jeg også prøve å amme, og hvis det samme skjer igjen vet jeg hva jeg skal gjøre og hvem jeg skal få hjelp av :)

Førstemann fikk ikke ordentlig sugetak og jeg hadde en voldsom overproduksjon. Ga opp etter to måneder. Med andre fullammet vi i 7 måneder, da startet jeg på jobb igjen. Kommer til å amme nå også, kjenner meg godt rustet med både en god og en dårlig erfaring fra før☺️

Førstegangs her! Håper å kunne amme❤️ Men vil også etterhvert tilvenne barnet til å ta morsmelk på flaske relativt tidlig (selvfølgelig når amming er godt etablert) slik at far også kan legge osv. :happy:

Jeg har store planer om å fullamme denne gangen:)
Sist hadde jeg litt startvansker, da hun hadde stramt tungebånd som ikke ble klipt for hun var 6 uker. Brukte hjelpebryst en periode med mme, det hjalp mye. Hun tålte desverre mme (prøvde noe ulike typer) dårlig og hadde mye magevondt så det var veldig godt å kunne gå over til å fullamme ved 9/10 uker. Vi ammet frem til hun var 1,5 år da hun sluttet av seg selv :)

Med første: fikk ikke til ammingen, han har ett kjempestramt tungebånd (forstatt den dag i dag) så han fikk aldri noe tak å bare grein å grein.
Med min andre: hadde ett åpent sinn, ville prøve amming men sa klart ifra om at jeg ikke ville ha noe ammepress fra noen! Hadde en super jordmor som overtalte legen til og klippe det stramme tungebåndet på lillebror og selv med mye smerte hos meg. (Syns amming er dritvondt) så fikk vi til og amme i 8mnd. Og var fornøyd med det. Og det var mitt valg og ingen andre som presset på for det ene eller det andre.
Denne gangen håper jeg at jeg kan amme.. men kjenner jeg bekymrer meg for at det ikke har kommet melk enda. Med de to første så lakk jeg melk fra uke 19-20 før melken kom dag to etter fødsel… sjønner liksom ikke hvorfor det ikke er det samme nå? Men samtidig prøver og ikke stresse, og tenke at vi får prøve og amme etter beste evne:)

Amme. Fungerte supert sist selv om jeg kun fikk ammet på et bryst. Men ammet til hun var 2,5. Spent på om begge brystene vil fungere denne gangen.

Lite styr med ammingen så både praktisk og koselig

Her valgte jeg flaske og mme sist der jeg ikke ville amme. Blir akkurat det samme nå også :)

Planen er å amme og pumpe på flaske. Er førstegangsfødende, og har forstått at det ikke er en selvfølge at man får til ammingen. Men jeg krysser fingrene, da det er dette kroppene til mor og baby er laget for :)

Håper at jeg skal klare å amme, og tenker det er praktisk å kunne pumpe ved behov :)

Er førstegangsfødende og tenker at dette må jeg ta som det kommer :) Får man ikke til å amme, så er ikke det noe nederlag. Har foreløpig så små pupper, tross 30+4, så er et under som det blir melk i de

Jeg har meldt meg på ammekurs på Klinikk Eira, på tirsdag. I tillegg skal jeg på kurs via jordmortjenesten i kommunen. Har sett noen videoer via en av disse appene. Håper det går i orden. Og leser at størrelse på verken bryst eller brystknopp spiller noen rolle, men jeg har seriøst Nipples of Doom (tm) og skjønner ikke at knoppene ikke kan være for store for en liten baby :bored:

Er førstegangsfødende og tenker at dette må jeg ta som det kommer :) Får man ikke til å amme, så er ikke det noe nederlag. Har foreløpig så små pupper, tross 30+4, så er et under som det blir melk i de
Jeg var så godt som flat før førstemann, men jaggu ble det overproduksjon av melk allikevel! Var helt i sjokk. Så det kan gå :love2

Amming gikk veldig bra sist (tross startproblemer med brystbetennelseR de første ukene), så ønsker å amme nå også om jeg lykkes. Pumpet også litt sist for at far kunne gi flaske, men til tross for øvelse fra hun var 7 uker (ish) ville hun ikke ta flaske før ca. 8 mnd. Må trene litt mer intensivt denne gang pga. litt kortere permisjon… :wacky:

Førstegangs. Planlegger på å amme mest mulig, men blir nok å introdusere flaske etterhvert for at pappaen skal få ta litt mer ansvar og at det gir meg litt mer frihet. Men det er definitivt ikke førsteprioritet.

Back
Topp