Aktivitet i svangerskapet

Augustspire

Gift med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Maiskolbene 2023 :-)
Junibollene 2023
Jeg ble sykmeldt i uke 10 sist svangerskap og gikk fra en aktiv jobb og trening 3-5 ganger i uken til å kun ligge på sofaen og spise dritt.
Dette resulterte i 40kg vektoppgang og jeg håper å kunne unngå det dette svangerskapet.
Fokuset blir derfor å få inn litt aktivitet hver dag og unngå sjokolade og godteri.

Noen som har gode tips?

Jeg går tur med hund og prøver å gå en speed walk om dagen hvor jeg blir andpusten. Liker ikke å jogge, og har funnet ut at rask tur er bedre for meg. Utenom det er det beroligende å tøye på yoga-matte

Æ parkere litt lengre unna jobb enn æ må.. så hiv æ ungen (11mnd) i bæresela å går me han i barnehagen, å så går æ vidre på jobb.. e ikke lange turn, men alt hjelpe på.. har å en jobb kor æ går mye i.. åsså e æ helt slutta å spis godteri å drikk brus.. til vanlig drekk æ nesten bare saft, å spis endel andre usunne ting, mem prøve å sjerpe mæ i svangerskape:-)
I helgen går æ å endel tura me vogna når lillegutt sov (2 blunda om dagen)

Her er det i gåturer med hunden. Bruker noen ganger ulike videoer på YouTube, finnes alt der. Litt yoga og bevegelighet, enkle kettlebelløkter og noen videoer med fokus på å samle skritt og få litt fart på pulsen bare. Ellers er fjellturer helt fantastisk nå utover høsten.

Jeg ble selv sengeliggende/sofaliggende forrige svangerskap. Allerede i uke 5-6 begynte kvalmen og jeg var helt slått ut i 4 mnd før jeg kunne gjøre noe særlig. Dog gikk jeg jo ikke opp i vekt med så mye oppkast.

Jeg bruker styrketreningsprogram for gravide. Den følger uker i svangerskapet. Ellers går jeg en time om dagen og trener kondisjon til youtube videoer.

Jeg bruker styrketreningsprogram for gravide. Den følger uker i svangerskapet. Ellers går jeg en time om dagen og trener kondisjon til youtube videoer.
Hvor fant du det programmet?

Gode sko, først og fremst!! Viktig å ta vare på kroppen. Også prioritere turer i ulendt terreng, asfalt og betong er tyngre for kroppen. Jeg svømte innimellom i forrige graviditet, det var både godt for kroppen og god trim ☺️ Også passer jeg godt på hva jeg spiser, ettersom jeg har en del kg for mye. Gikk opp lite i vekt sist, 6kg, og håper å unngå mye vekt denne gangen også. Jeg er veldig glad i styrketrening, og foreløpig trener jeg som før. Skal fortsette med det så lenge jeg klarer :-)

Jeg trener styrke, har også gjort det før jeg ble gravid så jeg prøver bare å opprette rutinene på det. Tenker så lenge det ikke gjør vondt når jeg trener og hører på kroppen så er det innafor
Men skulle gjerne fulgt et program da. Men jeg vil ha det på norsk

Jeg trener styrke, har også gjort det før jeg ble gravid så jeg prøver bare å opprette rutinene på det. Tenker så lenge det ikke gjør vondt når jeg trener og hører på kroppen så er det innafor
Men skulle gjerne fulgt et program da. Men jeg vil ha det på norsk
Om du er medlem av et treningssenter kan det være de har kompetanse på det, og kan sette opp et program med deg. jeg har værtfall mulighet til der på mitt treningssenter :)

Første svangerskap lå jeg mest på sofaen og fikk skikkelig problemer med bekkenet.

Forrige gang gikk jeg tur og gjorde yoga hver dag. Ingen bekken-problemer!

Denne gangen planlegger jeg å svømme og gå tur, samt hypopressiv gravid-trening (har god erfaring med vanlig hypopressiv trening så ønsker å forsette med det i svangerskapet).

Trener fast ukentlig på et senter med fysio, men skal prøve å trene minst én gang til i uka!:) Type strikk/ball/matte-trening.

Jeg leser motstridende anbefalinger på nettet når det gjelder styrketrening. Jeg tenker hovedsaklig trening av muskulatur i bein. Noen sier man ikke bør gjøre knebøy og utfall, mens andre sier det tvert imot er bra for gravide å gjøre det. Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre, og blir rastløs i beina av å ikke trene de.

Jeg leser motstridende anbefalinger på nettet når det gjelder styrketrening. Jeg tenker hovedsaklig trening av muskulatur i bein. Noen sier man ikke bør gjøre knebøy og utfall, mens andre sier det tvert imot er bra for gravide å gjøre det. Jeg vet ikke hva jeg bør gjøre, og blir rastløs i beina av å ikke trene de.
Så lenge man føler seg trygg på utførelse, kjenner etter om det er noe ubehag skal det være trygt :happy:

Kan være greit å sjekke kilder. Nhi, helsedirektoratet og helsenorge anbefaler styrketrening.

Back
Topp