Forventninger til barselavdeling/barselhotell?

Montessoripedagog

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
❄️ Januargull 2023 ❄️
Fastelavnsbollene 2026
Hvor mye hjelp, opplæring og oppfølging får man egentlig?
Er man stort sett "på egen hånd"?
Er det fellesrom ol? Eller er man på rommet mesteparten av tiden?

Det kommer an på om du er på føden eller på hotellet, om det er hektisk eller rolig. Første gangen var jeg på hotellet. Da var det egentlig bare å ringe i snora så fikk man avlastning, noe vi valgte å ikke gjøre. - noe jeg må vil anbefale å gjøre i større grad om en føler et lite snev av behov! På hotellet er det som et hotell. Rom med god dobbelseng, stort bad, fellesområder med tv og restaurant.

Sist var vi på føden da det var fullt på hotellet. Var der i underkant av et døgn. Trange rom, med vonde senger. Mannen lå på alt for kort sovesofa og jeg lå på sykehusseng. Ingen fellesområder, dårlig tilbud av mat og drikke. Spiste fra seven eleven på et tidspunkt, utover det var det vel noen skiver til frokost før vi dro hjem. Oppfølging hadde de ikke så god tid til pga stor pågang, men de var innom på obligatorisk besøk for å sjekke at alt fungerte som det skulle. Fikk legesjekk av baby før vi dro hjem. -Noe som også var forhastet, da det viste seg at hun hadde brukket kragebeinet under fødsel uten at det ble avdekt før noen dager senere...

Du får forresten opplæring i vask og stell + ammeteknikk, utover det må du bare prøve deg frem.

Fikk derimot nydelig oppfølging hjem, med både sykepleier og ammehjelp. Absolutt et supert tilbud for den som ønsker å dra hjem innen rimelighetens tid fremfor å være på sykehuset.

Det kommer veldig an på hvilket sykehus man føder på :) I Bodø, der jeg har født og skal føde, oppholder man seg på barselavd fra ca en time etter fødsel og til man er klar for å reise hjem. Det er en nylig oppusset føde- og barselavd, med enerom og eget bad. VELDIG fornøyd med både selve rommet og hele oppholdet sist. Fikk mye hjelp, og følte meg så godt ivaretatt. Pappaen fikk være der så mye han ville, både natt og dag (mot en slant i betaling) Forrige gang fødte jeg en fredags kveld, og følte meg ikke klar for å reise hjem før tirsdag formiddag. Melken kom litt seint i gang, og lillegutt var kvalm etter fødsel de første dagene, så vi fikk være på barsel helt til vekta hans begynte å gå opp.

Angret i ettertid på at vi hadde så mye besøk på sykehuset. Men nå er det bare far og søsken som får komme på besøk på rommet :happy:

Min erfaring er at det blir tilbudt veldig lite, så man må være litt frempå med det man trenger hjelp til. Synes systemet med jordmor hjem fungerer mye bedre enn å bli værende på sykehuset for lenge. Om man selv og baby er frisk så er mye gjort. Vil også anbefale å forberede seg så godt som man overhode kan for ammingen på forhånd slik at man ikke må lære alt fra scratch på barsel, det er veldig tungt både for en selv og personalet der.

Sniker fra februar. Når jeg fødte lå jeg på barsel fra ons-lør. Fikk hjelp til alt jeg trengte hjelp til, veldig mye hjelp til amming, da det var litt startproblemer av div grunner. Bading av baby viss vi ville, fikk mye info. De var innom å hørte at alt var bra, at vi ikke manglet noe. nye jordmødre/barnepleiere kom inn og hilste etter vaktbytte. Fikk dobbeltrom alene hvor far fikk overnatte alle nettene, stort felles kjøkken og en liten sofakrok. Her blir førstegangsfødene prioritert for å få alenerom. Vi lukka egentlig bare døra om vi ville være for oss selv

Kommer sikkert veldig an på sykehuset ja. Jeg fødte på Haukeland i mai 2021. To timer etter fødsel ble jeg trilla inn på barsel og far måtte reise hjem. Husker jeg lå der i senga med baby i trillesaken ved siden av, og jeg lurte på om det var meningen jeg skulle løfte henne opp eller vente på nærmere beskjed :hilarious: Følte meg til tider litt overlatt til meg selv, men hadde det helt greit der. Fikk liksom ikke noe praktisk info som om hvor bind og bleier lå, men delte rom med ei som nevnte det da. Hun var forresten veldig mye på telefon med slekt som ble litt slitsomt, men utenom det gikk det fint med fellesrom med gardin mellom.

Men selv om jeg følte meg litt overlatt til meg selv på en del områder var det jo ofte personale innom for å sjekke ting, hjelpe til med amming etc. Ringte på de noen ganger når jeg hadde helt konkrete spørsmål (babyen sitt gulp er misfarget, åja fostervann som er vanlig, bra). Første måltidene hentet de mat til meg. Alle var veldig hyggelige og selv om de var effektive følte jeg at de fleste så meg og våre behov. Om natten kom de inn og sjekket om baby lå trygt der vi sov sammen.
Trodde jeg ville ønske å være der lenge, men etter to dager var jeg veldig klar for å komme meg hjem. Da hadde jeg endelig klart å tisse på egen hånd (alt man skal slite med) og følte meg trygg sammen med baby. Angrer bare på at jeg ikke følte meg tryggere på amming før vi reise, men samtidig fikk jeg oppfølging av "jordmor hjem" på det.

Kommer sikkert veldig an på sykehuset ja. Jeg fødte på Haukeland i mai 2021. To timer etter fødsel ble jeg trilla inn på barsel og far måtte reise hjem. Husker jeg lå der i senga med baby i trillesaken ved siden av, og jeg lurte på om det var meningen jeg skulle løfte henne opp eller vente på nærmere beskjed :hilarious: Følte meg til tider litt overlatt til meg selv, men hadde det helt greit der. Fikk liksom ikke noe praktisk info som om hvor bind og bleier lå, men delte rom med ei som nevnte det da. Hun var forresten veldig mye på telefon med slekt som ble litt slitsomt, men utenom det gikk det fint med fellesrom med gardin mellom.

Men selv om jeg følte meg litt overlatt til meg selv på en del områder var det jo ofte personale innom for å sjekke ting, hjelpe til med amming etc. Ringte på de noen ganger når jeg hadde helt konkrete spørsmål (babyen sitt gulp er misfarget, åja fostervann som er vanlig, bra). Første måltidene hentet de mat til meg. Alle var veldig hyggelige og selv om de var effektive følte jeg at de fleste så meg og våre behov. Om natten kom de inn og sjekket om baby lå trygt der vi sov sammen.
Trodde jeg ville ønske å være der lenge, men etter to dager var jeg veldig klar for å komme meg hjem. Da hadde jeg endelig klart å tisse på egen hånd (alt man skal slite med) og følte meg trygg sammen med baby. Angrer bare på at jeg ikke følte meg tryggere på amming før vi reise, men samtidig fikk jeg oppfølging av "jordmor hjem" på det.
Samme her! Var andregangs da, men ble trillet opp på barsel etter 3 timer og far ble sendt hjem. Kom opp til fullt kaos med et rom der mor hadde unger som sprang rundt og styrte. De ble heldigvis sendt hjem. Bare en halvsur jordmor som kom inn to ganger om natten for å høre om jeg hadde tisset. Reiste hjem rett etter frokost morgenen etter.

Siste gang jeg fødte nå (Haugesund) var veldig bra. Fikk sove over på fødestua til morgenen etter siden jeg fødte på kveld og det var midt i coronatid. De kom med god mat og var veldig hyggelige. Men var bare et halvt døgn da også, og var aldri innom barsel der.

Har fått enerom begge gangene jeg har født, og mannen har vært sammen med meg hele tiden. Tror det er en av fordelene med å føde på et lite sykehus i nord-norge. I desember er det også lite fødsler generelt, så kanskje man er heldig å slipper å dele rom.

Vi var alene på barsel med første, og følte ikke vi trengte noe avlastning eller hjelp, så jordmødrene kom å spurte om de kunne låne babyen på et tidspunkt så de fikk holde å kose. Da var de 5 stykker på jobb som satt på pauserommet å koste med babyen. Tror jeg sov litt, men ventet egentlig bare på å få han tilbake. Vi dro hjem dagen etterpå og følte det gikk helt fint. Ammingen fikk vi til med en gang, og det føltes veldig godt å komme hjem.

Med nr. 2 dro vi hjem samme dag. Da ville jeg hjem til storebror, men i ettertid kunne keg godt å utnyttet den alenetiden med babyen litt bedre å vært på barsel en dag eller to til. Men det er veldig kjedelig, og jeg har fått veldig enkle barn og ting har kommet naturlig med amming og alt så man blir bare sittende der.

Syns de forhastet seg veldig med legesjekken på nr. 2. Han er født på sommeren og det er sommerstengte fødeavdelinger så de bytter på hvem som har åpent når. Følte det gikk litt på rullebånd hele opplevelsen med fødsel og sjekk. De misset at han hadde for kort tungebånd så vi måtte klippe det når han var tre måneder og hadde stagnert/ gått ned i vekt.. Han fikk ut melk og det så ut som han sugde bra, men han fikk ikke sugd ut nok til å få i seg den tykkeste melka.

Mitt råd er egentlig bare å spør om alt du lurer på og ta plass. De har det sikkert travelt, men våg å ta tiden deres å spør hvis det er noe og si ifra hva du trenger.

Mange bedrevitende jordmødre som har behandlet meg dårlig. Fordi jeg er ung har de trodd at de kunne heve seg over meg å snakke til meg som om jeg var et barn. Har hørt det er slik for mange, spesielt med førstegangsfødende også, uansett alder, så vær tydelig hvis noen prøver å overkjøre deg. (Gjelder spesielt før og under fødsel).

Glemte å si at det var så hektisk den dagen jeg fødte at jeg måtte ut av fødesenga rett etter, typ minutter etter jeg fødte, da de hadde behov for fødestua. Det sto flere pleiere å skifta på senga, mens en annen holdt i min nye sykehusseng som jeg da måtte over i. Hoppa bare fra den ene til den andre jeg, før de småløp nedover gangen med meg for å få meg ut av verden... Veldig rart hele greia. Håper de er bedre rustet denne gangen for å ta imot folk. Ikke no gøy å bli sendt ut før trusa er skikkelig på, noe som faktisk var scenario. Styrte egentlig det døgnet selv, gikk på do og sånn uten tilsyn, noe en egentlig skal ha på første dotur. Synes synd på de som jobba der for de var stressa og sliten. -og dette var før covid.. så det var jo faktisk en av grunnene til at vi dro hjem tidlig og. Følte ikke for å være der lenger enn absolutt nødvendig.

Noen som har erfaring med å føde på st.Olavs ?
Sniker fra februar. Var der under pandemien. Jeg hadde keisersnitt så ble liggende på barsel. Fikk litt hjelp med amming og slikt. De oppdaga at mini hadde stramt tungebånd og vi fikk klipt det samme dag. Ellers var de innom og vise hvordan man skulle bade og skifte bleie (tror jeg). Men utenom sånne oppsatte ting var det ofte litt ventetid når man ringte på for hjelp, men de var veldig hjelpsomme når de kom innom. Veldig glad for at samboer fikk være med, for etter keisersnittet var det en del jeg ikke syns jeg klarte på egenhånd som jeg er usikker på om jeg ville fått hjelp til om jeg hadde vært alene. På barsel fikk vi alt vi trengte av utstyr, men tror på hotellet må man ha med egne klær til baby.

Hvor mye hjelp, opplæring og oppfølging får man egentlig?
Er man stort sett "på egen hånd"?
Er det fellesrom ol? Eller er man på rommet mesteparten av tiden?
Vet ikke hvor du skal føde, men flere sykehus tilbyr en besøkstur før fødsel i regi av jordmor. Har ikke vært på dette selv, men da blir man vist litt rundt og får info om alt det du lurer på.

Min erfaring er varierende hjelp med amming. Lærte noe nytt fra hver person og ble veldig forvirret og rådvill. Måtte etterspørre hjelp og veiledning, forklare selv hva jeg trengte hjelp til. Vanskelig å forklare noe man ikke kan spør du meg :laughing002 Fikk så mye avlastning jeg trengte, spesielt på natt så mor fikk sove litt
:hilarious:

Der jeg fødte er det barsel/fødeavdeling i samme korridor. Og fødte under covid så alt av mat ble servert på rommet og ingen tv eller lignende tilgjengelig, så var ganske ensomt når samboer bare fikk være der 2 timer om dagen… Håper jeg får det bedre denne gangen, ingen gode minner fra barsel forrige gang! Denne gangen blir det å føde på nytt sykehus mest sannsynlig, og kommer til å be om å få bli flyttet til barsel på lokalsykehuset om det fortsatt er åpent som idag :happy:

Fikk derimot nydelig oppfølging hjem, med både sykepleier og ammehjelp. Absolutt et supert tilbud for den som ønsker å dra hjem innen rimelighetens tid fremfor å være på sykehuset.
Er det tilbud fra kommunen? Altså Malvik?

Min erfaring er at det blir tilbudt veldig lite, så man må være litt frempå med det man trenger hjelp til. Synes systemet med jordmor hjem fungerer mye bedre enn å bli værende på sykehuset for lenge. Om man selv og baby er frisk så er mye gjort. Vil også anbefale å forberede seg så godt som man overhode kan for ammingen på forhånd slik at man ikke må lære alt fra scratch på barsel, det er veldig tungt både for en selv og personalet der.
Har allerede kjøpt et nettkurs for amming, og skal på kurs via helsestasjonen, så håper vi kan mest mulig selv ja.

Vet ikke hvor du skal føde, men flere sykehus tilbyr en besøkstur før fødsel i regi av jordmor. Har ikke vært på dette selv, men da blir man vist litt rundt og får info om alt det du lurer på.
Skal føde på St.Olavs. Hadde håpet på en omvisning ja, men virker ikke som de har begynt med det etter corona igjen..

Skal føde på St.Olavs. Hadde håpet på en omvisning ja, men virker ikke som de har begynt med det etter corona igjen..
Litt usikker på om de hadde det før og, var ikke noe snakk om det når jeg snakka med dem om innskrivningssamtale på OUL like før covid starta iallefall. Men mulig de ville tatt en liten omvisning uansett da. Innskrivningssamtale ble via video siden covid hadde skjedd innen da..

Back
Topp