Hjemmefødsel, flere?

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg ønsker meg hjemmefødsel denne gangen, rett og slett for jeg synes det ser så koselig ut. Og å slippe bilturen til sykehuset.
Jeg hadde en nydelig fødsel sist på sykehuset, og er ikke redd for det. Men dette er kanskje min siste fødsel, så har lyst å undersøke det. Så jeg håper jeg er frisk i svangerskapet og at forholdene ligger tilrette for å få hjemmefødsel.

Sist hadde jeg en rask og fin fødsel, så jeg husker jeg forsvant raskt inn i fødeboblen.. og det var litt sånn at det var det å finne balansen på å være hjemme så lenge som mulig, og å få unna bilturen før det ble for heftig.

Flere som er interressert i hjemmefødsel? :)

Har veldig blandete følelser til hjemmefødsel, jeg kan skjønne at det virker intressant for deg men samtidig synes jeg det er litt egoistisk mtp den som ligger i magen. Du fratar barnet muligens livsviktig hjelp de første minuttene i verden. Min forrige fødsel på sykehus var nydelig og alt var fint, helt til hun kom ut- uventet slapp og trengte livsviktig hjelp. 90 sekunder etter alarmen gikk stod et helt nyfødt intensiv team klart. Nå er hun helt frisk og har ikke hatt noen plager siden den gang. Hadde jeg hatt hjemmefødsel hadde ikke 2åringen min overlevd.

Det er ikke så interresant å diskutere krisemaksimering, men fint å reflektere.
Jordmor ser tidlig i fødselsstadiet om noe er usikkert, og vi bor 5 min unna sykehuset, så det bekymrer meg ikke.
Hvis du setter deg inn i hva hjemmefødsel med profosjonelle jordmødre går ut på, vil du se at statistisk ender de fleste hjemmefødslene godt, hjemme, mens noen må kjøres til sykehus underveis, og det er oftest tidlig i forløpet. Jeg velger å stole på jordmor :)

Det har alltid vært drømmen min, men pga første fødsel tør jeg rett og slett ikke. Har lyst, men hvis jeg får en sånn blødning etter fødselen igjen blir det bare mer stress med å kjøre langt om lenge til sykehuset.

Hadde det ikke vært for min første opplevelse ville jeg nok fortsatt ha tenkt på å ha hjemmefødsel. Det ser så fint ut, spesielt å føde i badekar! :shy:

Det har alltid vært drømmen min, men pga første fødsel tør jeg rett og slett ikke. Har lyst, men hvis jeg får en sånn blødning etter fødselen igjen blir det bare mer stress med å kjøre langt om lenge til sykehuset.

Hadde det ikke vært for min første opplevelse ville jeg nok fortsatt ha tenkt på å ha hjemmefødsel. Det ser så fint ut, spesielt å føde i badekar! :shy:
Da håper jeg du kan få badekar på sykehuset :happy: Her er det risikosvangerskap, så det er ikke noe å vurdere engang. Her er mer problemstillingen kan jeg føde på lokalsykehuset, regionsykehuset eller til eett enda større sykehus.:wacky:

Da håper jeg du kan få badekar på sykehuset :happy: Her er det risikosvangerskap, så det er ikke noe å vurdere engang. Her er mer problemstillingen kan jeg føde på lokalsykehuset, regionsykehuset eller til eett enda større sykehus.:wacky:
Jeg fødte på fødestue sist og de har badekar, men de ville ha meg ut av den. Jeg skal spørre denne gangen om vi kan flytte dit etterhvert så jeg forhåpenligvis føder i badekar. Men det kan jo endre seg fort underveis! :)
Ja ikke sant, da har du jo ikke noe valg.. Du har noen valg! :D Hvor fødte du sist da?

Jeg fødte på fødestue sist og de har badekar, men de ville ha meg ut av den. Jeg skal spørre denne gangen om vi kan flytte dit etterhvert så jeg forhåpenligvis føder i badekar. Men det kan jo endre seg fort underveis! :)
Ja ikke sant, da har du jo ikke noe valg.. Du har noen valg! :D Hvor fødte du sist da?
Bare lurer.. hva er fordelene med å føde i badekar? :)

Da ble det regionsykehuset, da jeg var kommet langt nok til det. Men ikke langt nok og var for syk for lokalsykehuset. Er en sånn som liker å ha planene klare, så blir godt å starte med å finne ut om det er lokal eller regionalsykehuset som skal følge meg i svangerskapet.

Bare lurer.. hva er fordelene med å føde i badekar? :)
Fødte i badekar sist, og det var veldig behagelig. Ble vektløs i vannet, så det var lettere å bevege meg. Og vannet ga meg ro. Behagelig, naturlig smertelindring.

Fødte i badekar sist, og det var veldig behagelig. Ble vektløs i vannet, så det var lettere å bevege meg. Og vannet ga meg ro. Behagelig, naturlig smertelindring.
Såååå enig med deg!! Har tre fødsler bak meg og har hatt lyst til å føde i vann med alle tre, mem det tilbudet fikk de ikke i kristiansand før jeg fikk sistemann, og den fødselen var fantastisk! Som du sier så kan man bevege kroppen hele tiden og ikke ligge på en hard seng. Og man får bruke lystgass. Jeg skal definitivt velge vannfødsel igjen neste gang også.

Såååå enig med deg!! Har tre fødsler bak meg og har hatt lyst til å føde i vann med alle tre, mem det tilbudet fikk de ikke i kristiansand før jeg fikk sistemann, og den fødselen var fantastisk! Som du sier så kan man bevege kroppen hele tiden og ikke ligge på en hard seng. Og man får bruke lystgass. Jeg skal definitivt velge vannfødsel igjen neste gang også.
Det høres fantastisk ut!!

Jeg ble født hjemme og min mor hadde en finere opplevelse enn de to første hun fikk på sykehuset. Hun fikk 6 andre barn hjemme også uten problemer. Ikke noe for meg da jeg endte opp med 2 akutte KS. Muligens tryggere hvis man har født uten problemer før da.

Back
Topp