Skravletråd

Husker ikke hvilken tråd du skreiv i så jeg bare tagger en vilkårlig. Fikk du noe mer hjelp hos legen ift kvalme?
Ja jeg ble innlagt og fikk 1 liter væske i går og 1 liter idag. De har prøvd litt forskjellige kvalmestillende, og nå landet på samme som sist svangerskap. Føler meg som er nytt menneske! Hvordan går det med deg?

Ja jeg ble innlagt og fikk 1 liter væske i går og 1 liter idag. De har prøvd litt forskjellige kvalmestillende, og nå landet på samme som sist svangerskap. Føler meg som er nytt menneske! Hvordan går det med deg?

Ikke særlig bra. Er konstant kvalm og mye våken på natta pga det. Blir bare verre og verre for hver dag, og det er vondt å ikke få kasta opp. Vet ikke om det er noe vits i å ta kontakt med legen igjen siden jeg fortsatt bare kaster opp 2-3 ganger om dagen.. Afipran og postafen fungerer ikke særlig bra, tar kanskje toppene men ikke mer. Vil så gjerne fungere i hverdagen:sad015

:dummy1:Shit, tenk at jeg faktisk er gravid igjen. Smalt til på 2 eggløsning etter en sen MA i mars. har ikke gått opp for meg enda, tror nok jeg må nå uke 16 først, og at alt skal gå bra til da. Er jo så himla lenge til.
Er små uggen nå og da, men tenker at det er det andre grunner til :wacky: så litt i fornektelse gitt!

januarbaby ja, shit da må vi fyre døgnet rundt med disse strømprisene, har jeg tenkt på i dag, hehe.

Ikke særlig bra. Er konstant kvalm og mye våken på natta pga det. Blir bare verre og verre for hver dag, og det er vondt å ikke få kasta opp. Vet ikke om det er noe vits i å ta kontakt med legen igjen siden jeg fortsatt bare kaster opp 2-3 ganger om dagen.. Afipran og postafen fungerer ikke særlig bra, tar kanskje toppene men ikke mer. Vil så gjerne fungere i hverdagen:sad015
Tenker at du også burde snakke med jordmødre/leger/sykepleiere som jobber med dette daglig, fastleger leser seg mest sannsynlig bare opp på det de finner på nett (noe som er forståelig siden de må kunne litt om alt). Anbefaler deg å enten dra på legevakt eller ringe til føden(her i kommunen er det iallefall føden som tar meg i mot) og forklar situasjonen din. Når du har det som du har det nå, så skal du ha hjelp. Hvis de sier at du må ha henvisning fra legen din så er det absolutt ingen som sjekker hvor mye du kaster opp, så for de egen del må du bare dra på. Du kan fortsatt ha hyperemesis uten å kaste så mye opp. Bruk tabellen jeg har lagt med og regn ut på deg selv. Lykke til ❤️

Vedlegg

• 2F4C725E-9D23-4035-8533-FED8F1FCC1A4.png
    2F4C725E-9D23-4035-8533-FED8F1FCC1A4.png
    155,9 KB · Visninger: 30
Tenker at du også burde snakke med jordmødre/leger/sykepleiere som jobber med dette daglig, fastleger leser seg mest sannsynlig bare opp på det de finner på nett (noe som er forståelig siden de må kunne litt om alt). Anbefaler deg å enten dra på legevakt eller ringe til føden(her i kommunen er det iallefall føden som tar meg i mot) og forklar situasjonen din. Når du har det som du har det nå, så skal du ha hjelp. Hvis de sier at du må ha henvisning fra legen din så er det absolutt ingen som sjekker hvor mye du kaster opp, så for de egen del må du bare dra på. Du kan fortsatt ha hyperemesis uten å kaste så mye opp. Bruk tabellen jeg har lagt med og regn ut på deg selv. Lykke til ❤️

Takk, kanskje jeg skal prøve å ta kontakt med føden.. Jeg skårer mellom 12 og 13 på tabellen, og føler jo selv at problemet er økende..
Legen min er mann, yngre enn meg, og måtte lese om det var trygt å ta afipran.. Så jeg vet ikke jeg.. :sorry: Prøvde å ringe jordmor, men der var det ingen på jobb før neste onsdag..

Veldig fint at du fikk hjelp!

Last edited:
Hverken føden eller legevakt var særlig interesserte i å hjelpe meg. Siden jeg hadde gjort detta to ganger før. Jey…

Hverken føden eller legevakt var særlig interesserte i å hjelpe meg. Siden jeg hadde gjort detta to ganger før. Jey…
Og hva er begrunnelsen for det?!

Savner emojier på skjult navnet vårt :rolleyes:
Burde vært ❤️ Januargull 2023 ❤️ feks :shy:

Jeg var mye hos legevakt sist, det var der jeg dro første gangen jeg ble skikkelig dårlig i forrige svangerskap. Be samboer eller noen nære ringe og forklare hvordan du har det!

Jeg var mye hos legevakt sist, det var der jeg dro første gangen jeg ble skikkelig dårlig i forrige svangerskap. Be samboer eller noen nære ringe og forklare hvordan du har det!

Er innlagt nå og får væske. Men føler vel kanskje de bommer litt her. «Kvalmen kan vi dessverre ikke gjøre noe med, vi kan kun behandle dehydrering».. Får ikke afipranen min engang.. :sour:

Savner emojier på skjult navnet vårt :rolleyes:
Burde vært ❤️ Januargull 2023 ❤️ feks :shy:

Enig. Men det ble ikke foreslått og stemt på så jeg turte ikke legge det til :hilarious:

Og hva er begrunnelsen for det?!

Jeg fikk komme inn til slutt og bør innlagt til observasjon og få veske. Men føler grunnlaget er syltynt, og at jeg nesten ikke burde være her. «Svangerskapskvalme kan vi ikke gjøre noe med, vi kan kun behandle dehydrering».

Og det er jo så rart, for de kan jo. :sour::mad:

Ååh håper du føler deg bedre snart :oops::Heartred

Føler det hjelper litt med veske akkurat nå hvertfall. Men selvfølgelig vil jo kvalmen komme tilbake om vi ikke kan behandle kvalmen, kun konsekvensene av kvalmen.. Men vi får se :love2

Jeg fikk komme inn til slutt og bør innlagt til observasjon og få veske. Men føler grunnlaget er syltynt, og at jeg nesten ikke burde være her. «Svangerskapskvalme kan vi ikke gjøre noe med, vi kan kun behandle dehydrering».

Og det er jo så rart, for de kan jo. :sour::mad:
Ååååh jeg blir så irritert.... det skal ikke være sånn! Det må være en av de som kommer på vakt i kveld som kan noe om HG?! Mas på alle du finner. De kan gi deg kvalmestillende, samt vitaminer i sprøyte + intravenøst

Last edited:
Ååååh jeg blir så irritert.... det skal ikke være sånn! Det må være en av de som kommer på vakt i kveld som kan noe om HG?! Mas på alle du finner. De kan gi deg kvalmestillende, samt vitaminer i sprøyte + intevenøst!

Får prøve litt seinere. Ho legen som var her var veldig koselig, men spurte meg 4 ganger på 10 minutter om jeg hadde barn fra før og om jeg hadde det sånn da. I ulike varianter. Så følte ikke ho var helt med.

Er innlagt nå og får væske. Men føler vel kanskje de bommer litt her. «Kvalmen kan vi dessverre ikke gjøre noe med, vi kan kun behandle dehydrering».. Får ikke afipranen min engang.. :sour:

Zofran eller afipran skal ikke være noe problem å få tenker jeg! Be om god begrunnelse på hvorfor de tenker at du ikke skal få det. Hilsen akuttsykepleieren :shy:

Zofran eller afipran skal ikke være noe problem å få tenker jeg! Be om god begrunnelse på hvorfor de tenker at du ikke skal få det. Hilsen akuttsykepleieren :shy:

Afipran har jeg tilogmed resept på fra fastlegen så skjønner ikke helt. Zofran er liksom neste håp, men ser man ikke bør ta det før etter uke 12.
Alt jeg fikk beskjed om fra legen på akutten var at «svangerskapskvalme kan vi ikke gjøre noe med». Jeg prøver å spørre en pleier neste gang noen kommer. :) Tusen takk! :)

Skjønner.. :Heartred Har du blitt innlagt tidligere svangerskap? :Heartred

Nei, men det er egentlig kun flaks og stahet. Har to svangerskap bak meg med oppkast hver dag fra uke 8 til uke 40. Har vært beinhard på å få i meg mat og drikke, med kun afipran, og ligge vannrett, helt stille, til det har gått så lang tid at jeg har kunna kaste opp. Nå orker jeg bare ikke, 10 år etterpå… :sour:

Back
Topp