Forebygge

Sparkedress

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Litt det samme som «mat som frister»-tråden kanskje. Men lurer på hvilken mat som forebygger kvalme? Altså ikke hva man vil ha når man allerede er kvalm, men hva som kan gjøre at man slipper at kvalmen kommer? Eller andre tips i forhold til rutine etc som forebygger?

Ikke så mye til hjelp kanskje, men små lette måltider.. har feks med meg mandler/tørt knekkebrød.
Kvalmen blir værst for min del når jeg er skikkelig sulten (aller værst i bevegelse.. bil feks) så litt å tygge på kan hjelpe.

Farris bris naturell. Unngå stress. Droppe lange/svingete kjøreturer.

• Liker
Reactions: S23
Ikke ha klær som klemmer…. Men kan bli litt problematisk. Jeg klarer feks ikke ha på hverken bh eller bukse om dagen:wideyed:

Jeg syns klassikeren med cola og salt potetgull hjelper når ting ikke er så ille.
Men det som hjelper mest er gode næringsrike måltider, spesielt med litt karbohydrater til. Det hjelper og holde blodsukkeret mitt stabilt lengre og dermed blir jeg mindre kvalm!
Søsteren min spiste mye tørt knekkebrød for å drøye kvalmen, jeg spiser mye ristet brød

• Liker
Rent vann først. Akkurat som om det roer magen.
Så salte kjeks eller yogurt eller banan.
Og jeg liker brød med smøreost. Det er ofte bedre enn feks middag der det blir mange smaker, konsistenser, lukter.
Og mat med lite fett i.

• Liker
Jeg vet ikke helt hvordan man forebygger for å ikke være kvalm i det hele tatt, for jeg er alltid litt kvalm. Men det viktigste jeg gjør for å holde meg minst mulig kvalm er å spise før jeg står opp om morgenen og så spise litt annenhver time. Jeg prøver å spise ting som er lett å få ned så jeg slipper å bli mer kvalm av å presse i meg for mye. Yoghurt med havregryn er topp! Og melon :)

Ikke så mye til hjelp kanskje, men små lette måltider.. har feks med meg mandler/tørt knekkebrød.
Kvalmen blir værst for min del når jeg er skikkelig sulten (aller værst i bevegelse.. bil feks) så litt å tygge på kan hjelpe.

Farris bris naturell. Unngå stress. Droppe lange/svingete kjøreturer.

Stress har jeg merket påvirker masse, ja. Dessverre, for er ikke klar til å fortelle det på jobb. Og vi skal også ha overnattingsbesøk framover som vi ikke hadde tenkt å fortelle det til enda.

Jeg vet ikke helt hvordan man forebygger for å ikke være kvalm i det hele tatt, for jeg er alltid litt kvalm. Men det viktigste jeg gjør for å holde meg minst mulig kvalm er å spise før jeg står opp om morgenen og så spise litt annenhver time. Jeg prøver å spise ting som er lett å få ned så jeg slipper å bli mer kvalm av å presse i meg for mye. Yoghurt med havregryn er topp! Og melon :)

prøvde å spise annenhver time idag og det virker som det hjelper en del i alle fall. Tusen takk for tipset!

Postafen reisesyketabletter får du reseptfritt på apoteket. Jeg hadde hyperemesis i begge mine tidligere svangerskap og tok ingen medisiner da jeg ikke ville tilføre kroppen/barnet noe som kunne være skadelig. (Fikk da tilbud om andre sterkere medisiner). Ble livredd når jeg kjente litt kvalme i starten denne gang, redd for å bli sengeliggende i 9 måneder enda en gang, med to barn.. Postafen er førstevalget når man er litt kvalm, og det er godt dokumentert uten at det har blitt oppdaget bivirkninger.

Nå ble jeg aldri mer enn litt småkvalm denne gangen, og er derfor overbevist om at det må være jente:hilarious: (har to gutter fra før). Har tatt Postafen de dagene det har vært som verst, og det har fungert greit nok til at jeg holder meg på beina og får i meg mat, som også hjelper på.

Verdt å prøve hvis du trenger å få i deg mat og ingenting går ned:)

Last edited:
Prostafen reisesyketabletter får du reseptfritt på apoteket. Jeg hadde hyperemesis i begge mine tidligere svangerskap og tok ingen medisiner da jeg ikke ville tilføre kroppen/barnet noe som kunne være skadelig. (Fikk da tilbud om andre sterkere medisiner). Ble livredd når jeg kjente litt kvalme i starten denne gang, redd for å bli sengeliggende i 9 måneder enda en gang, med to barn.. Prostafen er førstevalget når man er litt kvalm, og det er godt dokumentert uten at det har blitt oppdaget bivirkninger.

Nå ble jeg aldri mer enn litt småkvalm denne gangen, og er derfor overbevist om at det må være jente:hilarious: (har to gutter fra før). Har tatt prostafen de dagene det har vært som verst, og det har fungert greit nok til at jeg holder meg på beina og får i meg mat, som også hjelper på.

Verdt å prøve hvis du trenger å få i deg mat og ingenting går ned:)

Er det ikke varseltrekant på prostafen? Tenker i forhold til å kunne kjøre bil osv

Er det ikke varseltrekant på prostafen? Tenker i forhold til å kunne kjøre bil osv
Ser jeg har skrevet navnet feil, det er POSTAFEN. Vet ikke hvorfor jeg har innbilt meg at det var Prostafen:hilarious: Ang trekant på pakke så tror jeg ikke det, men har ikke pakken her så er usikker. Ta en tur på Apoteket å se. Jeg tror ikke det har noen innvirkning på bilkjøring:)

Ser jeg har skrevet navnet feil, det er POSTAFEN. Vet ikke hvorfor jeg har innbilt meg at det var Prostafen:hilarious: Ang trekant på pakke så tror jeg ikke det, men har ikke pakken her så er usikker. Ta en tur på Apoteket å se. Jeg tror ikke det har noen innvirkning på bilkjøring:)

Haha, jeg med min dysleksi bare kopierer den skrivefeilen :hilarious:
Det ser ut som varseltrekanten er fjernet fra når jeg var liten, men det anbefales ikke å operere kjøretøy etter å ha tatt postafen ser det ut som. Derfor jeg valgte å be om afipran fremfor postafen siden jeg er helt avhengig av å kan kjøre bil.
Husker jeg ble sykt trøtt av de tabellene som barn så de er nok ikke løsningen for meg isåfall.

Vedlegg

• Screenshot_20220515-131409_Chrome.jpg
    Screenshot_20220515-131409_Chrome.jpg
    456,3 KB · Visninger: 2
Last edited:
Back
Topp