Skravletråd

Det kommer faktisk an på hvor du bor i landet, om de regner 40+2 eller 40+3. Mulig kalkulatoren regner ut fra 40+2 og jordmor 40+3. Hvis du bor i Trondheim så regner de 40+3, bor du i Bergen regner de 40+2. Jeg vet ikke hvorfor de praktiserer forskjellig, men varigheten på et svangerskap i Norge er tydeligvis enten 282 dager eller 283 :confused013

Da jeg gikk gravid sist brukte jeg noen amerikanske nedtellingsgreier, og de har 40 uker blank som varighet! Selv husker jeg at jeg spurte på St.Olavs da jeg var på OUL om de brukte 40+2 eller 40+3 for å vite nøyaktig hvor langt jeg var på vei - ikke kun termindato :p

Det kommer faktisk an på hvor du bor i landet, om de regner 40+2 eller 40+3. Mulig kalkulatoren regner ut fra 40+2 og jordmor 40+3. Hvis du bor i Trondheim så regner de 40+3, bor du i Bergen regner de 40+2. Jeg vet ikke hvorfor de praktiserer forskjellig, men varigheten på et svangerskap i Norge er tydeligvis enten 282 dager eller 283 :confused013
Det var jo interessant. Du vet ikke hva babyverden teller?
Bor i Trøndelag, så er nok på 40+3.

Jeg skjønner det som at de bruker 40+3. Så for meg høres det ut som jordmor sin utregning var basert på 40+2 :)

Vil anta at dette er riktig ja, for om man er en dag lengre enn man tror, så stemmer jo det med at svangerskapet er en dag kortere :p

Kanskje det ja. Men er det ikke rart at termin og siste dag i mens fortsatt er på samme dag om man regner 40+2 og 40+3?

Hadde skjønt det om termin flyttet på seg en dag og. Meeen, jeg er bare glad for at termin i alle fall ikke ble flyttet nærmere desember.

Dog vet jeg ikke heelt om jeg likte at jordmor omtrent lovet meg at jeg kom til å gå over termin med førstemann. Vil ikke ha sånne forhåpninger (termin 2. januar, håper på januarbarn.)

Hadde skjønt det om termin flyttet på seg en dag og. Meeen, jeg er bare glad for at termin i alle fall ikke ble flyttet nærmere desember.

Dog vet jeg ikke heelt om jeg likte at jordmor omtrent lovet meg at jeg kom til å gå over termin med førstemann. Vil ikke ha sånne forhåpninger (termin 2. januar, håper på januarbarn.)

Litt rart å love noe sånt ja :bored: Det er vel vanligere blant førstegangsfødende å gå over tiden enn flergangsfødende, men det betyr jo ikke at det skjer med deg.

De fleste blir uansett flyttet et par dager på oul og det er den datoen som blir gjeldende for resten av svangerskapet og søknader osv :)

Litt rart å love noe sånt ja :bored: Det er vel vanligere blant førstegangsfødende å gå over tiden enn flergangsfødende, men det betyr jo ikke at det skjer med deg.

De fleste blir uansett flyttet et par dager på oul og det er den datoen som blir gjeldende for resten av svangerskapet og søknader osv :)
Ja, og hun poengterte at det ikke var noe som helst som var sikkert altså.

Litt merkelig at hun sier det sånn, selv om statistikken er på din side er det jo nok av unntak. Min første (og eneste hittil) kom to dager før. Helt perfekt da. Men regner med du ikke håper på det :p

Litt merkelig at hun sier det sånn, selv om statistikken er på din side er det jo nok av unntak. Min første (og eneste hittil) kom to dager før. Helt perfekt da. Men regner med du ikke håper på det :p
Nei, jeg gjør jo ikke det. Og hun sa det vel egentlig bare for å forberede meg på at det er veldig normalt å gå over tiden. Og det er jo forsåvidt greit da. Også modererte hun seg litt når hun vel skjønte at jeg faktisk håpet på å gå over termin.

Jeg fikk også høre det med førstemann, han kom dagen før termin. Lillesøster kom 10 dager før, så jeg prøver å innstille topplokket på at vi får romjulsbarn denne gangen :nailbiting:

Kanskje det ja. Men er det ikke rart at termin og siste dag i mens fortsatt er på samme dag om man regner 40+2 og 40+3?
Ja, merkelig. Skulle tro det var motsatt om hun regnet med 40+2. Altså at 7+0 hadde vært på lørdag… Skjønte ikke helt hva jordmora di mente her altså :hilarious: Menmen, du har uansett termin 2.januar :) Jeg er nødt til å lyve om siste menstruasjonsdag, for jordmødrene og legene bruker dette flotte og fine hjulet sitt som tar utgangspunkt i 28 dager og en lutealfase på 14 dager. Det fungerer ikke for personer med sykluser på 36 dager og lutealfase på 12 dager :dead:

Svigermor virker nesten sjokkert over at vi ikke har sagt noe til resten av familien, og at vi ikke har tenkt å si noe før uke 12. :confused:

Ja, merkelig. Skulle tro det var motsatt om hun regnet med 40+2. Altså at 7+0 hadde vært på lørdag… Skjønte ikke helt hva jordmora di mente her altså :hilarious: Menmen, du har uansett termin 2.januar :) Jeg er nødt til å lyve om siste menstruasjonsdag, for jordmødrene og legene bruker dette flotte og fine hjulet sitt som tar utgangspunkt i 28 dager og en lutealfase på 14 dager. Det fungerer ikke for personer med sykluser på 36 dager og lutealfase på 12 dager :dead:

Hehe, merkelig at man må lyve fordi de er så utrolig knyttet til det hjulet sitt og tenker at det gjelder for alle, selv om man har stålkontroll på syklusen sin :P

Må du lyve da? Kan du ikke bare si når du hadde eggløsning? Vil tro de fleste jordmødre er kjente med andre sykluser enn 28 dagers. :hilarious:

Må du lyve da? Kan du ikke bare si når du hadde eggløsning? Vil tro de fleste jordmødre er kjente med andre sykluser enn 28 dagers. :hilarious:
Hørt fra noen at de ikke hører på deg når du sier eggløsningsdagen :confused013 Er så kjedelig å få termin 16.januar, når man vet at eggløsningstermin er 23.januar.
Skal prøve å forklare det først naturligvis, men da er jeg redd for at det ikke går gjennom:hilarious: Skal prøve å få time til jordmor først, for vet legen min er veldig glad i hjulet sitt o_O

Jeg har syklus på 29 dager, så kanskje det er det som utgjør forskjellen?

Når dere først snakker om termindato. Min første ble til ved hjelp av ivf, og tror terminen min hvis jeg regnet fra eggløsningsdagen (uttak og befruktningsdagen) var 01.09. Så sa første gyn på TUL i uke 7+3 at ut i fra målene var termin rundt 07.09, og jordmor regnet frem til 05.09. Endte opp med termin 31.08 på OUL. Såå selv om vi visst eksakt dato for befruktning var det ingen som brydde seg om det :bored: nå stemte jo termin satt på OUL veldig bra med den som jeg regnet ut med tanke på ivf, men hva de andre to telte med aner jeg ikke :hilarious::hilarious:

Back
Topp