Fortelle om graviditet før NIPT-test?

Susibella

Flørter med forumet
Hei! Når vi en gang blir gravid, er vi begge enige om at vi ønsker å ta NIPT-test. Jeg har i utgangspunktet et ønske om å dele graviditeten med nærmeste familie og enkelte venner relativt tidlig. Har noen noen råd/erfaringer rundt deleing av graviditet før NIPT test? Forståelig nok er det mye meninger rundt NIPT test og en evt abort. Dersom vi ender opp der tror jeg dette vil være utrolig vanskelig for oss, og jeg er redd det vil kunne gjøre det vanskeligere dersom vi har delt graviditeten med mange. Samtidig vil vi gjerne trenge støtte og råd rundt det. Dersom vi velger å vente med å dele graviditeten til etter NIPT-test svaret er kommet blir vel dette ikke før i uke 12-13?

Håper noen har noen meninger, råd eller egne erfaringer å dele.

Hei! Har ingen erfaringer enda, men litt samme bekymring/tanker. Vi tok NIPT-test for 10 dager siden, ca uke 15. Vi valgte å fortelle familie det samme dag, selv om jeg helst ville ventet til vi fikk svar.. Men det var godt å fortelle det også, siden magen begynner å bli godt synlig.
Ikke fått svar enda, men på ultralyden så alt bra ut.

Tør ikke å tenke på vegen videre hvis det viser seg å være noe galt..

Lykke til videre!

Spørs vel litt hvor du tar nipt og. Jeg tok prøven selv (via en klinikk i Danmark). Der kunne man ta prøven fra 9+0, også var postgang til USA + 5d analyse. Jeg tok prøven 9+3; også var det storm og forsinkelse med post, men fikk likevel svaret 11+2. (Så, før passerte tolv uker).

Forøvrig; greit å dele med de samme du ville dele en evt abort med, for støtte?
Jeg delte med familien min fra første test; men så visste de også at vi var og satte inn et egg, og.

Jeg fortalte mange før nipt.

En grei tommelfingerregel er jo å ikke fortelle det til flere enn du orker å fortelle det til hvis du mister/velger abort.

Jeg fikk ikke tatt nipt med første, pgr coronastengte grenser. Vi hadde tenkt til det. En ting vi gjorde, som jeg anbefaler dere veldig å gjøre, er å snakke godt igjennom hva dere vil gjøre hvis testen viser utslag på noe. Vi var samstemt om, da vi enda trodde vi skulle få tatt prøven, at er det trisomi 21 (downs), ja da beholder vi. Er det trisomi 13 eller 18 (edvards/patau syndrom) som ofte dør i mors liv eller etter et kort liv i mye smerte, så ville vi nok avsluttet. Jeg er ingen abortmotstander, og hver må få velge hva som er riktig for seg, bare så det er sagt.

Siden vi ikke tok nipt tok vi en ekstra ultralyd, der alt var perfekt, både nakkefold og neserygg etc. I tillegg hadde jeg (på grunn av kronisk tilstand hos meg) 6-7 ultralyder totalt gjennom svangerskapet. Alle ultralyder så topp ut. Da snuppa ble født viste det seg at hun har Downs syndrom og en hjertefeil. Jeg sleit veldig med dårlig samvittighet de første par dagene, for jeg følte at jeg hadde vurdert/forsøkt å sortere henne bort ved å planlegge nipt. Så kom jeg på at vi HADDE jo sagt at vi skulle ha henne uansett. For meg var det en enorm lettelse.

For ordens skyld: Jeg elsker henne over alt på jord. Alt i livet mitt er bedre etter at hun kom til verden, og jeg ville ikke vært foruten henne- uansett antall kromosomer. Jeg er dog veldig glad for at vi ikke visste noe på forhånd, og for at jeg slapp å ta det valget/vurdere det.

Spørs vel litt hvor du tar nipt og. Jeg tok prøven selv (via en klinikk i Danmark). Der kunne man ta prøven fra 9+0, også var postgang til USA + 5d analyse. Jeg tok prøven 9+3; også var det storm og forsinkelse med post, men fikk likevel svaret 11+2. (Så, før passerte tolv uker).

Forøvrig; greit å dele med de samme du ville dele en evt abort med, for støtte?
Jeg delte med familien min fra første test; men så visste de også at vi var og satte inn et egg, og.

Hvordan gjorde du det? Hva betalte du?

Ultralydklinikken.dk benyttet vi. Prisene står på siden deres, det er ganske likt som prisen i Norge, bortsett fra at de tester for mer og man får vite kjønn. Vi fikk tilsendt kit og tok prøven hos fastlegen. Hadde på forhånd avklart med fastlegen at vi kunne ta blodprøven der. Så hentet DHL pakken hjemme hos oss samme dag som prøven ble tatt.

Vi hadde tatt abort ved avvik, men heldigvis var resultatet fint.

Tror det er lurt å snakke om hva man ønsker å gjøre ved eventuelle avvik på forhånd. For å ta en slik avgjørelse på strak arm som gravid, uten å ha vært gjennom temaet på forhånd, tror jeg blir vanskelig.

En grei tommelfingerregel er jo å ikke fortelle det til flere enn du orker å fortelle det til hvis du mister/velger abort.

Jeg fikk ikke tatt nipt med første, pgr coronastengte grenser. Vi hadde tenkt til det. En ting vi gjorde, som jeg anbefaler dere veldig å gjøre, er å snakke godt igjennom hva dere vil gjøre hvis testen viser utslag på noe. Vi var samstemt om, da vi enda trodde vi skulle få tatt prøven, at er det trisomi 21 (downs), ja da beholder vi. Er det trisomi 13 eller 18 (edvards/patau syndrom) som ofte dør i mors liv eller etter et kort liv i mye smerte, så ville vi nok avsluttet. Jeg er ingen abortmotstander, og hver må få velge hva som er riktig for seg, bare så det er sagt.

Siden vi ikke tok nipt tok vi en ekstra ultralyd, der alt var perfekt, både nakkefold og neserygg etc. I tillegg hadde jeg (på grunn av kronisk tilstand hos meg) 6-7 ultralyder totalt gjennom svangerskapet. Alle ultralyder så topp ut. Da snuppa ble født viste det seg at hun har Downs syndrom og en hjertefeil. Jeg sleit veldig med dårlig samvittighet de første par dagene, for jeg følte at jeg hadde vurdert/forsøkt å sortere henne bort ved å planlegge nipt. Så kom jeg på at vi HADDE jo sagt at vi skulle ha henne uansett. For meg var det en enorm lettelse.

For ordens skyld: Jeg elsker henne over alt på jord. Alt i livet mitt er bedre etter at hun kom til verden, og jeg ville ikke vært foruten henne- uansett antall kromosomer. Jeg er dog veldig glad for at vi ikke visste noe på forhånd, og for at jeg slapp å ta det valget/vurdere det.

Takk for fine råd og erfaringer :Heartred

Det er nok lurt å ha tenkt igjennom avgjørelser på forhånd, som flere av dere nevner. Vi er heldigvis samstemte i vurderingene våre.

Vi kommer nok til å fortelle til de aller nærmeste, som vi uansett ville delt alt med. Problemet er gjerne om folk har sterke meninger om det, noe vi gjerne ikke ønsker å måtte ta stilling til. Ideelt sett skulle jeg ha diskutert saken på generelt basis med folk før vi evt delte det :happy:

Ultralydklinikken.dk benyttet vi. Prisene står på siden deres, det er ganske likt som prisen i Norge, bortsett fra at de tester for mer og man får vite kjønn. Vi fikk tilsendt kit og tok prøven hos fastlegen. Hadde på forhånd avklart med fastlegen at vi kunne ta blodprøven der. Så hentet DHL pakken hjemme hos oss samme dag som prøven ble tatt.

Vi hadde tatt abort ved avvik, men heldigvis var resultatet fint.

Tror det er lurt å snakke om hva man ønsker å gjøre ved eventuelle avvik på forhånd. For å ta en slik avgjørelse på strak arm som gravid, uten å ha vært gjennom temaet på forhånd, tror jeg blir vanskelig.

Fortalte dere om graviditeten til mange før dere fikk svar på testen? :happy:

Fortalte dere om graviditeten til mange før dere fikk svar på testen? :happy:

Fortalte til søsken, som er de samme vi ville delt med om vi av en eller annen grunn hadde mistet. Men fortalte det ikke til resten av familie og venner før rundt OUL. Hadde ikke behov for å dele så tidlig :)

Samme som Kelsey. Ultralydklinikken.dk; står godt med info på siden. Vi hadde full pakke, det kostet vel over 7k i NOK. Når neste spire kommer, blir vi nok ikke å ta for mikrodelesjoner, dog. :)

Jeg fikk mamma til å ta selve blodprøven på meg dog; jeg kjenner ingen andre som kan :p

Back
Topp