Er det bare mor som kan søke nå eller kan begge søke?
Andre her som er freelancer eller selvstendig næringsdrivende?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det bare mor som kan søke nå eller kan begge søke?
Far kan søke først etter babyen er født tror jeg!
Jeg er både fast ansatt (70%) og selvstendig næringsdrivende i tillegg!

Jeg skulle søke selv forrige uke, men ringte nav for sikkerhetsskyld med tanke på datoer og fikk beskjed om å ikke søke før tidlig mai. Fikk beskjed om at saksgangen kunne bli lengre om jeg søkte før ettersom søknad havnet i annen bunke
Kan anbefale denne dersom man er usikker på fordeling : https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger
Tror ikke far kan søke før baby er født. Har noe med at far ikke kan ta ut foreldrepenger før seks uker etter fødselog man vet jo ikke når det er før fødsel har skjedd.
Her velger jeg engangsstønad for å jobbe istedet, da får far 40 uker fordi jeg ikke da lenger har rett på foreldrepenger men bare hanlitt utradisjonelt men. Så vi får ikke søkt før barnet er født.
Jupp, hvis jeg ikke velger engangsstønad så blir det vanlig «kvotering»Synes det hørtes smart. For ellers er det vel sånn at de 40 ukene må fordeles mellom mor og far?
Jupp, hvis jeg ikke velger engangsstønad så blir det vanlig «kvotering»altså tredeling.
Ja, det stemmerSå da kan altså mannen få alle ukene i stedet hvis jeg tar engangsstønad??
Høres faktisk ut som det beste for oss også.
Ja, det stemmerMEN da må du ut jobb/studie for at far skal kunne ta ut ut permisjon
Far mister de tre ukene før og seks ukene etter fødsel, men det dekker jo engangsstønaden![]()
Bare hyggeligAh, ja sånn blir det jo. Lurte litt siden jeg så det var 49 uker, men det er jo helt logiskTakk!
![]()