Klagetråden

Hvordan få samboeren til å hjelpe til med husarbeid ?? Tips ? :p:rolleyes:
Snakke sammen - rolig og behersket. Finn en løsning sammen, og ikke gå inn i samtalen om at "jeg har rett og du har feil" - det vil sjeldent fungere (selv om det føles sånn..)

En fin ting er å snakke om hva som må gjøres, hvor ofte det må gjøres, og hvem som skal gjøre det. Noe er felles, noe er kanskje ditt ansvar og noe er hans.
Bli enige på disse punktene. Ha en ren praktisk samtale uten noe skyld, samvittighets kvaler eller andre negative følelser så langt det lar seg gjøre.
Jeg ville kanskje ha snakket om på forhånd at du ønsker å ta opp fordeling av husarbeid fordi fordelingen er skjeiv osv, gi han mulighet til å selv ha noen tanker rundt fordelingen før dere setter dere ned å prater.

Jeg syns du har fått gode råd allerede, men jeg ville bare legge til at jeg ikke syns du skal kalle det å "hjelpe til" når du snakker med ham. Det får det til å høres ut som at du ber ham om en tjeneste, og det er begrenset hvor mye man gidder å hjelpe andre. Han bor i hjemmet deres og må ta sitt ansvar. Hvis det er din oppgave å lage mat kan han gjerne få "hjelpe til" med matlagingen om du trenger det. Men at han skal ta jobber i hjemmet er bare å bidra til at man har et fungerende hjem og samliv.

Ellers har jeg ingen gode råd. Det virker som at noen menn rett og slett ikke skjønner at de må ta ansvar like mye som partneren dessverre :( men håper at din får opp øynene! Syns ikke det er greit at vi damer liksom skal være sjefene som må delegere oppgaver hjemme for å få ting gjort.

Kanskje heng opp en ukes/ månedsplan der alt står :happy: Hvem som skal gjøre hvilket husarbeid hvilken dag, detaljene blir dere selvfølgelig enige om, hva dere skal ha til middag og hvem som lager, planene for uken osv. Alt kan skrives ned, tenker nå jeg :shy::woot:

Jeg laget en slik en gang utav en stor bilderamme :cat: laget egen bakgrunn under, og skrev på glasset med whiteboard tusj. Super enkelt og rimelig :happy093

Hehe sliter med det samme :hilarious: men ble anbefalt å endten lage ei liste over husarbeidting han skal gjøre eller lage ei felles arbeidsliste der man krysser av oppgaver og skriver opp hvem som har gjort hva,også gå.igjennom lista når uka er over

Kan man klage på at symptomene ikke er like fra dag til dag?!:p Ikke vært like mye stikking nede i livmora i går og i dag, men puppene er fortsatt veldig ømme og jeg er fortsatt dausliten.

Snakke sammen - rolig og behersket. Finn en løsning sammen, og ikke gå inn i samtalen om at "jeg har rett og du har feil" - det vil sjeldent fungere (selv om det føles sånn..)
En fin ting er å snakke om hva som må gjøres, hvor ofte det må gjøres, og hvem som skal gjøre det. Noe er felles, noe er kanskje ditt ansvar og noe er hans.
Bli enige på disse punktene. Ha en ren praktisk samtale uten noe skyld, samvittighets kvaler eller andre negative følelser så langt det lar seg gjøre.
Jeg ville kanskje ha snakket om på forhånd at du ønsker å ta opp fordeling av husarbeid fordi fordelingen er skjeiv osv, gi han mulighet til å selv ha noen tanker rundt fordelingen før dere setter dere ned å prater.
Kanskje heng opp en ukes/ månedsplan der alt står :happy: Hvem som skal gjøre hvilket husarbeid hvilken dag, detaljene blir dere selvfølgelig enige om, hva dere skal ha til middag og hvem som lager, planene for uken osv. Alt kan skrives ned, tenker nå jeg :shy::woot:

Jeg laget en slik en gang utav en stor bilderamme :cat: laget egen bakgrunn under, og skrev på glasset med whiteboard tusj. Super enkelt og rimelig :happy093
Hehe sliter med det samme :hilarious: men ble anbefalt å endten lage ei liste over husarbeidting han skal gjøre eller lage ei felles arbeidsliste der man krysser av oppgaver og skriver opp hvem som har gjort hva,også gå.igjennom lista når uka er over

jeg har prøvd flere ganger å få han til å bidra , og vi har prøvd forskjellige løsninger , men ingen ting hjelper , vi kan bli enige men ting blir ikke gjort , han bruker så lang tid på ting at det ender med at jeg blir sint og gjør det selv , og vist han da først setter i gang med noe , så blir det til at han spør meg , kan du hente , kan du lage , kan du , kan du , kan du ….. har starta med å svare nei nå , sier at det var det du som skulle gjøre .. han kan også svare med at han skal gjøre noe , vist jeg først lager kaffe eller smører noen brødskiver til han , og bruker det som at han bruker lenger tid å komme i gang om han må gjøre det selv
:wtf: Men som sagt .. setter foten ned og sier nei nå:joyful: Vist jeg fortsetter så blir det aldri bedre :wacky: men mye er vel min egen feil , han er bortskjemt :oops:

jeg har prøvd flere ganger å få han til å bidra , og vi har prøvd forskjellige løsninger , men ingen ting hjelper , vi kan bli enige men ting blir ikke gjort , han bruker så lang tid på ting at det ender med at jeg blir sint og gjør det selv , og vist han da først setter i gang med noe , så blir det til at han spør meg , kan du hente , kan du lage , kan du , kan du , kan du ….. har starta med å svare nei nå , sier at det var det du som skulle gjøre .. han kan også svare med at han skal gjøre noe , vist jeg først lager kaffe eller smører noen brødskiver til han , og bruker det som at han bruker lenger tid å komme i gang om han må gjøre det selv
:wtf: Men som sagt .. setter foten ned og sier nei nå:joyful: Vist jeg fortsetter så blir det aldri bedre :wacky: men mye er vel min egen feil , han er bortskjemt :oops:
Hvis min samboer hadde hålt på slik så hadde jeg blitt veldig sint. Jeg hadde nok bedt han ta seg sammen og ta ansvar som en voksen person. Nå er også du gravid og trenger faktisk litt ekstra hjelp,å da burde han virkelig få fingern ut å hjelpe deg også. Håper ikke du syns jeg tok for hardt i nå. Men er værtfall det jeg hadde bedt min samboer om hvis han hadde oppført seg slik mot meg :) min samboer er treig han også,men han setter igang og gjør ting om jeg ber han om det. Vårt problem er vel heller at han ikke er så flink til å gjøre noe av seg selv :hilarious:

Jeg skjønner godt tankegangen i at det er du som har skjemt han bort, og har tenkt slik tidligere selv. Men det faktisk han som har et eget ansvar for sine handlinger, selv handlingene i å la være.
Jeg legger ved noen liker til noen damer på tiktok jeg synes er flinke til å sette ord på det med å fordele husarbeid i et moderne forhold.
https://vm.tiktok.com/ZML4e1Pt8/
https://vm.tiktok.com/ZML4JvDLp/
https://vm.tiktok.com/ZML4JT7UQ/

For min del var det like mye et holdningskifte hos meg selv, og å lære å se verdien i arbeidet jeg bidre med til husholdningen. Når jeg først innså alle bidragene mine, ble det lettere å være konsekvent i å ha forventninger til at han og skulle bidra.

Ingenting er som å stå opp kl 4 på natta å vaske spy ut av senga til datteren min for å kick starte morgen kvalmen :yuck:

Enda en søvnløs natt. Har ikke såve årdentli på over en uke nå. Går rundt og føler meg som en zombie :grumpy: skulle virkelig ønske jeg ikke hadde noe å klage på. Men føler at det er ikke veldig mye positivt om dagene. Skulle egentlig vært superglad for positiv test. Men vanskelig å føle på den lykken akk nå. Føles ut som vi aldri skal bli friske. Henger så vanvittig lenge i den her influensaen. :sorry:

Ingenting er som å stå opp kl 4 på natta å vaske spy ut av senga til datteren min for å kick starte morgen kvalmen :yuck:

Ånei.. :depressed: håper det går fort over! God bedring til datteren din

Bare jeg som er kvalm til alle døgnets tider? Sliter med å få i meg mat om dagen, da alt jeg spiser bare vokser i munnen på meg:wtf:
Prøver å tenke positivt på det, har tross alt vært så heldig å bli gravid, men gud det er tøft akkurat nå:meh:

Er det bare jeg som syns de gravis tablettene er helt forferdelige? Tran og kalsium går helt fint men den blå både lukter og smaker så utrolig pyton :yuck: sliter med og få den ned.. :grumpy:

Back
Topp