Det spirer og gror i 2022!

Der kan du jo gjerne om du får det til, ellers ser jeg etter noen neste år evt for jeg har sådd nok chili for i år.
Jeg tenkte til neste år, er første året jeg har de nå :)
Har til nå 4 sorter chili, men litt mye av enkelte av typene.
Kjenner noen her i nærheten som er i samme situasjon som meg med andre typer så håper på å bytte litt etter hvert.
Vurderer også å prøve å krysspolinere noen for å få morsomme frø til neste år :P

Jeg tenkte til neste år, er første året jeg har de nå :)
Har til nå 4 sorter chili, men litt mye av enkelte av typene.
Kjenner noen her i nærheten som er i samme situasjon som meg med andre typer så håper på å bytte litt etter hvert.
Vurderer også å prøve å krysspolinere noen for å få morsomme frø til neste år :p

Jeg tenkte også til neste år. Du ser jo til høsten om du får tatt frø av den, i så fall tar jeg gjerne og heller kjøper av deg, ellers ser jeg sa om jeg kjøper et sted på nett før vinteren et eller annet år....

Jeg vet hva jeg gjorde feil i fjor.
De får veldig lett rotråte når de er små og jeg vannet for mye :p
Skal prøve å unngå å gjøre samme feil i år.
Gresskaret er også på vei opp forresten :)
For gjort å vanne for mye

Jeg tror det er sånn jeg har drept en del agurk

Agurk trenger mye vann. Men ikke som spire. Det er når den har agurker. Så langt har jeg ikke kommet. Jeg vannet dem nok i hel før den tid

Jeg har også gjort den feilen med å vanne for mye. Måtte kjøpe ferdige agurk planter i fjor for de jeg hadde ble overvannet. Klare å vanne gresskar plantene for mye også så de sådde jeg på nytt rett i jorda. Var spent på om de ville rekke å få modne gresskar, men det klarte de. Lurer faktisk på om jeg skal bare skal så de rett ut i jorda i år…

Basilikun, koriander og bladpersille står nå på kjøkkenet mitt å spirer å gror som bare det:-) gleder meg til å ha lett tilgang til hverdagsurter så jeg kan ha det i all slags mat:-)

Jeg har sådd bonsai og tiny tim i dag, tomatsorter som ikke blir så store.

Jeg har begynt på å prikle noe av det andre.

Angivelig jalapenos, som ser ut som små tomatplanter, spent på hva dette blir.

Snacks - paprika er også kommet i egne potter en og en

En type til med paprika og en type eller to med chili venter på tur, i tillegg må jeg helst gi blodbeger-plantene mer plass.

Jeg mandler dog rett og slett "plass under lys" til dem.

Det blir nok noen som må nøye seg med sub-optomale forhold i vinduskarmen. Det er ca 10 timer dagslys nå. De bør ha 12-16 timer. Så vinduskarmen har ikke egenelig nok lys før tidligst slutten av mars (vårjevndøgn 20.3)

Men vinduene mine er ganske kalde også så det får gå som det går. Stiklingene jeg kjøpte kan få komme dit i alle fall. Det pleier jeg gjøre med dem, og det går somregel bra.

Basilikum behynner også å få såpass størrelse at de snart trenger større potter. Jorsbæra kan stå en stund til tenker jeg.

Ohh, diwse blir lange og tynne, har de det varmt? Jeg vet jo du har lys på dem, men de var... velding lange og tynne. Vannmelom blir vel ikke en liten pante uansett da, men... den vokser fort!
De står i romtemperatur og siden det er LED lys så genererer ikke lysene mye varme.
Tenkte å ta tak i dem til helgen å plante den dypere i større potter slik at de ikke knekker.
Den lille ved siden av med et stort blad er forresten gresskar

De står i romtemperatur og siden det er LED lys så genererer ikke lysene mye varme.
Tenkte å ta tak i dem til helgen å plante den dypere i større potter slik at de ikke knekker.
Den lille ved siden av med et stort blad er forresten gresskar
Dumt om den knekker, ja

I fjor kjøpte jeg 2 ampler med stemorsblomster. Når de ikke var så fine lenger flyttet jeg med fra verandaen (hvor jeg hengte noe nytt) til å henge i takrennen over sofagruppen på terrassen. Så kom det noen rare prikker på putene som jeg konkludere med måtte være frø fra disse stemorsblomstene.
Feide noe sammen og puttet i et kaffe filter. Så kom jeg på dem, tok inn amplene, tinte dem, hev frøene utover på toppen og sprayet med vann. Ikke det at jeg egentlig hadde så mye tro på det.
10 dager senere.......
274616363_10158244011841143_8733000319731735995_n.jpg

Jeg har også tatt vare på frø fra Stemor. Men ikke søren om jeg vet hvor jeg oppbevarte dem....

Back
Topp