Føler med deg

det er skikkelig krevende. En stor klem til deg! Her var det noe med klaffen i spiserøret som var årsaken til kolikk som varte til hele 8 mnd. Hun er nå to år og verdens tryggeste og morsomste lille jente. Men de månedene der ødela hele barselperioden min. Nå fikk vi nr 2 for 3 dager siden. Og har ikke glemt hvordan det var. Håper denne runden blir en helt annen opplevelse.
Vi kommer aldri til å glemme det - slik mange sa og fortsatt sier. Det var rett og slett traumatiserende med så mye gråt over så lang tid. Og det var vanskelig å få hjelp. Vi brukte nesten hele 5 måneder på å utelukke alt mulig (tungebånd, melkeproteinallergi, låsninger osv osv) - og fikk til slutt en time til syretest på barneavdeling etter mye mas. Denne testen viste at hun hadde ENDA mer refluks enn det vi så. Såkalt «stille refluks». Noe vi mistenkte, men som ble avfeid. Symptomene var mange av de samme som kort tungebånd og vanlig refluks. Og hun nektet omtrent å ligge ned. Vognen sto ubrukt og hun sov maks 20 min av gangen både dag og natt. Hun skrek/hylte 4-10 timer om dagen. Det eneste som kunne fungere var gange i en bestemt takt med henne i bæretøy. Eller jumping på yogaball. Det var altså ikke vår feil. Det var en grunn. Og det var utrolig godt å vite at vi var fantastiske foreldre som jobbet så hardt for at hun skulle ha det bra.
Poenget mitt her - ikke ta «det går over» som et godt nok svar. Det kan være en årsak man kan få hjelp mot. Og uansett hva, så er dere megaflinke og helt rå! Dere gjør ikke noe feil
Anbefaler å be om vurdering av barnelege. Hvis dere er i Oslo, er Bente Kvenshagen en redning. Bli venn med bæretøy - hvis dere ikke er det allerede. Sjekk om helsestasjonen har et tilbud for samtale eller gruppe. Der hjelp meg masse å møte andre mammaer med samme problematikk.
(minifom og semperdråper har ingen dokumentert effekt annet enn fra produsentene selv. Mange mener det har effekt, men det er veldig omdiskutert. Vi prøvde begge deler til stor skuffelse. Sjekk om det hjelper å bytte merke på D-vitamin. Det hadde LITT effekt her.)