Jordmor eller lege?

Trondheimsjenta

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Oktobergull 2022
Mailykken 2025
Tenkte å ta en telefon i morgen for å bestille første time siden de sier man bør være ute i god tid men tenkte å høre med dere først. Er det noen fordeler/ulemper ved å velge den ene foran den andre? Lurest å ta annenhver? Hvem bør man da starte med?

Hilsen førstegangs som ikke vet what to do :oops:

Jeg liker best å gå til jordmor. Nr 1 så føler jeg hun har mest erfaring. Hen jobber jo tross alt bare med graviditet og spebarn. Mens en lege jobber med litt av hvert. Nr 2 så har en jordmor bedre tid. Og hen vil jo eventuelt trekke inn lege der hun føler det trengs.

Jeg har gått til begge. Syns det er fint å kunne stille medisinske spørsmål til en lege også, og i tilfelle man feks trenger sykemelding.
Jordmorda mi er veldig dullete, og jeg syns det blir litt mye :rolleyes:

Jeg går til begge- har risikosvangerskap pga fedme, så må følges opp av sykehuset og legen henviser jo dit, samt medisiner mm som følges opp av legen. Men skal en del til jordmor og for samtaler synes det er koselig

Takk for svar! Da ringer jeg jordmor i første omgang så ser jeg hvordan det går :happy:

Jeg er så fornøyd med fastlegen min, hun har også ultralyd på kontoret :) Men nå har hun permisjon, såda blir det jordmor fram til hun er tilbake i juli. Var kjempefornøyd med jordmor sist og gikk mest dit, men syns det var fint å ta noen kontroller hos lege også.

Begge deler. Jordmor for prat og legen for det medisinske.

Jeg skal bare gå til jordmor, med mindre det blir behov for mer medisinsk oppfølging.

Kun til jordmor. Går til legen for å ta blodprøver og sånt. Men føler ikke for å vente 15-20 min hveeer gang vi skal inn der. Bruker heller jordmor som har tid :happy:

Gikk kun til jordmor sist og fikk allikevel tatt alt av blodprøver osv. Men var også heldig og hadde ingen plager og trengte derfor ingen sykemelding. Så tror det blir jordmor i første omgang denne gangen også :)

Regner med min første time blir hos legen, deretter de fleste hos jordmor :)

Tror jeg kommer til å gå mest til jordmor, med mindre jeg får en ålreit lege å forholde meg til. Har bare vært vikarer den siste tiden, kjenner at jeg trenger færrest mulig å forholde meg til. Blir nok bare nødvendige blodprøver osv på legekontoret.

Forrige svangerskap var det så mye legevikarer at jeg gikk kun til jordmor. Har ny fastlege nå, så har bestilt time til henne om et pr uker, og tenkte sondere litt da. Hvis hun virker grei kan jeg gjerne gå kun til henne. Trenger litt medisinsk oppfølging pga jeg går på medisiner og litt sånt, så kan jo være greit å gå til fastlegen.

Back
Topp