Jobbe langvakter på 13 timer og gravid?

Løven93

Gift med forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Augustmagi 2025
Jeg jobber en helg i måneden i tillegg til min 100% jobb 13 timers vakter lørdag og søndag. Det er en tung fysisk jobb med tunge funksjonshemmede brukere. Jeg har hatt denne jobben siden studietiden og har tenkt at det er greie penger i permisjonen rett og slett. Så har derfor holdt på den. Spørsmålet er hvor lenge er det innafor å jobbe 13 timers vakter med tanke på graviditet? Noen som har noen erfaringer? Jeg vet om flere son har gått over til ‘’vanlige vakter’’ dag/kveld hver 3 helg isteden. Bare kjenner at hver 3 helg blir så ofte selv om det er mindre timer går liksom dagene.

Det høres for det første veldig slitsomt ut! Men det viktigste rådet er vel å lytte til kroppen. Blir du veldig sliten av jobben og det tærer på tilstedeværelsen din utenfor jobb? Da er det jo en vurderingssak og evt få 50% sykemelding, slik at du ikke taper lønn, men samtidig får færre timer? Eller sykemeldes helt fra den jobben?

Det er jo litt vanskelig å svare på. Jobber selv i bolig med enkelte tunge brukere. Men en skal jo i teorien bruke hjelpemidler som heis ect samt hjelp fra en kollega i stellsituasjoner med disse litt tyngre brukerne.

Det eneste jeg vet mtp lengde på vakter ect er at det ikke er anbefalt med nattevakter om en er gravid. Du kan jo evt høre med lederen din når du er kommet litt lengre på vei?

jobbet 13 timers helg forige gang jeg var gravid. Det var grusomt så det ble en av grunnene til jeg ble sykemeldt 100%. Var helt ødelagt etter de helgene, men jeg jobbet 100% og hadde bare 1 dag fri etter helg så var det full uke igjen. Men jeg hadde valg korte vakter og oftere om jeg kunne hatt den muligheten da. men tenker du må kjenne selv på hva du greier, kanskje prøve en vakt og se?

Leger går langvakter som gravid frem til svangerskapsuke 28.
Det kommer da helt an på legen. Mange som får tilrettelagt og ikke går vakter lenge før uke 28. Viktigste er at man kjenner selv etter på kroppen hva man tåler/orker.

Jeg gikk langvakter ganske lenge i forrige svangerskap. Nå har jeg mer enn nok med en vanlig 7,5timers! Kjenn på kroppen du, så lenge du orker så kjør på

Det kommer da helt an på legen. Mange som får tilrettelagt og ikke går vakter lenge før uke 28. Viktigste er at man kjenner selv etter på kroppen hva man tåler/orker.
Klart det kommer helt an på, men de er vernet gjennom tariffen sin mot å gå langvakter etter uke 28, det sier med det også at dersom man kan er det forventet å gå til uke 28.

Tusen takk for alle råd og tips :Heartred:Heartred Jeg kommer nok til og kjenne på kroppen, det viktigste for min del er at det ikke går ut over hovedjobben min da det er en ‘’bijobb’’. Det kan være endel tunge løft og uheldige løft og det er veldig mange tunge multifunksjonshemma brukere på 50+ kg. Som noen nevner, en skal bruke heis eller være to i stell, men er ikke alltid det er mulighet for det.
Det høres Kanskje dumt ut, men sjefen min klikka når jeg var sykemeldt grunnet brukket fing da jeg ikke kunne bruke hånda og jeg føler meg veldig lite verdt som ansatt under den lederen, så det kommer ikke til og nytte og snakke med henne da hun er under stort press selv grunnet stadig underbemanning :schocked028 Får snakke med legen når det skulle nærme seg at jeg eventuelt ikke kan ta tunge løft, skal nok klare og gå en god stund, bare redd det blir risiko for foster om jeg sliter meg ut en helg. Jeg har vært syk to ganger i høst etter jobbhelg så jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til langvakter etter graviditet, da jeg ikke er 17 lengre og kroppen har begynt å si ifra, men vil jo ikke si opp nå :love017

Tusen takk for alle råd og tips :Heartred:Heartred Jeg kommer nok til og kjenne på kroppen, det viktigste for min del er at det ikke går ut over hovedjobben min da det er en ‘’bijobb’’. Det kan være endel tunge løft og uheldige løft og det er veldig mange tunge multifunksjonshemma brukere på 50+ kg. Som noen nevner, en skal bruke heis eller være to i stell, men er ikke alltid det er mulighet for det.
Det høres Kanskje dumt ut, men sjefen min klikka når jeg var sykemeldt grunnet brukket fing da jeg ikke kunne bruke hånda og jeg føler meg veldig lite verdt som ansatt under den lederen, så det kommer ikke til og nytte og snakke med henne da hun er under stort press selv grunnet stadig underbemanning :schocked028 Får snakke med legen når det skulle nærme seg at jeg eventuelt ikke kan ta tunge løft, skal nok klare og gå en god stund, bare redd det blir risiko for foster om jeg sliter meg ut en helg. Jeg har vært syk to ganger i høst etter jobbhelg så jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til langvakter etter graviditet, da jeg ikke er 17 lengre og kroppen har begynt å si ifra, men vil jo ikke si opp nå :love017
Er du organisert? Det hørtes fælt med en sjef som klikka pga en sykemelding..

Er du organisert? Det hørtes fælt med en sjef som klikka pga en sykemelding..
Nei er dessverre ikke det. Det er ikke en kjekk sjef, den har tvunget folk på jobb selv om de er syke, og flere har vist seg og ha korona i ettertid(testa negativ på test, kom hjel fra jobb og testa positiv).

Nei er dessverre ikke det. Det er ikke en kjekk sjef, den har tvunget folk på jobb selv om de er syke, og flere har vist seg og ha korona i ettertid(testa negativ på test, kom hjel fra jobb og testa positiv).
Huff, dette høres ikke mye bra ut! :bored:
Men ville nok prøvd å sett hvordan det går fremover. Du har i hvertfall krav på å få ting tilrettelagt dersom du er gravid. Hvis ikke dette er mulig kan svangerskapspenger være en løsning kontra sykemelding:Heartred

Et tips er å snakke med bedriftshelsetjeneste dersom dere har det, hos oss har vi bedriftshelse-jordmor som er veldig god å ha. Dersom arbeidet er farlig for fosteret har man krav på svangerskapspenger, og trenger ikke bruke sykemelding

Jeg jobber en helg i måneden i tillegg til min 100% jobb 13 timers vakter lørdag og søndag. Det er en tung fysisk jobb med tunge funksjonshemmede brukere. Jeg har hatt denne jobben siden studietiden og har tenkt at det er greie penger i permisjonen rett og slett. Så har derfor holdt på den. Spørsmålet er hvor lenge er det innafor å jobbe 13 timers vakter med tanke på graviditet? Noen som har noen erfaringer? Jeg vet om flere son har gått over til ‘’vanlige vakter’’ dag/kveld hver 3 helg isteden. Bare kjenner at hver 3 helg blir så ofte selv om det er mindre timer går liksom dagene.
Jeg jobbet bare 13 timers vakter i svangerskapet med nr 2 og 3. Fungerte veldig fint. Men med nr 3 ble jeg sykemeldt ca i 6 mnd nettopp fordi det var en stor belastning å skulle ta vare på en baby + jobbe sånne vakter med risiko for utagering. Studerte da 100% vedsiden av + jobbet 100% I 4 på 7 av, 3 på 7 av rotasjon med 13 timers vakter. Så tror egentlig det er veldig individuelt

Back
Topp