Koronavaksine - ja eller nei?

Mamsi

Blir kjent med forumet
Oktobergull 2022
Jeg har time til 3. dose av koronavaksinen i morgen, men nå er jeg veldig usikker på om jeg tør. Har prøvd å kontakte fastlegen min, men hun er så travel. Tror ikke jeg vil ta en avgjørelse uten en konsultasjon med henne.

Hva er deres tanker rundt graviditet og vaksine? Har dere tatt alle dosene/skal ta alle selv om dere er gravide? :Heartred

Har hørt at man skal vente med 3 dose om man planlegger å bli gravid eller er gravid i 1 trimester.

Jeg hadde også lest at man ikke burde ta i første trimester. Legen min mente det var helt trygt, og anbefalte meg å ta den, men medvirkende faktor var og at jeg jobber i barnehage. Jeg tok tredje dose rett før nyttår, da hadde jeg akkurat mistet, så endte med å ikke være gravid når jeg tok den allikevel.

Jeg hadde utsatt timen til du har fått snakket med legen. Du skal være trygg på valget ditt! Det er så ekkelt å gå og stresse i ettertid.

Jeg er veldig for vaksiner og har tatt dose 1 og 2. Har alltid tenkt at jeg ville ta dose 3 når jeg fikk tilbud, men da tilbudet kom i desember fikk jeg panikk for at det skulle gå utover eggløsning og sånt. Da hadde vi prøvd i 6mnd uten hell, så jeg var nok litt farget av det også. Endte med å ikke ta den, er gravid nå og har korona, er dritjævlig syk, så nå skulle jeg ønske at jeg tok den :schocked028

Jeg skal til legen neste uke. Så får høre hva han sier om det er best å vente. Vil helst ta den om det ikke er farlig Ila våren da vi skal på sommerferie

Har hørt at man skal vente med 3 dose om man planlegger å bli gravid eller er gravid i 1 trimester.

«om man planlegger å bli gravid» - hvorfor det? Gir ingen mening for meg.
De fleste leger er tilbakeholdne til tiltak i trimester 1 fordi det ofte går galt fra naturens side, men at da vaksinen får skyld. Det er ofte bedre å vente litt slik at man ikke får de unødvendige misforståelsene. Selv om det grunnleggende ikke er noe i veien for det, i følge status quo legestanden i dag.

Men å ta vaksinen før du blir gravid er da det beste man kan gjøre, så slipper man å i det hele tatt ta standpunktet mens man er gravid? Majoriteten virker også å ha blitt mer fruktbar og umiddelbart blitt gravid. Jeg og mannen tok boosterdosen sammen i November, i Desember ble vi gravide på første forsøk. Den forrige graviditeten vår hadde vi 8 forsøk før spiren satt.

Blir nok ikke å ta dose 3 nå nei, ble så dårlig av dose 2 og har slitt etter den så nå tør jeg ikke ta noen sjangser. Skal iallefall snakke med legen om det!

Fikk vite av jordmor at man skal vente med vaksinen til 2 eller 3 trimester. Kun de som er i risikosonen de anbefaler vaksinen i 1 trimester til. :)

Jeg hadde utsatt timen til du har fått snakket med legen. Du skal være trygg på valget ditt! Det er så ekkelt å gå og stresse i ettertid.

Jeg er veldig for vaksiner og har tatt dose 1 og 2. Har alltid tenkt at jeg ville ta dose 3 når jeg fikk tilbud, men da tilbudet kom i desember fikk jeg panikk for at det skulle gå utover eggløsning og sånt. Da hadde vi prøvd i 6mnd uten hell, så jeg var nok litt farget av det også. Endte med å ikke ta den, er gravid nå og har korona, er dritjævlig syk, så nå skulle jeg ønske at jeg tok den :schocked028
Du kan trøste deg med at det ikke overføres til den lille i magen. ❤️ Ønsker deg god bedring

Takk for mange gode tanker og innspill! :Heartred

En liten update: Jeg hadde en videosamtale med legen min i dag, og hun sa at retningslinjene fra FHI er at gravide i 1. trimester bør vente til 2. eller 3. trimester med vaksine. Hun sa også at hun ikke trodde at fosteret ble påvirket dersom jeg skulle få omikron nå. Jeg er dessuten frisk og rask ellers, og har kontorjobb på hjemmekontor, så da så hun ingen grunn til å anbefale meg vaksine per i dag.

Så jeg velger å høre på henne, og har avbestilt vaksinen i morgen. Vi skulle ta en ny prat om det når jeg (forhåpentligvis) kommer til 2. trimester.

Jeg har tatt to doser, så håper de hjelper meg litt på vei i alle fall :Heartred

Jeg får sikkert tilbud om 3. dosen nå snart. Da kommer jeg til å vente altså. Jeg ble ordentlig syk av dose 2. Jeg fikk nesten 40 i feber og var helt på trynet dårlig. Det er ikke noe jeg ønsker å oppleve med en liten i magen. Jeg er absolutt for å vaksinere, men jeg er så redd for å miste lille i magen. Den er veldig etterlengtet og ønsket. Har gått gjennom IVF for å bli gravid.

Jeg tok 3 dose den 13.januar, før jeg viste at jeg var gravid.
Fikk positiv test 22.januar

Satser på at det går bra, gjort er gjort.. :)

Jeg får sikkert tilbud om 3. dosen nå snart. Da kommer jeg til å vente altså. Jeg ble ordentlig syk av dose 2. Jeg fikk nesten 40 i feber og var helt på trynet dårlig. Det er ikke noe jeg ønsker å oppleve med en liten i magen. Jeg er absolutt for å vaksinere, men jeg er så redd for å miste lille i magen. Den er veldig etterlengtet og ønsket. Har gått gjennom IVF for å bli gravid.
Jeg ble også kjempe dårlig hadde over 40 i feber og har aldri vært så syk i hele mitt liv. Var sengeliggende i 2-3 døgn før jeg virkelig kom meg. Så er også livredd for å bli så dårlig igjen :s

Tror jeg hittil aldri har hørt om noen som har fått lik reaksjon på dose 1, 2 og 3 (utenom de som ikke får noen reaksjon what so ever). Blir gjerne motbevist, men faller meg virkelig ingen eksempler inn i hodet…

Det er vel ikke 100% bekreftet fra vitenskapen? Hittil har de ikke funnet beviser for at covid19 kan trenge gjennom placenta, men det kan ikke utelukkes. Mer forskning trengs.

https://www.aljazeera.com/amp/featu...id-in-pregnancy-affect-your-babys-development
Nei det var kanskje dumt av meg å skrive det sånn, men sjansen for at det skjer er veldig liten. Har jeg både lest og fått vite av helsepersonell. nå er det ingenting som er 100 % sikkert med covid-19, men i de tilfellene jeg har lest/hørt om så har babyene som har blitt født med covidsmittet mor ikke vært smittet av covid selv. Men 100% kan man jo ikke vite.

Jeg er veldig usikker… Hadde korona i mars 2021 (sengeliggende 3 uker) og har fått en vaksine hvor jeg ble skikkelig dårlig.

Tror jeg hittil aldri har hørt om noen som har fått lik reaksjon på dose 1, 2 og 3 (utenom de som ikke får noen reaksjon what so ever). Blir gjerne motbevist, men faller meg virkelig ingen eksempler inn i hodet…
Jeg har fått lik reaksjon på alle 3 dosene, fikk skikkelig skallebank dagen etter alle 3 dosene:inpain:

Jeg ble også kjempe dårlig hadde over 40 i feber og har aldri vært så syk i hele mitt liv. Var sengeliggende i 2-3 døgn før jeg virkelig kom meg. Så er også livredd for å bli så dårlig igjen :s

Er det bare jeg som da tenker «takk og pris at jeg har vaksiner og ikke har faktisk corona» når man blir så dårlig? Jeg ble også dårlig av vaksinen, og det fikk meg til å bli enda mer redd for faktisk corona...Sånn sett burde man vel egentlig bli livredd for corona, og ikke vaksinen?

Back
Topp