Spørsmål om Postafen

Nille86

Betatt av forumet
Hei

når er det best å ta Postafen, ift morgen/formiddagskvalme? Jeg er ikke direkte kvalm, men liksom uggen/ubehag på morgenen og formiddagen.

Sniker.
Om du ikke er direkte kvalm og ikke kaster opp, er det noen hensikt å bruke det? Det er ingen grunn ved bare uggenhet å prøve å medisinere det vekk.

For meg stoppet det bare oppkasten ved bruk av postafen, ikke kvalmen og jeg hadde hyperemesis til ungen var ute.

Sniker.
Om du ikke er direkte kvalm og ikke kaster opp, er det noen hensikt å bruke det? Det er ingen grunn ved bare uggenhet å prøve å medisinere det vekk.

For meg stoppet det bare oppkasten ved bruk av postafen, ikke kvalmen og jeg hadde hyperemesis til ungen var ute.

takk for svar! Sliter med å fungere på jobb bare. Men da får jeg prøve noe annet :)

Dersom du ikke er kvalm ville jeg unngått prostafen. Men hvordan uggen er du?

Jeg begynte med postafen før jeg begynte å kaste opp.kvalme uten oppkast kan være sykt slitsomt det også. Nå henger jeg over dass halve dagen uansett, så nå virker det ikke som at postafen hjelper stort heller...

Håper det ordner seg for deg, så ubehagelig som det er å gå og være kvalm og uggen! :shy:

Hmm, vanskelig å beskrive. På en måte en slags blanding av kvalme og uggenhet. Og vil helst bare legge meg i fosterstilling å slappe av. Men nekter å være borte fra jobb :hungover:
Huff, ingen god følelse!

Mitt beste tips, som jeg erfarte på den harde måten sist svangerskap er som følger: Ro ned tidlig! Jeg var som deg og skulle presse meg for å absolutt greie å dra på jobb og fungere i hverdagen. Dette gjorde at jeg ble super dårlig, endre med hyperemesis som varte til mini kom ut. Innleggelse i uke 10 og sykmelding resten av svangerskapet da jeg måtte ha væsketilførsel flere ganger i uka. Jeg pressa meg rett og slett for hardt i starten og fikk aldri sjans til å hente meg inn igjen.

Sååå, prøv å ro ned litt nå i starten så kan det hende at ting går seg til videre :)

Her var jeg superkvalm fra uke 5 og 6. Nå har jeg vært flink og slappe av og sove mer enn ellers og jeg er i mye bedre form. I tillegg spise hver andre time, litt og litt. Knaske på litt nøtter eller druer eller noe. Er utrolig slitsomt å gå rundt og være kvalm konstant, selv om man ikke kaster opp også.

Huff, ingen god følelse!

Mitt beste tips, som jeg erfarte på den harde måten sist svangerskap er som følger: Ro ned tidlig! Jeg var som deg og skulle presse meg for å absolutt greie å dra på jobb og fungere i hverdagen. Dette gjorde at jeg ble super dårlig, endre med hyperemesis som varte til mini kom ut. Innleggelse i uke 10 og sykmelding resten av svangerskapet da jeg måtte ha væsketilførsel flere ganger i uka. Jeg pressa meg rett og slett for hardt i starten og fikk aldri sjans til å hente meg inn igjen.

Sååå, prøv å ro ned litt nå i starten så kan det hende at ting går seg til videre :)
Enig!

Hver gang jeg prøvde presse meg under første svangerskap endte jeg opp med oppkast og sykemelding, etter hvert også høyt blodtrykk. Fikk til slutt grei beskjed av jordmor om at jeg maks fikk lov til å jobbe 50%. Hvis du roer ned tidlig minker også sjansen for at kvalmen utvikler seg til mer alvorlig svangerskapskvalme.

hilsen en som selv ligger på sofaen og venter på at samboer skal komme med Pringles :hilarious:

Sniker
Jeg brukte postafen i samråd med lege ved et par anledninger hvor jeg MÅTTE prestere på jobb. Ref. selvstendig næringsdrivende - ingen mulighet for vikar på kort varsel og jeg ville tape hele inntekten om jeg ikke møtte opp og gjorde jobben. Det var arbeid som ikke kunne gjøres som veldig kvalm. Jeg Var da så kvalm at jeg ikke klarte å spise eller drikke noe særlig og lå i senga hele dagen. Postafen tok bort all kvalme for min del, så jeg fortsatte å bruke det på veldig ille dager innimellom for å kunne klare å spise og drikke litt bedre. Det forhindrer at man blir dehydrert og har maks lavt blodsukker, som igjen gjør kvalmen bare verre.
Man kan altså fint ta kvalmestillende for å ta de verste toppene noen dager, også når man ikke har hypermemesis og spyr konstant. Men som hovedregel ville jeg kanskje bedt om tilrettelegging på jobb eller en sykemelding først.
Jeg tok postafen med tanke på at det skulle virke en times tid etterpå. OBS - den første tabletten ble jeg sykt trøtt av. Klarte ikke gjøre noe annet enn å sove. Det er vanlig de første par gangene man tar postafen inntil kroppen vender seg til det, for noen går ikke den mega trøttheten som bivirkning vekk og da kan man evt. prøve andre kvalmestillende.

Du har også kanskje forsøkt dette, men min kvalme ble bedre av jevn tilførsel av bittelitt mat og drikke hele tiden, typ hver time. Sto aldri opp av senga uten å ha tatt noen slurker med sukkerholdig saft og prøvd å spise en salt kjeks eller noen biter av grønt eple. Hva som føles ok å spise som kvalm er litt varierende, men for meg var grønne epler, salt kjeks, bittelitt sterk saft (helst med isbiter) og farris/bris hvor kulsyren hadde gått ut det beste. Blåbær fungerte også.

Ingen gode råd om postafen, dessverre. Det hjalp ikke hos meg. Bare sov og kvalmen var fortsatt konstant.

Synes du har fått mange gode råd her. Ville også tatt en prat med fastlege, og kanskje fått tatt noen blodprøver og urinprøve om du sliter veldig med å få i deg mat og drikke og/eller kaster opp. Svangerskapskvalme kommer i ulike grader, og du kan være ganske dårlig selv om du ikke kaster opp konstant. Selv om det så klart har størst konsekvenser.

lykke til :Heartpink

Jeg har fått postafen av gynekolog i dag, og fikk beskjed om å ta det sammen med B6. Har tatt første tablett nå i kveld og håper det hjelper. Jeg kaster ikke mye opp, men er så kvalm at jeg knapt får i meg mat.

Du kan prøve å starte dagen med iskaldt vatn og litt salte kjeks, mariekjeks eller en banan i sengen :-) når jeg blir kvalm så spiser jeg en banan eller bringebær, da roer det seg. Kjenner at jeg sliter på jobb men har ett mål om å jobbe til juli vertfall før sykemelding:whacky059

Jeg bruker Postafen når jeg går fra å være uggen til å bli virkelig uggen om du skjønner. Klarer ikke få i meg nok mat når formen blir sånn. Men blir ekstra trøtt av postafen..

Postafen funker ikke for meg, så jeg har fått Phenergan og det funker mye bedre for meg, kan ikke kjøre bil med de rett etter på siden det er 3 kant på de, men endelig klarer jeg å spise mat.

Så hvis postafen ikke funker for dere hør med legen om den andre.

Postafen funker ikke for meg, så jeg har fått Phenergan og det funker mye bedre for meg, kan ikke kjøre bil med de rett etter på siden det er 3 kant på de, men endelig klarer jeg å spise mat.

Så hvis postafen ikke funker for dere hør med legen om den andre.
Blir du ikke trøtt av Phenergan? Jeg har brukt dem som sovetablett i flere år :hilarious:

Back
Topp