Barn med mye smerter?

Agnete

Forumet er livet
Barnet vårt klager så mye på smerter, vondt i kroppen, vondt i kne, hode, mage osv.
Barnet har en kjent sykdom som kan påvirke, men jeg blir likevel bekymret når barnet halter uke etter uke. Legen vår er forferdelig dårlig og avfeier smerter og halting med sikkert falt..
Barnet har flere både store og små skader bak seg og er bare 6 år. Likevel tar ikke legen vår barnet seriøst. Barnet er ikke sjekket etter smertene har oppstått, og jeg begynner å bli bekymret når første barnet sier har vondt i ryggen mamma.
Siste uken har det vært ganske ille, og barnet har ikke vært ute å lekt med venner eller noe, vært en dag på skolen bare.
Noen som har erfaring med barn og smerter? Og hva kan jeg gjøre når legen vår ikke tar dette alvorlig?

Hadde bedt om en annen lege eller gått privat. Vet om en gutt på skolen til gutten min som klagde over vonde bein lenge. Fikk beskjed om at det bare var voksesmerter. Viste seg å være leukemi.

Synes selv det er vanskelig når gutten min klager over smerter over flere dager. Er hjemme på andre dagen nå. Litt feber og hodepine på mandag kveld og klaget over magesmerter i tre dager nå. Er altfor skjermavhengig og lurer på ol det kan være en sammenheng der eller om det faktisk er noe. Virker som han «glemmer» litt smertene, så litt usikker på om det er så ille. Vanskelig å tvinge han på skolen når han gråter. Dette skjer kanskje en gang i året, så heldigvis ikke ofte.

Du kan bytte lege. Du kan også gå på legevakten, eller gå privat, som skrevet over.
Ved diffuse smerter som ikke gir seg, og når alt er ok ifølge leger (sjekk med flere gjerne), så er det også mulig at det psykiske/stress gir smerter rundt om i kroppen og som kommer og går. Så kanskje barnet kunne snakke med en terapeut etterhvert, om alt annet er i orden.

Hadde bedt om en annen lege eller gått privat. Vet om en gutt på skolen til gutten min som klagde over vonde bein lenge. Fikk beskjed om at det bare var voksesmerter. Viste seg å være leukemi.

Synes selv det er vanskelig når gutten min klager over smerter over flere dager. Er hjemme på andre dagen nå. Litt feber og hodepine på mandag kveld og klaget over magesmerter i tre dager nå. Er altfor skjermavhengig og lurer på ol det kan være en sammenheng der eller om det faktisk er noe. Virker som han «glemmer» litt smertene, så litt usikker på om det er så ille. Vanskelig å tvinge han på skolen når han gråter. Dette skjer kanskje en gang i året, så heldigvis ikke ofte.
Du kan bytte lege. Du kan også gå på legevakten, eller gå privat, som skrevet over.
Ved diffuse smerter som ikke gir seg, og når alt er ok ifølge leger (sjekk med flere gjerne), så er det også mulig at det psykiske/stress gir smerter rundt om i kroppen og som kommer og går. Så kanskje barnet kunne snakke med en terapeut etterhvert, om alt annet er i orden.
Er ikke bare å bytte lege heller da ingen andre har ledigplass på fastlegelisten. Vi har stått en stund på venteliste allerede. Men vurdert privat ja, men de har liksom ikke hele helsehistorikken. Men tror jeg skal det sånn at vi får barnet sjekket.
Det kan godt være psykisk også, barnet har vært i en tøff ulykke og det har vært mye ustabilitet de siste årene med både barnehage og skole.

Her glemmes det ikke, men usikker på hvor vondt det er om vi skal bekymre oss eller ikke. Vanskelig med barn synes jeg :)

Er ikke bare å bytte lege heller da ingen andre har ledigplass på fastlegelisten. Vi har stått en stund på venteliste allerede. Men vurdert privat ja, men de har liksom ikke hele helsehistorikken. Men tror jeg skal det sånn at vi får barnet sjekket.
Det kan godt være psykisk også, barnet har vært i en tøff ulykke og det har vært mye ustabilitet de siste årene med både barnehage og skole.

Her glemmes det ikke, men usikker på hvor vondt det er om vi skal bekymre oss eller ikke. Vanskelig med barn synes jeg :)
Jeg mente at du kan be om å få komme inn til en annen lege. Det har jeg gjort når jeg ikke har fått riktig hjelp og vet legen har gjort en dårlig jobb.

Barnet vårt klager så mye på smerter, vondt i kroppen, vondt i kne, hode, mage osv.
Barnet har en kjent sykdom som kan påvirke, men jeg blir likevel bekymret når barnet halter uke etter uke. Legen vår er forferdelig dårlig og avfeier smerter og halting med sikkert falt..
Barnet har flere både store og små skader bak seg og er bare 6 år. Likevel tar ikke legen vår barnet seriøst. Barnet er ikke sjekket etter smertene har oppstått, og jeg begynner å bli bekymret når første barnet sier har vondt i ryggen mamma.
Siste uken har det vært ganske ille, og barnet har ikke vært ute å lekt med venner eller noe, vært en dag på skolen bare.
Noen som har erfaring med barn og smerter? Og hva kan jeg gjøre når legen vår ikke tar dette alvorlig?
Smerter overalt kan og være tegn på andre ting.
Angst , frykt, vold, overgep, sykdom ++ Små barn kan ha vansker med å si hva som gjør vondt ( psykisk eller fysisk) og manifesterer det i en kroppsdel.
Om barnet deres har hatt store og små skader bak seg over tid burde dere utrede mer.
Eks bestille time hos legevakt , ringe resepsjon på legesenteret og be om hastetime/ eller vanlig time hos en annen lege. Melde bekymring.
At barnet ditt nå halter, som utvikler seg til ryggsmerter ville jeg som forelder tatt veldig alvorlig, uansett hvordan sykehistorikken har vært før.
Ta det og opp med skolen så de kan dokumentere når barnet har det vondt/ fravær.

Ville prøvd privat du kan be om journalen blir skrevet ut om du føler du må ha denne. Be om de evt kan ta blodprøver ol

Du har rett på en second opinion av en annen allmenn lege i det offentlige eller spesialist hvis du ikke er enig i de vurderingene fastlegen har gjort.

Da hadde jeg begynt notere hver gang barnet gir uttrykk for smerter og hvor smerter er og alle de dagene barnet ikke er på skolen pga smerter og bestilt en time til legen tatt med barnet og lagt dokumentasjon på bordet til legen og sakt HER HAR DU DET. Svart på hvit.

Har du råd til privat lege? Gjør det. Uansett om det kan være andre ting (psykisk etc) så er det viktig å få utelukket potensielt farlige ting aller først (det haster mest). Og det kan en blodprøve avdekke. Helt uten å vite forhistorien og resten av journalen. "Dette er symptomene nå, hva bør vi sjekke ut". Du trenger i alle fall en lege som tar deg seriøst, kjempe leit av fastlegen ikke vil sjekke ut potensielt farlige ting. Du tror ikke det hjelper å si det? At du ønsker en blodprøve for å utelukke f.eks leukemi, om han virkelig vil ha det på samvittigheten at han ikke sjekket ut potensielt farlige ting? Synd at du må betale deg til hjelp,men om fastlegen er så vrang så må man nesten det.. :oops:

Ville insistert på henvisning til barnelege, og vurdert å oppsøke noen privat i tillegg. Barn skal ikke ha vondt hele tiden. Da vår yngste begynte å halte plutselig, fikk vi henvisning med en gang. Det var ikke noe farlig her.

Det er litt trist at man må liksom kjempe for at barnet ditt skal sjekkes når noe som er unormalt har oppstått.
I dag kom vi inn til en skikkelig sjekk og blir nå tatt alvorlig, men jeg måtte bli sint først.
Vi har råd til å gå privat og jeg vurderte dette, men problemet er jo at de har ikke journalen og ikke tilgang til informasjon som kanskje er vesentlig for å få riktig hjelp.

Er ingen andre lege der, kan man be om det på et helt annet kontor?

kravet for second opinion er at det må være en lege ved et annet kontor, sikre uavhengighet. Så ja man kan be om det på et helt annet kontor evt få en henvisning til spesialist.

Det er bare å be om å få oversendt journal ditt du ønsker

Her hadde storebror en lang periode med vondt i ene hofta, og så ble det leggen på samme sted.

Han fikk mr, og de fant en kul I leggen.. den ble fulgt opp med ny mr med kontrast etter 3 mnd, og det viser seg at det er et medfødt karnøste. En venøs malformasjon, blodåremisdannelse. Han er nå innunder rikshospitalet, og fått tilpasset kompresjonsstrømper Han må bruke. Og så må han gjennom skleroseringsbehandling nå i løpet av våren for å se om dette kan minske smertene.
Glad vi fikk oppklart dette.

Yngste kan også klage på smetter her og der, men det gir seg etter søvn, så regner med hun et sliten, støl osv. Men blir det mye med henne også så må vi få sjekket det ut

Har heldigvis god lege. Jeg ville nok skrevet opp ja, og bedt om henvisning videre

Her hadde storebror en lang periode med vondt i ene hofta, og så ble det leggen på samme sted.

Han fikk mr, og de fant en kul I leggen.. den ble fulgt opp med ny mr med kontrast etter 3 mnd, og det viser seg at det er et medfødt karnøste. En venøs malformasjon, blodåremisdannelse. Han er nå innunder rikshospitalet, og fått tilpasset kompresjonsstrømper Han må bruke. Og så må han gjennom skleroseringsbehandling nå i løpet av våren for å se om dette kan minske smertene.
Glad vi fikk oppklart dette.

Yngste kan også klage på smetter her og der, men det gir seg etter søvn, så regner med hun et sliten, støl osv. Men blir det mye med henne også så må vi få sjekket det ut

Har heldigvis god lege. Jeg ville nok skrevet opp ja, og bedt om henvisning videre
Så godt at de fant ut av dette, det kan jo være så mye og tenker vi skal ta barn sin smerte på alvor.
Noe jeg synes mange er litt dårlig på i helsevesenet vårt.
Vi ble sendt på sykehuset i går, de tok oss veldig alvorlig og vi har ny time til uka. :)

Så godt at de fant ut av dette, det kan jo være så mye og tenker vi skal ta barn sin smerte på alvor.
Noe jeg synes mange er litt dårlig på i helsevesenet vårt.
Vi ble sendt på sykehuset i går, de tok oss veldig alvorlig og vi har ny time til uka. :)
Så godt å høre :) Håper dere får noen svar I nærmeste fremtid.

Back
Topp