Graviditet og covid

Ilia

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Jeg er så usikker (og bekymret) for hvordan jeg skal tenke rundt jobb for tiden. Jeg jobber i en barneskole i Oslo, og det er jo forventet høyt smittetrykk her fremover. Spesielt siden barn og ansatte er unntatt karantene dersom de er nærkontakter (ansatte har bare fritidskarantene... :shifty:). Jeg må også sitte på en full t-bane en time hver vei til og fra jobb.

Er det noen av dere som har noen erfaringer eller tanker rundt dette? Er det noen som har blitt sykemeldt eller fått tilrettelagt ekstra hjemmekontor på grunn av covid? Jeg er sliten, og har en del graviditetssymptomer (f.eks kvalme). Men ikke nok til at jeg kan sykemelde meg på grunn av dette. Dette er en prøverørsbaby, som vi brukte 4 år på å få til. Så er fryktelig redd for å miste, og spesielt om det skulle være en "dum" grunn som jobben som forårsaket det.

Jeg er så usikker (og bekymret) for hvordan jeg skal tenke rundt jobb for tiden. Jeg jobber i en barneskole i Oslo, og det er jo forventet høyt smittetrykk her fremover. Spesielt siden barn og ansatte er unntatt karantene dersom de er nærkontakter (ansatte har bare fritidskarantene... :shifty:). Jeg må også sitte på en full t-bane en time hver vei til og fra jobb.

Er det noen av dere som har noen erfaringer eller tanker rundt dette? Er det noen som har blitt sykemeldt eller fått tilrettelagt ekstra hjemmekontor på grunn av covid? Jeg er sliten, og har en del graviditetssymptomer (f.eks kvalme). Men ikke nok til at jeg kan sykemelde meg på grunn av dette. Dette er en prøverørsbaby, som vi brukte 4 år på å få til. Så er fryktelig redd for å miste, og spesielt om det skulle være en "dum" grunn som jobben som forårsaket det.

Jeg har ingen erfaring, annet enn at jobben tilrettelegger for hjemmekontor (gjelder alle, ikke meg som er gravid), noe som sparer meg for en times reisevei med kollektivtransport hver vei. Jeg tenker du skal snakke med lege om bekymringene dine, og at du nesten forventer sykemelding eller "hjelp" til at det skal tilrettelegges for deg basert på historikken deres :) Ønsker deg masse lykke til! <3 Kan ikke annet å si enn at jeg også begynner å bli litt bekymret for økt smitte, nå som jeg er gravid.

Jeg har ikke erfaring men snakket med fastlegen ang dette i mitt svangerskap. Han sa det kunne bli aktuelt å sykemelde meg pga fare for smitte om smittetrykket i min kommune gikk opp. Her ble det aldri mye smitte igjen før jeg ble sykemeldt av andre grunner, men det er helt klart noe du kan ta opp med fastlegen.

Full forståelse for at det er en bekymring. Forrige svangerskap (2020) hadde vi heldigvis hjemmekontor hele tiden. Nå begynner jeg i jobb etter foreldrepermisjon i februar og har de samme tankene som deg. Og jeg jobber ikke i et like utsatt yrke. Håper du får tilrettelagt så du slipper sitte på jobb.

Dere burde prøve å søke svangerskapspenger pga covid og smitterisiko dersom det er mulig, fremfor å søke sykemelding, bare sånn om dere ikke visste.

Dere burde prøve å søke svangerskapspenger pga covid og smitterisiko dersom det er mulig, fremfor å søke sykemelding, bare sånn om dere ikke visste.

Takk for det tipset! Jeg skal spørre fastlegen om dette. Fikk time, men dessverre ikke før mandag 17. Men ba om å få slippe tidligere til om det skulle bli en ledig time. Skrev hva det gjaldt.

Jeg jobber også på barneskole i Oslo, og fikk streng beskjed av jordmor om å begrense nærkontaktene mine betraktelig! (Blir jo fort nesten 100 stk i uken med barn på trinnet og ansatte og foresatte:hungover:)

Hvis jobben ikke klarer å tilrettelegge dette har vi krav på svangerskapspenger! Så ta det opp med jordmor/lege og arbeidsgiver!:joyful: Jeg sitter nesten bare på kontoret nå, og er så og si ikke med barna fysisk! Lykke til!

Jeg snakket med sjefen min nå på mandag, og han var veldig forståelsesfull. Jeg jobber på en stor vgs. Siden vi er på rødt nivå har elevene deler av undervisningen digitalt, så da får jeg ha all min undervisning digitalt i hvert fall denne uken, og kanskje neste. Når vi ikke er på rødt nivå lenger blir det vanskeligere. Har avtalt at vi skal snakkes igjen når jeg har snakket med jordmor om det. Har time neste onsdag. Sålenge smitten er såpass høy, og jeg har så mange nærkontakter i løper av en uke, håper jeg på digital undervisning, andre arbeidsoppgaver eller svangerskapspenger. Første året som kontaktlærer da, så har samtidig veldig lyst til å følge opp klassen min skikkelig ut året. :arghh: Får se hva vi kommer frem til, men vil i hvert fall drøfte med jordmor. Glad for at sjefen er så forståelsesfull. Han har allerede begynt å spekulere og tenke på hvordan vi kan løse ting på best mulig måte.. er så fint å ha en slik sjef!

Jeg er også bekymret for Covid på jobb (barnehage).. går på tå hev hver dag, og jeg er så redd for å få det. Jeg har legetime i slutten av januar, og er allerede god kandidat til svangerskapspenger av andre grunner, så jeg håper det går i boks da.

Jeg snakket med sjefen min nå på mandag, og han var veldig forståelsesfull. Jeg jobber på en stor vgs. Siden vi er på rødt nivå har elevene deler av undervisningen digitalt, så da får jeg ha all min undervisning digitalt i hvert fall denne uken, og kanskje neste. Når vi ikke er på rødt nivå lenger blir det vanskeligere. Har avtalt at vi skal snakkes igjen når jeg har snakket med jordmor om det. Har time neste onsdag. Sålenge smitten er såpass høy, og jeg har så mange nærkontakter i løper av en uke, håper jeg på digital undervisning, andre arbeidsoppgaver eller svangerskapspenger. Første året som kontaktlærer da, så har samtidig veldig lyst til å følge opp klassen min skikkelig ut året. :arghh: Får se hva vi kommer frem til, men vil i hvert fall drøfte med jordmor. Glad for at sjefen er så forståelsesfull. Han har allerede begynt å spekulere og tenke på hvordan vi kan løse ting på best mulig måte.. er så fint å ha en slik sjef!

Jeg jobber også i vgs, og har ca 140-150 nærkontakter i uka. Jeg får nå 50% svangerskapspenger, mest pga kvalme, men også en stor del for å begrense nærkontakter. Jordmor var overraskende bekymret for smitte:wideyed: Så nå har jeg de fleste timene mine med de samme 50 elevene, det hjelper jo litt…

Eg har tenkt litt på dette selv. Er ringevikar i barnehagene i kommunen i tillegg til student der vi også treffer barn/voksne så har ganske mange nærkontakter. Barna går på skule og i bhg som igjen øker sjansen for å få noe i hus. Utdanningen må eg ta uansett men vurderer å droppe å være ringevikar om smitten ikke går betraktelig ned

Jeg jobber også i vgs, og har ca 140-150 nærkontakter i uka. Jeg får nå 50% svangerskapspenger, mest pga kvalme, men også en stor del for å begrense nærkontakter. Jordmor var overraskende bekymret for smitte:wideyed: Så nå har jeg de fleste timene mine med de samme 50 elevene, det hjelper jo litt…

Godt at jordmor tar det alvorlig, da. Hvor lenge skal du ha svangerskapspenger da? 50 nærkontakter er jo mye bedre enn 150! Men fortsatt mange, når man egentlig tenker over det.

Jeg jobber også på barneskole i Oslo, og fikk streng beskjed av jordmor om å begrense nærkontaktene mine betraktelig! (Blir jo fort nesten 100 stk i uken med barn på trinnet og ansatte og foresatte:hungover:)

Hvis jobben ikke klarer å tilrettelegge dette har vi krav på svangerskapspenger! Så ta det opp med jordmor/lege og arbeidsgiver!:joyful: Jeg sitter nesten bare på kontoret nå, og er så og si ikke med barna fysisk! Lykke til!

Takk for input og info om hva jordmor sa. Det skal jeg ta med meg til legetimen! Jeg jobber i AKS, aktivitetsholder på tvers av trinn. Så i løpet av en vanlig uke, så blir det noen 100 nærkontakter ja... :hungover:
Jeg har en supersnill sjef som tilrettelegger så godt han kan. Men jobben min er jo egentlig veldig "hands on" med barna, så er jo begrenset for hvor mye kontorjobb han klarer å finne til meg. Så håper jeg kan få svangerskapspenger i 50% eller deromkring, og hjemmekontor resten. Da blir både jeg og sjefen glad.

Hurra for forståelsesfulle sjefer! Det hjelper mye, selv om det fortsatt er en vanskelig situasjon! Jeg kjenner også på dette med ønske om å følge "sine" elever ut året. Man blir jo så glade i dem! Men må bare tenke mer egoistisk denne våren. Egen helse og familie først, for en gangs skyld.

Jeg er også bekymret for Covid på jobb (barnehage).. går på tå hev hver dag, og jeg er så redd for å få det. Jeg har legetime i slutten av januar, og er allerede god kandidat til svangerskapspenger av andre grunner, så jeg håper det går i boks da.

Håper det ordner seg for deg! Jeg synes det er lenge å vente til min legetime som er den 17... Håper du slipper smitte frem til din time!

Takk for info! Jeg er glad for alle dere som informerer om jordmors bekymring. Håper fastlegene er like oppdaterte. Jeg har ikke fått jordmortime ennå.

Back
Topp