Julemat

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Vi kan jo spise det aller meste egentlig, men det er likevel noe vi skal holde oss unna i julen.

Hva gleder du deg til? Og hva vil du savne i julen?

Jeg er et skikkelig matvrak så vil savne både fenalår, rakfisk og rødt kjøtt. Nyttåret har vi av og til hjort eller rein og julen jeg var gravid sist smakte det ikke med ihjelstekt kjøtt hehe

MEN jeg gleder meg masse til pinnekjøtt og lutefisk, klippfisk og egentlig fisk i alle varianter, det går mye av det. Ribbe er også godt, men mektig, så håper det går fint på tross av svingende kvalme.

Spekemat og da spesielt fenalår... og brie elsker jeg. Men jeg spiser faktisk rosa kjøtt selv om jeg er gravid. Altså, det er ekstremt sjeldent og jeg er kresen på type kjøtt og tilberedning osv, men akkurat det tenker jeg må gå bra :joyful: prøver mer å passe på kjøttpålegg som ligger åpnet i mer enn 2-3 dager. Er det virkelig fyfy med rødt kjøtt? Andre som spiser av og til?

Akkurat julaften blir som vanlig, pleier bare å drikke julebrus uansett :greet008 Men savner spekemat, biff og rødvin generelt :angelic: Mest bekymret for at jeg blir fryktelig fort mett og at jeg ikke orker så mye av min store favoritt riskremen :D

Blir nok å spise spekemat uansett. Men spiser kun nyåpnet spekemat.
av en eller annen grunn blir jeg kvalm bare av tanken på julemiddag… og jeg som elsker julemat til vanlig:depressed:

Akkurat julaften blir som vanlig, pleier bare å drikke julebrus uansett :greet008 Men savner spekemat, biff og rødvin generelt :angelic: Mest bekymret for at jeg blir fryktelig fort mett og at jeg ikke orker så mye av min store favoritt riskremen :D

Begynner å bli redd jeg må ta en Powernap før vi skal åpne pakker :laughing001

Altså tanken på ribbe akkurat nå gjør at jeg føler jeg må spy... og det er ribbe vi har på julaften, så det blir jo spennende det.. tror ikke vi har noe spesielt jeg ikke kan spise :)

Jeg kommer til å savne fenalår… ellers gruer jeg meg til julemiddagene, det er så feit mat og jeg kjenner jeg blir litt kvalm av tanken.

Savner spekemat! :crybaby2 Og drit å tenke på antall glass cola per dag, når jeg normalt drikker så mye brus jeg vil i jula. Men utover det lever jeg ganske som normalt. Svigermor hadde kjøpt inn Baileys nå som det endelig kom en som ville drikke det med hu, så det syntes ho var litt kjipt. Men mest glad for nyheten, da! :hello2

Savner spekemat! :crybaby2 Og drit å tenke på antall glass cola per dag, når jeg normalt drikker så mye brus jeg vil i jula. Men utover det lever jeg ganske som normalt. Svigermor hadde kjøpt inn Baileys nå som det endelig kom en som ville drikke det med hu, så det syntes ho var litt kjipt. Men mest glad for nyheten, da! :hello2

Hvor mange glass cola tror du man kan ha per dag hvis man ikke drikker kaffe?

Hvor mange glass cola tror du man kan ha per dag hvis man ikke drikker kaffe?
Gravide skal drikke under 200mg per dag. Det tilsvarer 2 liter cola. Det anbefales maks 1-2 kopper kaffe, som tilsvarer 160mg dersom en kopp er 2 dl.
Så du kan trykt drikke ganske mange glass før du nærmer deg koffeinmengden til 2 kopper kaffe.

Vedlegg

• 2E4FE1AD-E0FE-4785-9C83-0E2AAA54BF3A.png
    2E4FE1AD-E0FE-4785-9C83-0E2AAA54BF3A.png
    256,6 KB · Visninger: 21
Gravide skal drikke under 200mg per dag. Det tilsvarer 2 liter cola. Det anbefales maks 1-2 kopper kaffe, som tilsvarer 160mg dersom en kopp er 2 dl.
Så du kan trykt drikke ganske mange glass før du nærmer deg koffeinmengden til 2 kopper kaffe.
Er det koffein i sjokolade :nailbiting:

Pepperkaker med blåost savner jeg skikkelig! Og vin, litt stusselig å ikke kunne ha god drikke til julematen:sorry:

Blåmuggost og rakfisk og tartar. Har knapt rukket å spise noe av det siden mars 2020 (starten av forrige svangerskap) og tenkte ikke på hvor lang tid det kom til å gå før jeg får spist det igjen nå.

Fant ut at jeg var gravid 1. desember, og var invitert på rakfisklag 4. desember. Det måtte jo utgå :( :(

Jeg føler jeg er den eneste som ikke har det store savnet etter spekemat og muggoster :hilarious:?

Kunne kanskje tenkt meg et (tre) glass vin innimellom :joyful:

Jeg føler jeg er den eneste som ikke har det store savnet etter spekemat og muggoster :hilarious:?

Kunne kanskje tenkt meg et (tre) glass vin innimellom :joyful:
Du er ikke alene!

Jeg elsker stekt spekeskinke (istedenfor bacon) og blåmuggost på pizza, men det kan jeg jo fortsatt spise, så jeg er fornøyd :D

Jeg drikker sjelden, men nå som jeg ikke kan hadde det selvfølgelig vært godt med et glass vin :hilarious:

Back
Topp