Jerntilskudd

Lamalama

Betatt av forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Aprilspirene 2024❤️
Flere som har fått beskjed om å begynne med jerntilskudd av legen? Fikk beskjed om å begynne med 60 mg per dag fra uke 20. Kjenner jeg gruer meg til det, for husker fra jeg var tenåring, at magen ble skikkelig hard av det. Husker ikke dosen jeg stod på da. Men er det noen som har forslag til jerntilskudd som er litt mildere mot magen? Eller hjelper det om man tar en lavere dose to ganger om dagen? Kanskje jeg gruer meg uten grunn(kan jo håpe på det).

Jeg bruker amino-jern, kan ikke si jeg får noen problemer med magen av det. Det skal visstnok være mildere for magen og tas lettere opp enn ionisert jern. Et annet alternativ er jo å ta depottabletter slik at jernet frigis over lengre tid.

Flere som har fått beskjed om å begynne med jerntilskudd av legen? Fikk beskjed om å begynne med 60 mg per dag fra uke 20. Kjenner jeg gruer meg til det, for husker fra jeg var tenåring, at magen ble skikkelig hard av det. Husker ikke dosen jeg stod på da. Men er det noen som har forslag til jerntilskudd som er litt mildere mot magen? Eller hjelper det om man tar en lavere dose to ganger om dagen? Kanskje jeg gruer meg uten grunn(kan jo håpe på det).
Jeg skal også starte fra uke 18, men legen min sa at jeg kunne starte med en tablett hver 3 dag, og så evt gå opp til hver andre, siden det blir mildere for magen og det ble sikkert ikke nødvendig med hver dag. Hør med legen din om hvordan du kan gjøre det mildere mot magen, kanskje mulighet for gradvis oppgang for deg også? Eller om de anbefaler eks laktulose for å forebygge?

Håper dette ikke gir trøbbel for magen :grumpy:

Jeg har også fått beskjed om å ta jern fra uke 18, men ikke hvor mye. Hmm.
Jeg har hørt at jernopptaket blir større hvis det også inneholder C-vitamin. Samt at det er mildere for magen.
Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe sånne tyggetabletter på kiwi, men kanskje jeg skal finne ut av hvor mye jeg skal ha først :)

Mitt beste tips er å kjøpe noe lakserende middel du kan ha i skapet til når ting blir for ille. Verken du eller baby tar skade av moderat og fornuftig bruk av sånt.

Jeg har også fått beskjed om å ta jern fra uke 18, men ikke hvor mye. Hmm.
Jeg har hørt at jernopptaket blir større hvis det også inneholder C-vitamin. Samt at det er mildere for magen.
Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe sånne tyggetabletter på kiwi, men kanskje jeg skal finne ut av hvor mye jeg skal ha først :)

Sikkert lurt å få vite hvor mye du skal ta først, da det kan variere veldig.

Jeg skal også starte fra uke 18, men legen min sa at jeg kunne starte med en tablett hver 3 dag, og så evt gå opp til hver andre, siden det blir mildere for magen og det ble sikkert ikke nødvendig med hver dag. Hør med legen din om hvordan du kan gjøre det mildere mot magen, kanskje mulighet for gradvis oppgang for deg også? Eller om de anbefaler eks laktulose for å forebygge?

Håper dette ikke gir trøbbel for magen :grumpy:

Ja, vurder å begynne litt forsiktig og øke etter hvert som kroppen venner seg til det.

Jordmor sa at Hb’en hadde falt såppas at det kunne være lurt å prøve å få i seg mer jern gjennom kostholdet, og hvis jeg merket at energinivået fortsatt var lavt så kunne jeg begynne med jerntabletter sånn hver 3.dag. Fikk heller ikke beskjed om hvilken dose man bør begynne med, litt merkelig i grunno_O
Men skal til ultralyd om et par dager, så kanskje de vet noe der hvis jeg spør..

JM sa også først at jeg skulle ta jern fra uke 18 uten å spesifisere dose, så legen min ga meg doseringen basert på ferritinnivået. I mitt tilfelle ble det 60mg.

Fant denne tabellen over hva man burde ta fra Helsedirektoratetet. Dette er samme verdier som legen min vurderte ut i fra i hvertfall :)

Vedlegg

• Screenshot 2021-12-08 at 06.49.44.png
    Screenshot 2021-12-08 at 06.49.44.png
    34,3 KB · Visninger: 25
Jeg fikk beskjed om lav jern nivå allerede i uke 12-13, så måtte begynne med de 65 mg da. Slet med magen i noen uker, men stabiliserte seg. Jeg lagde sviskesyltetøy/kompott og begynte dagen med 1-2 skjeer med dette til frokost. Som regel i havregrøt. Om det stoppet helt opp, sa legen at jeg kunne bruke movicol. Nå i uke 20 har jeg ingen problemer med magen. Må ikke spise sterk mat og ikke for mye pr måltid

Jeg er 18 uker i morgen så da blir det første pille :wideyed: spent på om magen reagerer :confused: sikkert fornuftig å tenke litt preventativt med sviske i hvertfall, sviskekompott var en god ide :)

Back
Topp