Takke ja til et vikariat..?

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Vi prøver å få nr 2, men det har ikke klaffet, enda. Vi stresser ikke, det skjer når det skjer :)

Mitt dillemma nå er at jeg har fått et tilbud om en stilling jeg virkelig ønsker meg. Det er ett års vikariat, i drømmejobben for meg! Jeg må gi svar innen en ukes tid.
Jeg ønsker å takke ja, men er det dårlig gjort mot arbeidsgiver?
Hva om jeg blir gravid i løpet av vinteren, noe vi håper, da kan jeg ikke fullføre vikariatet.
Ikke lett for arbeidsgiver å ansette noen i slutten av vikariatet..
Men skal jeg tenke på det..?
Innspill?

Barnet vi har fra før er halvannet år, så å utsette å få en til er ikke et alternativ. Ønsker at barna skal ha jevn alder.

Vi prøver å få nr 2, men det har ikke klaffet, enda. Vi stresser ikke, det skjer når det skjer :)

Mitt dillemma nå er at jeg har fått et tilbud om en stilling jeg virkelig ønsker meg. Det er ett års vikariat, i drømmejobben for meg! Jeg må gi svar innen en ukes tid.
Jeg ønsker å takke ja, men er det dårlig gjort mot arbeidsgiver?
Hva om jeg blir gravid i løpet av vinteren, noe vi håper, da kan jeg ikke fullføre vikariatet.
Ikke lett for arbeidsgiver å ansette noen i slutten av vikariatet..
Men skal jeg tenke på det..?
Innspill?

Barnet vi har fra før er halvannet år, så å utsette å få en til er ikke et alternativ. Ønsker at barna skal ha jevn alder.

Jeg var i samme situasjon, fikk tilbud om et års vikariat rett etter vi startet å prøve! Jeg bestemte meg for å takke ja, og godt var det, for det tok to år å bli gravid!:hilarious:

Du har ikke en plikt for en ev arbeidsgiver å takke nei til en stilling fordi du prøvinger å bli gravid. Du har heller ingen meldeplikt ang graviditet før 3 mnd før permisjonen om jeg ikke husker helt feil.

Jeg ville tatt jobben! Og kun gitt beskjed til atbeidsgiver om jeg var gravid etter 3mnd.

Er i akkurat samme situasjon. Vi prøver på nummer 2. har prøvd siden slutten av mai. Ble gravide i juli, mistet i uke 8 (men fant ut i uke 12) :( Når har vi prøvd siden slutten av september ca og jeg var på intervju idag. 6 måneders vikariat, men de ønsker noen som kan bli i lengden. Det ønsker jeg jo selvfølgelig. Men ønsker også å få barn. Er faktisk 1 DPO idag. Er jeg gravid så er jeg gravid, vi tar det som det kommer. Er jeg ikke gravid, prøver vi fortsatt. Men kanskje ikke like aktiv som nå. Planlegger prøvingen kanskje da litt slik at jeg ikke har lenge igjen til jeg får den forlengelsen av kontrakten :)

Er i akkurat samme situasjon. Vi prøver på nummer 2. har prøvd siden slutten av mai. Ble gravide i juli, mistet i uke 8 (men fant ut i uke 12) :( Når har vi prøvd siden slutten av september ca og jeg var på intervju idag. 6 måneders vikariat, men de ønsker noen som kan bli i lengden. Det ønsker jeg jo selvfølgelig. Men ønsker også å få barn. Er faktisk 1 DPO idag. Er jeg gravid så er jeg gravid, vi tar det som det kommer. Er jeg ikke gravid, prøver vi fortsatt. Men kanskje ikke like aktiv som nå. Planlegger prøvingen kanskje da litt slik at jeg ikke har lenge igjen til jeg får den forlengelsen av kontrakten :)
Skjønner!
Lykke til! Med jobb og prøving! Men 6 mnd vikariat kan du jo fullføre dersom du blir gravid, avhengig av formen da så klart :)

Skjønner!
Lykke til! Med jobb og prøving! Men 6 mnd vikariat kan du jo fullføre dersom du blir gravid, avhengig av formen da så klart :)
Ja absolutt. Problemet er arbeidsledigheten som følger med :arghh: Er jeg gravid nå, har jeg termin i slutten av august. Hvis vikariatet starter i januar har jeg kontrakt frem til juni. Selv om gravide har rettigheter er det ingen arbeidsgiver som forlenger kontrakten til en vikar som er 6-7 måneder gravid :( Så da går jeg arbeidsledig frem til termin. Må lese meg opp på hva nav kan hjelpe med

Ja absolutt. Problemet er arbeidsledigheten som følger med :arghh: Er jeg gravid nå, har jeg termin i slutten av august. Hvis vikariatet starter i januar har jeg kontrakt frem til juni. Selv om gravide har rettigheter er det ingen arbeidsgiver som forlenger kontrakten til en vikar som er 6-7 måneder gravid :( Så da går jeg arbeidsledig frem til termin. Må lese meg opp på hva nav kan hjelpe med
Ja, det er dessverre en ulempe!

Jeg takket ja til vikariat og sa opp fast stilling i tillegg (mistrivdes sterkt). Fortsatt ikke gravid, så han jeg er vikar for rekker sikkert tilbake.

hvis du er best kvalifisert til stillingen har de faktisk ikke lov å ansette noen andre dersom de har behov for mer etter den kontrakten. hvis du er offentlig følges det nok mer enn privat. Men uansett vil du jo ha krav på dagpenger før permisjonen. når vikariat går ut har du krav på dag 1 fordi du ikke har sagt opp selv.
Så kan man søke ny jobb når man er i permisjon.

hvis du er best kvalifisert til stillingen har de faktisk ikke lov å ansette noen andre dersom de har behov for mer etter den kontrakten. hvis du er offentlig følges det nok mer enn privat. Men uansett vil du jo ha krav på dagpenger før permisjonen. når vikariat går ut har du krav på dag 1 fordi du ikke har sagt opp selv.
Dette er privat. Jeg føler dessverre at selvom man er best kvalifisert til jobben vil de da ikke «vise» deg det. Siden de vet en er gravid vil de nok begynne å prioritere en annen en. Og da vil de nok si at den vikaren er bedre kvalifisert. Hvordan motbevise dem? :confused005 Jeg går allerede på dagpenger. Kan jeg da jobbe vikariat i 6 måneder og ha krav på dagpenger igjen? :confused004

Dette er privat. Jeg føler dessverre at selvom man er best kvalifisert til jobben vil de da ikke «vise» deg det. Siden de vet en er gravid vil de nok begynne å prioritere en annen en. Og da vil de nok si at den vikaren er bedre kvalifisert. Hvordan motbevise dem? :confused005 Jeg går allerede på dagpenger. Kan jeg da jobbe vikariat i 6 måneder og ha krav på dagpenger igjen? :confused004
Ja det er ikke noe problem, du får nok da også en høyere sats - fordi du har enda høyere opptjening ☺️

Privat sektor kan ansette hvem de vil dessverre, så lenge de ikke diskriminerer

Takke ja :happy:

Jeg ville absolutt takket ja, man har jo ingen garanti for at man blir gravid det neste året dessverre :( og man kan ikke sette livet på hold, bare fordi.. :)

Sniker.
Jeg hadde takket ja. Man vet aldri hvor lang tid det tar før en blir gravid. Selv er jeg gravid i uke 36 og takket ja til et vikariat i vår. Vi prøvde ikke så veldig på å bli gravide så det vikariatet på 100% var gull verdt da vi fant det ut. Får full støtte med svangerskapspenger og foreldrepenger. Eneste ulempen er at jeg ikke har noe jobb å komme tilbake til etter permisjonen da dette kun var et vikariat fram til nyttår.

Takk ja :) det vil alltid være noe som gjør at det passer dårlig å bli gravid. Lev som nornalt å ta det som det kommer hvis du blir gravid. Jeg var i et vikariat når jeg ble gravid med første. Nå har jeg utsatt å bli gravid lenge for det er alltid noe som dukker opp, stort sett jobbrelatert som nye stillinger jeg har søkt på, stillinger jeg vet kommer, ansvar jeg har tatt på meg på jobb osv.
Fant til slutt ut at jeg måtte tenke på meg og familien. Hva vi ville rett og slett. Kjører det løpet jeg vil på jobb, strekker meg etter det jeg ønsker karrieremessig men kjører også vårt løp på hjemmebane så blir jeg gravid så får jobben stå på vent til jeg er tilbake.

Tusen takk, alle sammen!
Jeg er enig med dere alle, og det er godt å høre flere erfaringer.
Så nå har jeg takket ja, og bestemt meg for å ikke har dårlig samvittighet for arbeidsgiver. Jeg kjører ett løp på jobb, og vårt løp i heimen. Så blir veien til underveis :)

Tusen takk, alle sammen!
Jeg er enig med dere alle, og det er godt å høre flere erfaringer.
Så nå har jeg takket ja, og bestemt meg for å ikke har dårlig samvittighet for arbeidsgiver. Jeg kjører ett løp på jobb, og vårt løp i heimen. Så blir veien til underveis :)
Masse lykke til :)

Back
Topp