Søke om fødeplass

Helene_S

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Jeg var en tur hos fastlegen denne uken for å snakke om løst og fast.
Jeg er førstegangsfødende og har ikke peiling på noen ting, så dette er antagelig et dumt spørsmål, men da jeg var hos legen sa hun at jeg skulle tenke på å søke om fødeplass allerede nå. Jeg trodde det ble gjort av lege/JM, men det virker som jeg må ordne dette selv.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut av hvordan? Må jeg inn på hjemmesidene til de forskjellige sykehusene?

Følger tråden her. :)

Lurer også på om man må ha oppfølging hos fastlege? Hvor tidlig og hva gjør man der?

Følger tråden her. :)

Lurer også på om man må ha oppfølging hos fastlege? Hvor tidlig og hva gjør man der?
Jeg aner ikke om man må det, tror det er valgfritt ogm man vil bli fulgt opp av lege eller JM.
Jeg kontaktet rett og slett bare legekontoret når jeg fant ut at jeg var gravid og fikk en time. Pratet litt med legen, ingen tester eller noe. Ble også satt opp til første svangerskapskontroll rett over nyttår (noe jeg syns var lovlig sent..)
.

Det er fastlege eller jordmor som søker om fødeplass med utgangspunkt i den gravides ønske. Det kan være forskjellige krav som avgjør hvor man får føde. Ordinær ultralyd gjennomføres også ved det stedet man ønsker fødeplass. Jeg hadde første svangerskapskontroll hos jordmor 7+0, og hun søkte om fødeplass for meg samme dagen. Fikk tilsendt innkalling til ordinær ultralyd etter 2 dager.

Jeg tok direkte kontakt med kommunejordmora som fulgte meg i forrige svangerskap da jeg testet positivt. Regner med å ta det meste av oppfølgingen hos henne.
Skal ta blodprøver hos lege rundt uke 12.

Jordmor fikset det for meg sist jeg var gravid :happy:
Jeg var en gang hos lege helt i begynnelsen, resten av kontrollene hadde jeg hos jordmor:happy: Hadde veldig god og tett oppfølging der , så følte ikke noe behov for å gå til legen i tillegg:happy:

Lege har sendt for meg begge gangene jeg har søkt om fødeplass

Jeg er førstegangsfødende og har ikke peiling på noen ting, så dette er antagelig et dumt spørsmål, men da jeg var hos legen sa hun at jeg skulle tenke på å søke om fødeplass allerede nå. Jeg trodde det ble gjort av lege/JM, men det virker som jeg må ordne dette selv.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut av hvordan? Må jeg inn på hjemmesidene til de forskjellige sykehusene?

Hei.

Er fjerdegangsfødende, og har aldri hørt om at du må ordne dette selv. Ta kontakt med jordmor. Du trenger kun fastlege til blodprøver, sykemelding og eventuelt annet medisinsk.
Jeg synes jordmødre er bedre på mange måter, da dette er deres fagfelt. Og det er helt normalt med første svangerskapskontroll rundt uke 12. De blir tettere jo nærmere termin du kommer.

Fødested spiller egentlig ingen rolle, for når du må føde så får du føde. :smiley-bounce022 Jeg har født to av barna mine på et helt annet fødested enn planlagt pga familiebesøk på andre kanten av landet.

Klem :Heartred

Dette har jeg hørt flere har snakket om.o_O Jeg har født en gang i Trøndelag å en gang i Østfold. Har aldri måttet søke om fødeplass selv. I så tilfelle at dette ble gjort må jordmor ha sendt inn papirer litt sånn på automatikk. Mener faktisk at jeg fikk beskjed av jm i sist svangerskap at man automatisk fikk plass der man har hatt oul. Men uansett er det vel ingen sykehus som kommer til å nekte deg adgang når man står utenfor med rier:rolleyes:

Dette har jeg hørt flere har snakket om.o_O Jeg har født en gang i Trøndelag å en gang i Østfold. Har aldri måttet søke om fødeplass selv. I så tilfelle at dette ble gjort må jordmor ha sendt inn papirer litt sånn på automatikk. Mener faktisk at jeg fikk beskjed av jm i sist svangerskap at man automatisk fikk plass der man har hatt oul. Men uansett er det vel ingen sykehus som kommer til å nekte deg adgang når man står utenfor med rier:rolleyes:

Oul får du der det er søkt fødeplass, det kommer først:)

Hei.

Er fjerdegangsfødende, og har aldri hørt om at du må ordne dette selv. Ta kontakt med jordmor. Du trenger kun fastlege til blodprøver, sykemelding og eventuelt annet medisinsk.
Jeg synes jordmødre er bedre på mange måter, da dette er deres fagfelt. Og det er helt normalt med første svangerskapskontroll rundt uke 12. De blir tettere jo nærmere termin du kommer.

Fødested spiller egentlig ingen rolle, for når du må føde så får du føde. :smiley-bounce022 Jeg har født to av barna mine på et helt annet fødested enn planlagt pga familiebesøk på andre kanten av landet.

Klem :Heartred
Tusen takk for gode ord :Heartred

Mulig jeg bare har en elendig fastlege, så det er nok smart å kontakte jordmor også. Ble litt forskrekket når hun sa at lege/JM ikke gjorde dette lenger.

Tusen takk for gode ord :Heartred

Mulig jeg bare har en elendig fastlege, så det er nok smart å kontakte jordmor også. Ble litt forskrekket når hun sa at lege/JM ikke gjorde dette lenger.

Min fastlege ble snurt da jeg sa at jordmor allerede hadde søkt om fødeplass… Og mente at det var det fastlege som skulle gjøre!

Åja:confused013 Har som sagt aldri vært borti dette spørsmålet selv:p
Det søkes om fødeplass og så blir du innkalt til oul på det sykehuset du er innvilget plass.

Forvirrende, ja!

Jeg har egentlig ikke fått noe bekreftelse på fødeplass, men innkalling til ultralyd. Sånn var det sist også. Fikk brev nærmere termin med info om fødeavd.

Jeg har egentlig ikke fått noe bekreftelse på fødeplass, men innkalling til ultralyd. Sånn var det sist også. Fikk brev nærmere termin med info om fødeavd.

Åh, da er det vel sikkert ulik praksis.
Jeg søkte Riksen begge ganger, og fikk brev om både fødeplass og oul derfra omtrent samtidig

Det søkes om fødeplass og så blir du innkalt til oul på det sykehuset du er innvilget plass.

Forvirrende, ja!

Jepp! Første gang fødte jeg 8timer unna der jeg hadde oul:hilarious::hilarious:

Bortreist eller hadde du fødeplasa og oul på to ulike sykehus?

Vi flyttet til trøndelag imellom oul å fødsel. Skulle da egentlig føde på St.Olavs men det var fult, så da ble det Levanger å katastrofesnitt. Så ingenting gikk som planlagt første gang:rolleyes:

Back
Topp