MME

LinnS

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hvordan blander dere morsmelkerstatning på mest mulig effektiv måte? Har ikke baby brezza, da jeg har lest div om de så er litt skeptisk. Noen som blander for flere måltid om gangen? Tips mottas med takk for å gjøre det minst mulig smertefritt å gå fra amming til flaske :)

*sniker fra august*

Jeg koker opp vann og har på termos x2 (koker en morgen og en kveld, kan stå 24 timer, så da har jeg alltid kaldt vann når jeg koker opp nytt) og popper i kjøleskapet for nedkjøling. Da har jeg alltid kokt, kaldt vann i hus.

Har pulver i flasken og fyller på med en skvett kokt vann til å blande ut pulveret med og drepe ev. bakterier. Så fyller jeg på med det kokte kalde vannet til rett temp og mengde. Etter hvert lærer man seg forholdet mellom kaldt og varmt og da går det fort :) Til 135ml har jeg f.eks 50ml kokt vann og resten kaldt, da blir den nesten alltid perfekt.

*sniker fra august*

Jeg koker opp vann og har på termos x2 (koker en morgen og en kveld, kan stå 24 timer, så da har jeg alltid kaldt vann når jeg koker opp nytt) og popper i kjøleskapet for nedkjøling. Da har jeg alltid kokt, kaldt vann i hus.

Har pulver i flasken og fyller på med en skvett kokt vann til å blande ut pulveret med og drepe ev. bakterier. Så fyller jeg på med det kokte kalde vannet til rett temp og mengde. Etter hvert lærer man seg forholdet mellom kaldt og varmt og da går det fort :) Til 135ml har jeg f.eks 50ml kokt vann og resten kaldt, da blir den nesten alltid perfekt.

Jeg bruker ikke mme, men.. om jeg gjorde, hadde det vært slik jeg hadde gjort det :P
Haha.. har tenkt tanken nemlig. "Hva om vi må gå over til Mme"-tanker :P

Koker opp vann til 100 grader, lar det kjølne litt (til ca 70).Heller oppi rett mengde vann i hver flaske, rett mengde pulver og rister lett til det blandes. Setter de i kaldt vannbad til de er lunken, så rett i kjøleskapet. Blander 7 flasker - nok til 24 timer.
Pleier som regel å blande når jeg likevel holder på med flaskekoking/flaskesterilisering 1 gang for dag.

Nå skal det sies at jeg har 8 medela flasker med lokk uten tut som hører til brystpumpa som nå er pakket bort - pleier å blande i disse.

Tar av loknet og varmer opp i vannbad eller micro når hun skal ha mat (100ml =ca 20 sek på 700W). Heller så over i ren flaske.

Dersom jeg skal bort tar jeg ned ferdigblandet i medela kjølevesken jeg har som rommer 4 flasker. Veldig kjekk å ha.

Hvordan blander dere morsmelkerstatning på mest mulig effektiv måte? Har ikke baby brezza, da jeg har lest div om de så er litt skeptisk. Noen som blander for flere måltid om gangen? Tips mottas med takk for å gjøre det minst mulig smertefritt å gå fra amming til flaske :)

ps: skulle du forøvrig gå over til MME vil jeg anbefale å kjøpe den i Sverige om du bor i nærheten. Kostet 85 svenske for HIPP1 som vi bruker - koster 107/117kroner i Norge. Ikke veeeldig mye å spare, men kjekt om man likevel bor i nærheten av grensa.

Vi har begynt å gi tilskudd av MME nå pga. dårlig vektoppgang hos lille. Hvilken anbefaler dere som har prøvd litt forskjellige merker? Har til nå gitt NAN HA 1 og har funket greit.

Vi har begynt å gi tilskudd av MME nå pga. dårlig vektoppgang hos lille. Hvilken anbefaler dere som har prøvd litt forskjellige merker? Har til nå gitt NAN HA 1 og har funket greit.

Om mini ikke reagerer er det bare å fortsette med det som fungerer :) Hos oss tålte ikke lille NAN, viste seg at gulpebabyen var gulpebaby pga morsmelkerstatningen og tok oss irriterende lang tid å skjønne sammenhengen (Fått siden fødselen pga lav fødselsvekt og sugesvak, så ca 50-50 mme og mm hele veien). Gått over til HIPP og den tåler mini her fint. Nesten ingen gulping lenger! Minuset er at nærbutikken ikke selger merket, så må dra litt lenger for å handle.

Her prøver vi oss litt fram nå. Vi har endt opp med hipp på dagen så langt og nan på kveld/natta akkurat nå, så får vi se etterhvert.
Hun har fått nan siden vi var på sykehuset, men ser helt klart at pulveret er tyngre på magen - dog fant hun sin rytme på avføringsbleier og som helstestasjonen sa, har hun sin rytme er det fortsatt helt ok.

Minuset med hipp er at hun blir fortere sulten.

Her prøver vi oss litt fram nå. Vi har endt opp med hipp på dagen så langt og nan på kveld/natta akkurat nå, så får vi se etterhvert.
Hun har fått nan siden vi var på sykehuset, men ser helt klart at pulveret er tyngre på magen - dog fant hun sin rytme på avføringsbleier og som helstestasjonen sa, har hun sin rytme er det fortsatt helt ok.

Minuset med hipp er at hun blir fortere sulten.
Ser ut til at hipp gjør henne veldig luftig og «flytende» i avføringen. Så tror nok vi kommer til å holde oss til nan.
Samt at hun er mer mett fornøyd med nan.

Her har vi prøvd «alt».

Startet med vanlig nan men da ble magen helt hard, gikk over til nan sensilac som fungerte bedre for magen men fortsatt en del kaving og mye våken, prøvde nan ha fungerte ok men veldig fæl lukt på fis og avføring.

Gikk da over til HIPP noe som fungerte bra men ble ikke mett på samme måten så måtte ha mat oftere.

Akkurat nå bruker vi semper allomin/babysemp og er storfornøyd med den. Baby sover mye bedre, mye lengre mellom måltider (fordi baby drikker hele flasken og ikke 60 her og 60 der) og det er helt slutt på kaving pga luft.

Back
Topp