Lege, Jordmor eller begge deler?

Dyrepasseren

Elsker forumet
Febbisbebbis'18
Juliknøttene 2022
Ja, nå skal jeg bestille time til kontroll. Forrige svangerskap gikk jeg til begge deler for kontroll, men nå har jeg bare tid til å velge en av dem!

Hva velger dere? :happy:

Jeg gikk til begge sist, men kommer til å velge jordmor denne gangen, hvis hun har tid til meg. Syns ikke jeg fikk noe særlig ut av legetimene sist, annet enn svar på evt blodprøver.

Følger her! Satt å lurte på det samme tidligere i dag. Hadde kun lege sist gang, og var fornøyd med det. Han hadde ul-apparat som han brukte hver gang (ikke mest high tech, men nok til at jeg fikk se et dunkende hjerte i uke 7 :Heartred)

Jeg er ikke en dame med mye bekymringer, ei heller ei som har behov for å skravle om alt mulig. Så heller mot fastlegen igjen. Eneste ønske jeg kunne hatt dersom jeg hadde hatt jordmor sist gang var å bli strippet nærmere termin. Gikk 12 dager over, og var først på sykehuset (11 dager over) dem strippet meg :shifty:. Legen hadde sikkert gjort det dersom jeg ba om det, men 19 år gamle meg visste ikke bedre.

Likevel er det jo alltid en trygghet å ha jordmor. Det er jo faktisk graviditet og fødsel de jobber med på fulltid :rolleyes: og virker som dem kanskje tar seg bedre tid :confused005

Jeg blir litt godt fulgt opp i starten nå, så blir litt blanding av fastlege og sykehus. Om alt viser seg å være som det skal så tenker jeg jordmor siste halvdelen. Forrige gang måtte jeg følges opp på sykehuset med ul annenhver uke grunnet vekststagnasjon så da ble det ikke kommunal jordmor..

Hei! Jeg er gravid for første gang nå. Hvor langt på vei bør man være når man kontakter jordmor? Og gjør dere det via fastlegen, eller hvordan fungerer det? :smiley-ashamed005

Hei! Jeg er gravid for første gang nå. Hvor langt på vei bør man være når man kontakter jordmor? Og gjør dere det via fastlegen, eller hvordan fungerer det? :smiley-ashamed005
Så gøy! Jeg bare ringte til legen 1 uke etter første positive test og sa at jeg nettopp var blitt gravid :happy:

Var kun hos jordmor sist, men av mest praktiske grunner blir det fastlegen denne gangen. Hadde et veldig normalt svangerskap sist og føler meg veldig trygg på forløpet. Om jeg skulle føle behov for det kan jeg alltids ta kontakt med jordmor senere.

Man kan også kontakte jordmor eller helsestasjonen der jordmor jobber direkte. Man trenger ikke gå via fastlegen, i alle fall ikke i Oslo.

Forrige gang var jeg hos begge men mest jordmor, var samtidig omtrent hver fjerde uke på ultralyd på sykehuset så hadde vel store deler av svangerskapet kontroll hver 14 dag, annen hver sykehus og jordmor, på slutten ble det nesten hver uke :happy090 denne gangen sendte jeg melding til legen når jeg fant ut om graviditeten, så sa hun at hvis jeg følte meg trygg trengte jeg ikle dit før jeg var i uke 10-12, så blir det vell jordmor etter det :happy119

Jeg sendte mail til jordmoren jeg gikk hos sist, og hun satte meg opp på time når jeg er 7+0. Håper å ta all oppfølgingen der, og kun blodprøver på legekontoret.

Tror jeg har verdens beste jordmor! Timene hos henne er som å skravle med en venninne.

Superdyktig dame, som jeg tror var grunnen til at jeg klarte å bearbeide forrige fødsel, som absolutt ikke ble noen A4-fødsel.

Jeg tror jeg vil gå til begge.
Har hatt behov for lege i begge svangerskap, en del medisineringmpt kvalme sist, og sykmelding. Samtidig som jordmor har mer tid til andre spørsmål og bekymringer.

Jeg bestilte legetime i dag. Så da blir det kanskje bare lege. Jeg liker begge deler, men ja. Får se hva det blir til seinere, om jeg kontakter JM også :)

Back
Topp