Oppfølging fra HAB

Daisy1983

Første møte med forumet
Hei!
Jeg har en skjønn gutt på 4år som er forsinket både språklig, motorisk og sosialt. Utredning har foreløpig ikke gitt diagnose.

Vi har halvårlige ansvarsgruppemøter med bhg, spesped, HAB, PPT, helsesykepleier.

Han har 10t spesped i uka, og 20t ekstraressurs.

Jeg føler ofte på at han blir "oppbevart" i bhg, og at der fokuseres mindre og mindre på inkludering.

Jeg er realistisk, og vet godt at det er en mulighet for at han ikke vil bli "som andre barn", men jeg er kjempeoptimist, og legger fram planer i gruppa for å få f.eks økt sosialiseringen hans.

Jeg blir trist, når jeg får høre ord som at jeg må realitetsorientere meg, at andre barn ikke synes det er så kult å komme hjem til oss, at han bør begynne på spesialskole, at jeg lever i en fantasiverden osv.

Er det flere som føler det sånn?

Jeg er faktisk litt sjokkert...
 
Hei!
Jeg har en skjønn gutt på 4år som er forsinket både språklig, motorisk og sosialt. Utredning har foreløpig ikke gitt diagnose.

Vi har halvårlige ansvarsgruppemøter med bhg, spesped, HAB, PPT, helsesykepleier.

Han har 10t spesped i uka, og 20t ekstraressurs.

Jeg føler ofte på at han blir "oppbevart" i bhg, og at der fokuseres mindre og mindre på inkludering.

Jeg er realistisk, og vet godt at det er en mulighet for at han ikke vil bli "som andre barn", men jeg er kjempeoptimist, og legger fram planer i gruppa for å få f.eks økt sosialiseringen hans.

Jeg blir trist, når jeg får høre ord som at jeg må realitetsorientere meg, at andre barn ikke synes det er så kult å komme hjem til oss, at han bør begynne på spesialskole, at jeg lever i en fantasiverden osv.

Er det flere som føler det sånn?

Jeg er faktisk litt sjokkert...
Er det noen som faktisk sier dette til deg? :eek:
 
Ja, det er det faktisk.

Jeg følte i starten at alt rundt gutten vår ble fulgt opp godt, IUP ble produsert, koordinator opprettet, møter ble arrangert, men hele poenget med dette må da være å finne guttens funksjonsnivå, og legge til rette for videre utvikling?

Jeg føler at de har liksom "gjort jobben", og gitt opp han..
 
Ja, det er det faktisk.

Jeg følte i starten at alt rundt gutten vår ble fulgt opp godt, IUP ble produsert, koordinator opprettet, møter ble arrangert, men hele poenget med dette må da være å finne guttens funksjonsnivå, og legge til rette for videre utvikling?

Jeg føler at de har liksom "gjort jobben", og gitt opp han..

Huff sånn skal det ikke være! har du vurdert å bytte barnehage?
 
Barnehagen er helt fantastisk, men de føler de trenger faglige råd for å legge bedre til rette for han. HAB gir ingen veiledning. Jeg tenker å høre med BUP, kanskje finner vi folk der som hsr lyst til å hjelpe gutten min..
 
Barnehagen er helt fantastisk, men de føler de trenger faglige råd for å legge bedre til rette for han. HAB gir ingen veiledning. Jeg tenker å høre med BUP, kanskje finner vi folk der som hsr lyst til å hjelpe gutten min..

HAB skal jo gi veiledning, det er jobben deres. BUP gir mer behandling enn veiledning. Er ikke HAB aktive og rådgivende på ansvarsgruppemøter heller?
 
Barnehagen er helt fantastisk, men de føler de trenger faglige råd for å legge bedre til rette for han. HAB gir ingen veiledning. Jeg tenker å høre med BUP, kanskje finner vi folk der som hsr lyst til å hjelpe gutten min..

men gir ikke PPT veiledning til barnehagen på hvordan de kan løse utfordringene i det daglige på andre måter? :)
 
Nå låter jeg litt frekk ut men DA ER DET PÅ TIDEN DU RISTER LITT I HAB OG PPT. Stå på ditt og krev hva barnet har rett til. Der kan du og få med deg bhg evt sjefen fra bhg og søke veiledning. Bhg må ju få veiledning hvordan de skall jobbe og underlette hverdagen i bhg før barn og de ansatte.
Stor klem til deg
 
Back
Topp