Amming.

PetiteMoi

Glad i forumet
Fullammer mim sønn på 6uker. Men har de siste dagene begynt å få store sprekker rundt rota på brystvorta. Har kjøpt silverette som jeg har brukt siden fredag. Føler litt bedring men ikke optimal.
Legger ved bilde.

upload_2021-10-25_10-52-52.jpeg
Hva tenker dere? Er det håp for ammingen eller må jeg belage meg på mme om ikke så lenge?
 
Først går du til investering av brystskjold :) også få sjekket tungebåndet!
 
Last edited:
Fullammer mim sønn på 6uker. Men har de siste dagene begynt å få store sprekker rundt rota på brystvorta. Har kjøpt silverette som jeg har brukt siden fredag. Føler litt bedring men ikke optimal.
Legger ved bilde.

Vis vedlegget 369556
Hva tenker dere? Er det håp for ammingen eller må jeg belage meg på mme om ikke så lenge?
Uff, så vondt det så ut! Multi-mam og kremen bepanthen, sier jeg bare:Heartred Jeg hadde store slike sprekker og sår husker jeg.
 
Kan skrive under på multi-mam sine kompresser..de er gull verdt! Men ville nok kanskje ha sjekket tungebåndet jeg som nevnt over.. ellers er et lite tips jeg fikk her om dagen å ikke la lille ta puppen før hen gaper ordentlig over! De sa også at jeg burde lufttørke tittsa:hilarious: min hadde tynt og stramt tungebånd som måtte klippes..og for en forandring! Men glemmer litt ut det med å ikke la han ta puppen uten å gape ordentlig over..:woot:
 
Fullammer mim sønn på 6uker. Men har de siste dagene begynt å få store sprekker rundt rota på brystvorta. Har kjøpt silverette som jeg har brukt siden fredag. Føler litt bedring men ikke optimal.
Legger ved bilde.

Vis vedlegget 369556
Hva tenker dere? Er det håp for ammingen eller må jeg belage meg på mme om ikke så lenge?
Føler med deg, det der er så vondt!
Med min første hadde jeg akkurat det samme, på begge til og med! Det var et smertehelvete i mange uker, men når jeg til slutt fikk orden på det ammet jeg uten problemer til 15 måneder! Og det var så verdt det! Så nei, fullt mulig å fortsette å amme hvis du klarer å holde ut, men det må du bare kjenne på selv hva du orker:Heartred

Jeg vil gi deg rådene jeg skulle ønske jeg hadde fått helt fra starten… Først og fremst - IKKE lufttørke brystvortene!!! Fikk det rådet selv i starten og det gjorde nok at det tok mye lenger tid før det grodde enn det hadde trengt å ta. Det som skjer da er at såret tørker, får litt skorpe, og så dras skorpen opp igjen hver eneste gang du ammer, som jo er ganske ofte i den alderen. Og da er det veldig vanskelig å få det til å gro ordentlig.
Såret må holdes mykt og fuktig, slik at det kan gro fra innsiden og ut! Multimam-kompresser som noen foreslår kan funke, men det som funket aller best for meg (og som i tillegg blir mye billigere enn multimam også) var å smøre på Purelan salve hver eneste gang etter amming. Bruk gjerne en q-tips for å smøre forsiktig på akkurat der det trengs. Trenger ikke å vaske det av før amming, det er bare fett så ikke farlig for baby.

I tillegg burde du få hjelp til å sjekke ammingen av en ammehjelper på helsestasjonen eller annet sted, for å se om det er noe som kan gjøres bedre med sugegrepet til baby (kan også sjekke tungebånd som noen foreslår). Det kan også hjelpe å bruke andre ammestillinger enn du pleier mens du har sårene, som kanskje gjør at baby ikke «gnager» på samme sted hver gang. Finnes masse god info på ammehjelpen.no også! Jeg prøvde også med brystskjold, men syns det bare ble vanskeligere å få riktig sugetak og få tømt brystet ordentlig, og vondt var det uansett, så for meg funket ikke det. Så hjalp det også bare at tiden gikk litt og baby sin munn ble større rett og slett, så det ble lettere å få bedre sugetak også.

Masse lykke til, håper det blir bedre raskt! Og hvis det er noen trøst hadde jeg ikke samme problem med baby nummer to, så det trenger ikke bli sånn igjen hvis du skulle få en til senere;)
 
Fullammer mim sønn på 6uker. Men har de siste dagene begynt å få store sprekker rundt rota på brystvorta. Har kjøpt silverette som jeg har brukt siden fredag. Føler litt bedring men ikke optimal.
Legger ved bilde.

Vis vedlegget 369556
Hva tenker dere? Er det håp for ammingen eller må jeg belage meg på mme om ikke så lenge?

Sikkert ordnet seg til nå for deg, men min brystknopp såg akkuratt helt lik ut (bare mer oppspist, hehe). Det som var GULL for meg var purelan, engangs ammeinnlegg og multimam kompresser.
Hver eneste gang jeg ammet var det nytt ammeinlegg og MASSE purelan. Tok også på multimam kompresser 1-2 ganger for dagen (fulgte det som stod på pakken egentlig). Det som er viktigest er at du ikke lar det bli tørt på brystknoppen, da tar det mye lenger tid før det gror.
Og bytt ammeinnlegg HVER gang!!

Er definitivt håp for ammingen. Jeg ammer fortsatt jenta mi som er 8 mnd nå.

Håper det har ordnet seg for deg allerede, om det ikke har det så håper jeg dette hjelper deg like mye som det hjalp meg!

lykke til !
 
Back
Topp