Tips til å få startet fødselen?

danoka

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Jeg er nå innlagt på sykehuset i påvente av fødsel pga lang vei til sykehuset. Terminen var i går.
Men det er ingenting som tyder på at det begynner med det første.
Forrige fødsel ble satt igang og jeg har ikke så lyst til å måtte vente på det igjen.
Så nå er jeg bare her uten å gjøre så mye…
Noen som har forslag til hva man kan prøve å gjøre for å få startet ting?
 
Har nettopp hatt sex med samboeren for å prøve å få gang på ting selv:D men regner med du ligger der inne uten mann til å få gang (uuh, det rimte:hilarious:). Leste en gang at å spise en hel ananas var et kjerringråd for å starte fødsel. Du ksn jo prøve:p
 
Stripping av jordmor.
Sex. (Disse to kombinert gav meg rier hele natten, dog ingen gode rier.. bare sånne maserier..)
Klyster/tømme tarmen kan også hjelpe.

(Sist gang fikk jeg stripping, og klyx, for å starte fødsel på sykehuset. Det funka.).

Ellers så kan jeg si at jeg har prøvd omtrent ALT for å få ut denne ungen (utenom klyx. Jeg har ikke tatt DET enda, men jeg begynner snart å fristes til å teste....), men.. termin om 30 minutter, fremdeles ingen baby; til tross for ekstremt modne forhold og åpning, tre modningsakupunkturer og tre stk stripping av jordmødre.
Så.. jeg slenger meg på her, hvis noen har en magisk kur for å få ut ungen, så...
 
Sånn egentlig er det vel bare stripping som har bevist effekt, og det funker bare i noen tilfeller. Desverre er baby sjefen og kommer når h*n bestemmer selv. :p
 
Har nettopp hatt sex med samboeren for å prøve å få gang på ting selv:D men regner med du ligger der inne uten mann til å få gang (uuh, det rimte:hilarious:). Leste en gang at å spise en hel ananas var et kjerringråd for å starte fødsel. Du ksn jo prøve:p
Ja, mannen er tre timer unna, så den er utelukka dessverre
Frykter jo at jeg må settes igang slik som med forrige, og enda er det ingen tegn på at det blir fødsel med det første… Så er det noe å prøve, så gjør jeg det gjerne! Kjedelig å bare sitte på pasienthotellet også…
 
Sånn egentlig er det vel bare stripping som har bevist effekt, og det funker bare i noen tilfeller. Desverre er baby sjefen og kommer når h*n bestemmer selv. :p
Ja… Er nok dessverre for tidlig for det… Var på kontroll i går og jordmor sa at det ikke var helt umodent, men at det ikke gikk an å tøye noe enda da hun kun fikk inn en fingertupp.
Akkurat nå tipper jeg på at baby ikke har noen planer om å komme med det første, slik at jeg må flys til et annet sykehus og settes igang etterhvert da de ikke setter igang de som har hatt keisersnitt her… Mora mi fødte meg 2 uker over termin og søstra mi 3 uker over termin…
Leste at å slappe av kam hjelpe på, men samtidig er det vel noen som mener at fødselen kan starte av litt fysisk aktivitet. Så vet ikke om jeg skal ut og gå mest mulig eller om jeg skal slappe av med Netflix mest mulig
 
Ja… Er nok dessverre for tidlig for det… Var på kontroll i går og jordmor sa at det ikke var helt umodent, men at det ikke gikk an å tøye noe enda da hun kun fikk inn en fingertupp.
Akkurat nå tipper jeg på at baby ikke har noen planer om å komme med det første, slik at jeg må flys til et annet sykehus og settes igang etterhvert da de ikke setter igang de som har hatt keisersnitt her… Mora mi fødte meg 2 uker over termin og søstra mi 3 uker over termin…
Leste at å slappe av kam hjelpe på, men samtidig er det vel noen som mener at fødselen kan starte av litt fysisk aktivitet. Så vet ikke om jeg skal ut og gå mest mulig eller om jeg skal slappe av med Netflix mest mulig

Adrenalin er en fødselshemmer (det er litt.. kontrahormonet til oxytocin), og oxytocin er et godt fødselshormon (er det de bl.a. har i drypp under fødsel)

Når de stripper, er det prostaglandiner som utløses (det er også dette de har i tabletter for igangsetting)

Prostaglandiner finnes naturlig i sperm - derfor kan sex hjelpe. Dette vil også kunne utløses av press mot livmorhalsen (det er derfor stripping kan funke) og derfor ballongkateter har effekt).. Babyens hode skal normalt sett komme ned i bekkenet og presse mot livmorhalsen, og utløse slike hormoner selv; så.. det KAN hjelpe å rulle på ball, for å åpne opp bekkenet godt, og gi gode forhold for barnet å komme godt ned. (Uansett; så skader det jo ikke å rulle på ball mens man f.eks ser tv. Bare ikke deis i bakken, så. :p)

Oxytocin kan man naturlig få ved.. kos (kroppskontakt, nærhet, hygge seg), men også ved sex (.. kroppskontakt, ja; men også orgasme). Så... Hvis du er alene .....
....
Så KAN en orgasme hjelpe på.

Men uansett hvor mye ting du prøver, så er det med forbehold om at kroppen er klar.
 
Da ble det igangsettelse her pga lite fostervann, så nå har jeg fått inn ballong. Så da er det bare å håpe at noe skjer! Med dattera ble jeg også satt igang, men der gikk det så sakte og etter timer med rier hadde det bare åpnet seg 1 cm, og hun begynte å bli stressa, så da ble det keisersnitt. Håper jeg slipper det nå!
 
Da ble det igangsettelse her pga lite fostervann, så nå har jeg fått inn ballong. Så da er det bare å håpe at noe skjer! Med dattera ble jeg også satt igang, men der gikk det så sakte og etter timer med rier hadde det bare åpnet seg 1 cm, og hun begynte å bli stressa, så da ble det keisersnitt. Håper jeg slipper det nå!

Masse, masse lykke til:Heartred Håper det slipper å bli keisersnitt denne gangen:happy119
 
Da ble det igangsettelse her pga lite fostervann, så nå har jeg fått inn ballong. Så da er det bare å håpe at noe skjer! Med dattera ble jeg også satt igang, men der gikk det så sakte og etter timer med rier hadde det bare åpnet seg 1 cm, og hun begynte å bli stressa, så da ble det keisersnitt. Håper jeg slipper det nå!

Åh, lykke til ❤️
 

Forsåvidt enda godt du slapp ligge en evighet på pasienthotell da :) Når du likevel må igangsettes. Håper du slipper så alt for mye tiltak før kroppen starter, og at du får en fin fødsel :)
 
Back
Topp