Jernmangel(anemi)

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Noen som har erfaring med tilskudd?

Hvilket merke har fungert best for deg?

Nettopp funnet ut at jeg har alvorlig jernmangel, og er under utredning for å finne årsak, men legen nevnte ikke noe om dose e.l jeg skal ta.
Har tidligere reagert kraftig på nycoplus og tar nå hemjern fordi den er bedre for magen. Men det er ikke akkurat noen høydose piller...så skulle gjerne hatt tips til noe som ikke er så hardt for magen :D

Niferex fungerte ganske greit for magen min når jeg hadde alvorlig mangel. Den fikk det ganske raskt opp igjen også. Ikke rart at du føler deg dårlig med alvorlig mangel. Jeg hadde nivå på null når jeg var gravid med min mellomste og jeg hadde det ikke bra. De ville egentlig at jeg skulle få det intravenøst for det hastet veldig med å få det opp. Men turte ikke pga barnet i magen, du burde høre med legen om hva han tenker.

Niferex fungerte ganske greit for magen min når jeg hadde alvorlig mangel. Den fikk det ganske raskt opp igjen også. Ikke rart at du føler deg dårlig med alvorlig mangel. Jeg hadde nivå på null når jeg var gravid med min mellomste og jeg hadde det ikke bra. De ville egentlig at jeg skulle få det intravenøst for det hastet veldig med å få det opp. Men turte ikke pga barnet i magen, du burde høre med legen om hva han tenker.

Da skal jeg nok teste den :)

Nei, er nok en grei årsak det ja. Har ikke optimalt med d-vitamin heller, men den er nå ihvertfall innenfor normalområdet i motsetning til tidligere. Tar tilskudd der og, i håp om å få det litt høyere :D

Skal tilbake til legen på torsdag, så får høre hva han sier da. En annen lege forsåvidt og, da de er to stk som har annenhver uke.

Tok flere blodprøver i dag, og har fått henvisninger til forskjellige ting. Så nå skjer det ihvertfall noe

Da skal jeg nok teste den :)

Nei, er nok en grei årsak det ja. Har ikke optimalt med d-vitamin heller, men den er nå ihvertfall innenfor normalområdet i motsetning til tidligere. Tar tilskudd der og, i håp om å få det litt høyere :D

Skal tilbake til legen på torsdag, så får høre hva han sier da. En annen lege forsåvidt og, da de er to stk som har annenhver uke.

Tok flere blodprøver i dag, og har fått henvisninger til forskjellige ting. Så nå skjer det ihvertfall noe
Åå du er der ja.. håper den andre legen tar den alvorlig!
Håper de hjelper deg og finne ut av det, ikke normalt å gå helt i bunn på jernmangel uten at det er en grunn til det. Ja, prøv de og se om det kan hjelpe litt. Man blir utslitt og syk av sånne mangler.

Brukte niferex når jeg hadde jernmangelanemi i graviditeten, den var raskt tilbake til normalen :)

Åå du er der ja.. håper den andre legen tar den alvorlig!
Håper de hjelper deg og finne ut av det, ikke normalt å gå helt i bunn på jernmangel uten at det er en grunn til det. Ja, prøv de og se om det kan hjelpe litt. Man blir utslitt og syk av sånne mangler.

Føler begge tar det alvorlig egentlig, men de vil gjerne finne ut hvorfor. Spørsmålet er vel om det hjelper, siden det muligens kommer av blødning i tarmen :/ så de er i gang med årsaksjakt.

Føler begge tar det alvorlig egentlig, men de vil gjerne finne ut hvorfor. Spørsmålet er vel om det hjelper, siden det muligens kommer av blødning i tarmen :/ så de er i gang med årsaksjakt.
Da må det fikses, du må inn på endoskopi da. Uff. Håper de finner ut av det❤️

Da må det fikses, du må inn på endoskopi da. Uff. Håper de finner ut av det❤️
Det er sendt Henvisning. Håper bare det ikke er altfor lang ventetid. Håper virkelig det jeg og

C- vitamin øker opptaket av jern, mens kalsium,kaffe og te hemmer opptaket.

Appelsinjuice og paprika med grovbrød og leverpostei feks er bra for jernopptak. Så ville jeg i tillegg tatt tilskudd samtidig om du har anemi.

Og unngå melk, kaffe og te en stund før,under og etter måltidet.

C- vitamin øker opptaket av jern, mens kalsium,kaffe og te hemmer opptaket.

Appelsinjuice og paprika med grovbrød og leverpostei feks er bra for jernopptak. Så ville jeg i tillegg tatt tilskudd samtidig om du har anemi.

Og unngå melk, kaffe og te en stund før,under og etter måltidet.

Kaffe har jeg kuttet ned på :)
Melk drikker jeg ikke, og brukes svært lite generelt her så det er ikke et tema. Appelsinjuice tåler jeg ikke, men tar c-vitamin ved siden av.

Tror egentlig kroppen sliter med å ta opp, og venter på å få lov til å kutte ut gluten igjen da det har hatt effekt tidligere. Men må vente til nødvendige undersøkelser er ferdig.

Jaja, da var det kanskje ikke det allikevel da. Haha.
HB hadde økt med 0,6 på en uke, så legen mente at jernmangelen ikke er reell, men pga kroppen min har vært gjennom en infeksjon i forkant.

Men har fått Henvisning til Revmatolog nå, så skjer det ihvertfall noe..

Back
Topp