Å søke jobb nå - hva skal man fortelle?

Allyy

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Søvnløs i september 2025
Hei. Jeg søker litt jobber om dagen, men hva synes dere at man bør si i forhold til graviditeten? Bør det sies under et intervju, eller vente til man evt har fått jobben? :angelic:

Hei. Jeg søker litt jobber om dagen, men hva synes dere at man bør si i forhold til graviditeten? Bør det sies under et intervju, eller vente til man evt har fått jobben? :angelic:

Absolutt ikke si noe før etter du har signert kontrakt. Man har ikke lov å diskrimineres pga graviditet, men du har 0 garantier for om du blir valgt vekk til fordel for en ikke gravid med samme kompetanse, så det er en unødvendig sjanse å ta. Flere arbeidsplasser klarer å se lenger enn 1-2 år frem i tid, mens andre bare tenker at det på kort sikt er lettere å ansette noen som ikke snart skal ut i permisjon.

Enig med svaret over i at det er en risiko å si og det er dumt å miste en mulighet fordi noen kun ser kortsiktig på ansettelsen. Man får muligheten til å vise seg i jobben før man annonserer så de ser hvorfor de har ansatt den riktige. Men synes selv det er et lite dilemma, man vil være «oppriktig» og ikke skjule noe, men samtidig om man sier noe blir det jo litt som å si det er en «ulempe» med meg som dere må ta med i betraktning. Det er vanskelig å vite hvordan det blir mottatt.

Ikke sifra, det er en personlig sak og de har ikke lov til å stille en sånn spørsmål:stop: masse lykke til med intervjue.

Når det er så tidlig ville jeg ikke sagt noe. Jeg var på intervju 5 uker før termin sist graviditet. Da jeg slet med kvalme så magen var så liten at det ikke syntes noe særlig. Derimot sa jeg det på slutten av intervjuet, da jeg kom til å starte i permisjon. Ansvarlig for intervjuet sa at det var veldig koselig, men ikke relevant i hele tatt. Fikk tilbud om jobben noen uker etterpå, så finnes gode historier med å fortelle også :)

Last edited:
Back
Topp