Tips til oppskrifter med couscous/bulgur/quinoa?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Har lyst til å bruke litt mer av av couscous, bulgur og quinoa, men så vet jeg liksom ikke helt hva jeg skulle hatt det til. Vet man bare kan bytte det ut med ris/pasta/potet, men har lyst å høre hva dere bruker det til :) Hva er din favoritt rett med en av de overnevnte som tilbehør/ingrediens? :p
 
Quinoa salat. Kok quinoa med kyllingbuljong i vannet, det gir veldig god smak:happy: ha oppi det du liker. Her er det gjerne agurk, tomat, granateple, vanlig eple, spisspaprika, klemetiner, «brokkoli-ris»(sånn veldig veldig fint hakka brokkoli), salat, kylling, osv.. server med nystekt foccasiabrød, aioli og pesto!

ellers så har jeg faktisk laget brød med quinoa i. Det og var godt;)
 
Jeg er ikke noe særlig glad i verken ris eller potet, så jeg erstatter (som du sier) det bare ut med det.

Er bare jeg som gjør det i husstanden da de andre er fan av ris/poteter, men det er jo så enkelt å koke lite, så det gjør ikke noe. :))
 
Har lyst til å bruke litt mer av av couscous, bulgur og quinoa, men så vet jeg liksom ikke helt hva jeg skulle hatt det til. Vet man bare kan bytte det ut med ris/pasta/potet, men har lyst å høre hva dere bruker det til :) Hva er din favoritt rett med en av de overnevnte som tilbehør/ingrediens? :p
Bruker bulgur mye, lager veldig god bulgur om jeg må si det selv. Bruker det ofte sammen med stekt kyllingfilet, med salat til. Og en hjemmelaget tsatziki er nesten et must inntil. Tyrkerne bruker bulgur mye inntil køfte, en type kjøttkaker. Du kan bruke det inntil grillspyd, tja egentlig all slags kjøtt.
 
Bulgur kan du bytte ut all type ris med etter hva min erfaring er, så lenge det ikke er spesielle matretter hvor risen skal koke i div ting som dolma.

Ellers elsker jeg kibbeh/kobbe, skulle bare ønske jeg klarte lage det selv men er nok ikke et så sunt alternativ siden det er en type deig med bulgur som blir frityrstekt med nøtter og kjøttdeig inni :hungry: håper baby blir sove baby så jeg får øvd meg mer på sånn mat

Screenshot_20210922-103946_Google.jpg
 
Bruker bulgur mye, lager veldig god bulgur om jeg må si det selv. Bruker det ofte sammen med stekt kyllingfilet, med salat til. Og en hjemmelaget tsatziki er nesten et must inntil. Tyrkerne bruker bulgur mye inntil køfte, en type kjøttkaker. Du kan bruke det inntil grillspyd, tja egentlig all slags kjøtt.
Hvordan tilbereder du den? :happy:

Husker de hadde en rett med bulgur da jeg var på kypros en gang, det var restemat hvor de sikkert bare hadde blandet resten av bulguren sammen med spaghettien, men det var helt sinnsykt godt! Det var spaghetti, tomatsaus og bulgur bare egentlig. Det var så mye smak i det, men det smakte liksom ikke bare vanlig tomatsaus heller.
 
Hvordan tilbereder du den? :happy:

Husker de hadde en rett med bulgur da jeg var på kypros en gang, det var restemat hvor de sikkert bare hadde blandet resten av bulguren sammen med spaghettien, men det var helt sinnsykt godt! Det var spaghetti, tomatsaus og bulgur bare egentlig. Det var så mye smak i det, men det smakte liksom ikke bare vanlig tomatsaus heller.

1/2 kg bulgur (de på asiabutikker er best)
Ca 50 g smør
1 løk
1 ss tomatpuré
1 boks hakkede tomater (jeg bruker den med basilikum tilsatt)
1/2 l vann.
1 ss salt.

Hakk løk, store eller små biter er smakssak.
Stek i en god klart smør, det er vel ca 50 g jeg bruker, men det er ikke et must å være nøyaktig på målet her. Stek til løken begynner å bli litt blank. Ha i puréen og stek sammen en stund til, ca 3-4 min. Ha i tomatene, vannet og salt, rør sammen og kok opp. Slå av varmen, tilsett bulguren og rør sammen. La stå og trekke på ettervarmen med lokk på i 20 minutter. Ferdig. :happy:
 
1/2 kg bulgur (de på asiabutikker er best)
Ca 50 g smør
1 løk
1 ss tomatpuré
1 boks hakkede tomater (jeg bruker den med basilikum tilsatt)
1/2 l vann.
1 ss salt.

Hakk løk, store eller små biter er smakssak.
Stek i en god klart smør, det er vel ca 50 g jeg bruker, men det er ikke et must å være nøyaktig på målet her. Stek til løken begynner å bli litt blank. Ha i puréen og stek sammen en stund til, ca 3-4 min. Ha i tomatene, vannet og salt, rør sammen og kok opp. Slå av varmen, tilsett bulguren og rør sammen. La stå og trekke på ettervarmen med lokk på i 20 minutter. Ferdig. :happy:
Åå nå ble jeg sulten! Skal prøve den, tusen takk :p
 
Back
Topp