Styrke nakken til baby

Bkno5123220

Andre møte med forumet
Hei. Jeg ser flere med baby på samme alder som min (10 uker) hvor baby klarer og holde hodet og ser frem når h*n ligger på magen. Min baby klarer ikke løfte hodet mer enn i et par sekunder, og HATER somregel og ligge på magen. Er redd han skal henge etter i utvikling.. har noen tips på andre måter og styrke nakken?
 
Hei. Jeg ser flere med baby på samme alder som min (10 uker) hvor baby klarer og holde hodet og ser frem når h*n ligger på magen. Min baby klarer ikke løfte hodet mer enn i et par sekunder, og HATER somregel og ligge på magen. Er redd han skal henge etter i utvikling.. har noen tips på andre måter og styrke nakken?
Om det er noen trøst, vår er lik din. Ganske lat type når det kommer til å løfte hodet når han ligger på magen og vi er nok også litt dårlige til å legge ham ned slik fordi han ikke liker det. Han er så glad når han ligger på ryggen og sparker og tuller :happy:

Men! Det finnes andre måter å trene nakken på enn å ligge på magen på gulvet/stellebordet :) Vår holder hodet selv ganske fint når han ligger på brystet, er i bæressjal og når han blir bært "flyvende" eller på skulderen :) Snik det inn når dere kan!
 
Hei. Jeg ser flere med baby på samme alder som min (10 uker) hvor baby klarer og holde hodet og ser frem når h*n ligger på magen. Min baby klarer ikke løfte hodet mer enn i et par sekunder, og HATER somregel og ligge på magen. Er redd han skal henge etter i utvikling.. har noen tips på andre måter og styrke nakken?
Vi er også litt dårlige på å øve på å legge på magen. Tanken var å snike inn et minutt eller to hvert bleieskift, men plutselig rekker mini å bli gretten før vi kommer så langt, storesøster skal tulle eller vi bare glemmer det. Sånn var det med førstemann også og hun utviklet seg helt normalt (rullet fra rugg til mage da hun var 4 mnd, fra mage til rygg da hun var 4,5 mnd og begynte å åle da hun var 5,5 mnd). Som det skrives over her styrkes nakken også av å ligge på magen/brystet til mor/far, av å bli båret i bæresele og også ellers. Man skal selvfølgelig gjøre det man kan for å få sneket inn magetrening, men det er ingen krise om det glemmes i blant tenker jeg så lenge barnet ikke alltid ligger på ryggen døgnet rundt ellers.
 
Snik inn trening når du kan. Noen sekunder på stellebordet, noen sekunder på lekematta, ha han på magen på brystet ditt, bær i sjal. Sideliggende over armen vil han også trene nakken, så han må ikke ligge på magen.
 
Vi er kjempedårlig på målrettet magetrening, men han ligger ofte mage på mage på pappaen i sofaen og jeg merker han jobber godt med hodet der for å se på ansiktet til pappen da. Jeg ser absoluttl progresjon, men her er han bare 5,5 uker enda, så god tid :)

Skylder på ammetåke og søvnmangel. Vi spiser, skifter bleie, bysser og sover hele formiddagen og så er det kosetid på pappas bryst mens jeg sover på kvelden. Har liksom ikke funnet tiden og rutinen til å leke og trene enda.
 
Vi er også for dårlige på å gjøre det systematisk! Men når jeg har han oppi senga inntil meg på morgenen så gjør vi det litt og da kan han synes det er greit. I tillegg så tar jeg han alltid opp før han blir sur når han ligger på magen, så han ikke skal assosiere det med å være frustrert!

Legen på 6 ukers kontroll sa noen sekunder om gangen holder i massevis nå i starten - og så mer etterhvert som de blir sterkere. Tror ikke man skal stresse så mye med dette, så lenge man bærer babyen i forskjellige stillinger og legger de på magen oftere etterhvert når man får litt hode over vann selv :)
 
Det der er så individuellt. Denne gangen har eg fått en som er kjempe sterk og løfter hodet og holder det lenge opp, elsker å ligge på magen og løfter hode og overkroppen med armene. Han er 7 uker nå.
Store søster løftet ikke hode før hun var godt over 2 mnd... men hun ble sånn plutselig sterk og ikke gradvis. Ikke sammenligne da blir du bare bekymret. Plutselig så løsner det for din og, og gjør et kjempe sprang i utviklingen. Som andre nevner så snik litt trening inn her og der. Liker den ikke å ligge på magen så er det kansje bedre å ligge på brystet ditt eller når du står og holder han opp.
 
Her har vi latt baby ligge mye på magen. Han ble 5 uker i går og er ganske sterk nå. På fysiotimen for to uker siden (første «barseltreff» med fysio på helsestasjonen) sa de at baby bør ligge mye på magen, men også variere stillinger generelt gjennom dagen. Vi har en matte og prøver å legge gan på den ca 3 fanger om dagen. Skal vel bære ca 10 minutter på magen på matte når de er rundt en mnd.
Men har ikke dere andre vært på fysiogruppe? Der viser de mange fine øvelser, hvordan snu baby fra rygg til mage og tilbake osv.

Stort sett blir mageliggingen når han ligger på pappaen ellers da. Da er det ikke «trening», mer kos på magen. Men han løfter gjerne hodet litt selv da også.

Men, tenker at de blir jo sterkere uansett, og man skal vel helst ikke sammenligne sin baby med andres da det er så individuelt hvor langt de er kommet i utviklingen.
 
Erfaringer fra førstemann er at utviklingen går i rykk og napp, så ingen grunn til å stresse, men få inn en økt når du husker det. Vi har gjort mest "mageligging" på mitt bryst når jeg sitter bakoverlent eller når jeg bærer i sjal. Gevinsten å se ansiktet mitt gjør at hun jobber aktivt for å løfte hodet - og så jobber jo ikke tyngdekraften så mye mot. Ut over det ligger hun litt på matte etter bleieskift, hvis hun ikke er sulten, og klarer lengre og lengre strekk før hun blir misfornøyd.

Hos oss får vi ikke fysio-time ifb barselgruppe pga. korona-situasjonen, men helsesøster sa at de anbefaler at barnet kan ligge på magen 30 minutt i løpet av dagen ved 12-uker.
 
Sjekk ut instagramkontoen natural_born_parenting
Mange gode videoer som illustrerer ulike øvelser, "leker", aktiviteter som bl.a. går på styrking av nakke.
 
Erfaringer fra førstemann er at utviklingen går i rykk og napp, så ingen grunn til å stresse, men få inn en økt når du husker det. Vi har gjort mest "mageligging" på mitt bryst når jeg sitter bakoverlent eller når jeg bærer i sjal. Gevinsten å se ansiktet mitt gjør at hun jobber aktivt for å løfte hodet - og så jobber jo ikke tyngdekraften så mye mot. Ut over det ligger hun litt på matte etter bleieskift, hvis hun ikke er sulten, og klarer lengre og lengre strekk før hun blir misfornøyd.

Hos oss får vi ikke fysio-time ifb barselgruppe pga. korona-situasjonen, men helsesøster sa at de anbefaler at barnet kan ligge på magen 30 minutt i løpet av dagen ved 12-uker.

ah, rart det er så forskjellig praksis. Jeg bor jo i Oslo, så trykket er ikke akkurat lavt her :rolleyes: Men barsel, fysio osv. har vært som vanlig.
 
ah, rart det er så forskjellig praksis. Jeg bor jo i Oslo, så trykket er ikke akkurat lavt her :rolleyes: Men barsel, fysio osv. har vært som vanlig.
Sjekk ut instagramkontoen natural_born_parenting
Mange gode videoer som illustrerer ulike øvelser, "leker", aktiviteter som bl.a. går på styrking av nakke.

Å, den Instagram-kontoen var veldig nyttig!

Ja, det var rart. Jeg bor i Viken, det har vært ganske likt trykk her (men andre tiltak).
 
Jeg tror ikke man skal stresse så mye med det.. Får beskjed om å legge på mage av og til, men når det er tydelig at baby ikke liker det synes jeg ikke man skal tvinge det på henne heller. Kjenner ingen voksne som ikke kan løfte hodet sitt :angelic:

her er det kun nakkeøvelser når hun ser opp mens hun ligger oppå oss, og hun er kjempesterk uten at vi har lagt henne alene på stellematta for å «trene» så jeg tror det kommer av seg selv :)
 
Back
Topp