Babysvømming

cala96

Andre møte med forumet
Noen som har erfaring med babysvømming? ☺️
Hva gjorde dere på kurset du deltok på? Hvordan gjorde du det med logistikk i forbindelse med garderobe, skift osv.? Hva bør man ha med seg? Alle tips mottas med takk!
 
Vi gikk på babysvømming med førstemann og tenker dra med lillegutt også Vi gikk på søndager fordi da kunne begge være med hver gang. En av oss tok med baby i garderoben og gjorde hun klar. Babyene brukte slike "pop-in bladebleier" som man bare vasker etter bruk der vi gikk på babysvømming. I tillegg måtte babyene ha på antisklisokker. Den av oss som ikke hadde baby med inn i garderoben skiftet og dusjet og sto klar på svømmehall-siden og tok i mot baby med bladebleie og håndkle, sånn at sistemann kunne skifte i fred. De som var alene hadde gjerne baby i bilstol eller liggende på gulvet mens de skiftet og dusjet selv - det er oftest for trangt til vogner.

Trenger ikke ha med noe særlig utover håndklær, skift og badetøy. Hør litt med der du går hva baby skal ha på, det varierer sikkert. :)

Babysvømming varte en halvtime - først samles vi i bassenget til opprop også "svømmer" vi rundt med babyene som "oppvarming", så er det gjerne noen oppgaver alle skal gjøre, så samles vi igjen og synger noen sanger med bevegelser til før vi avslutter. Det er veldig laid-back egentlig, fokuset er å gjøre baby trygge i vann, så det er ikke noe tvang eller mas.

Typiske ting vi gjør er å flyte babyene på rygg og mage i vannet, henge på kanten, skli ned fra kanten, plaske med beina, stå på lårene våre, lage bobler i vannet, osv.

Legge til: de har masse leker og flytegreier i bassenget som brukes i undervisningen, så skal ikke ha med noe sånt selv :)
 
Jeg har så lyst å gå på babysvømming, men er redd for å gå alene da tanken på garderobelogistikk skremmer meg :bag:

Tidspunktene passer ikke for oss begge :(
 
Jeg var aleine, det gikk helt fint. Ha med noe å legge baby på. Det går helt fint! Litt stress, men etter noen ganger går det av seg selv :) hadde med bilstol inn så jeg kunne legge mini der når hun var ferdigbadet, så vasket jeg kjapt meg selv og tok heller skikkelig dusj hjemme.
 
Når starter man med babysvømming? Jeg har så lyst å ta med lille på det, men på grunn av gips og skinne kan vi ikke før han er 6 måneder. Er det for sent?
 
Når starter man med babysvømming? Jeg har så lyst å ta med lille på det, men på grunn av gips og skinne kan vi ikke før han er 6 måneder. Er det for sent?

Sniker
Jeg skal på babysvømming for første gang med baby nå, hun er 6 måneder denne uka. Vi hadde Putebehandling i vår, også var det sommerferie så det var heller ikke aktuelt med babysvømming før for oss.
De finnes kurs som går opp til 3 år har jeg sett, så det er ikke for seint :D
Jeg meldte oss på et kurs som het 6-12 mnd og det krever ikke at man har gjort noe tidligere kurs.
Lykke til med skinne og gipsbehandlingen ❤️

I tillegg har babyen min skreket mye og være urolig, det hadde bare blitt stress for både meg og henne med babysvømming tidligere. Hun hylte jo tvert hun ble lagt ned de første 3 månedene, hylte i bilen til og fra, hadde hylt om vi tok vogn osv. så på flere området har det vært beste for oss å vente til nå.
 
Jeg har så lyst å gå på babysvømming, men er redd for å gå alene da tanken på garderobelogistikk skremmer meg :bag:

Tidspunktene passer ikke for oss begge :(

Jeg føler litt på det samme, kan ikke skjønne hvordan jeg skal få dusjet oss begge og kledd på lille uten at det blir skrik og jeg ender med å løpe naken i timesvis i den garderoben. Her og er babysvømming på et tidspunkt som gjør at far ikke får vært med :(

Og hvordan løser man det om baby blir sulten? Vi delammer, har så liten produksjon, at puppen er bare en aperitif, før flaska med MME, så å slenge ut puppen hjelper ikke :hilarious:
 
Sniker
Jeg skal på babysvømming for første gang med baby nå, hun er 6 måneder denne uka. Vi hadde Putebehandling i vår, også var det sommerferie så det var heller ikke aktuelt med babysvømming før for oss.
De finnes kurs som går opp til 3 år har jeg sett, så det er ikke for seint :D
Jeg meldte oss på et kurs som het 6-12 mnd og det krever ikke at man har gjort noe tidligere kurs.
Lykke til med skinne og gipsbehandlingen ❤️

I tillegg har babyen min skreket mye og være urolig, det hadde bare blitt stress for både meg og henne med babysvømming tidligere. Hun hylte jo tvert hun ble lagt ned de første 3 månedene, hylte i bilen til og fra, hadde hylt om vi tok vogn osv. så på flere området har det vært beste for oss å vente til nå.

Tusen takk for svar! Da skal jeg kaste meg rundt å finne kurs i området her :Heartred

Har dere vært på svømming nå, hvordan gikk det? :)
 
Sniker. Garderoben var et h****** for oss på babysvømming. Den var bitteliten og trang, og pga korona fikk ikke begge foreldrene være med uansett om det hadde passet oss eller ikke. Min gutt hatet garderoben og hylte om jeg la han ned der, og nektet å ligge på gulvet eller sitte i grindene eller stolene de hadde der. Bilstol klarte jeg ikke å bære med meg helt fra parkeringen og inn pga vondt for å gå og bære. Jeg fikk ok fra kursholder om å dusje hjemme, slik at jeg bare skiftet i garderoben og gikk rett inn. Så skylte vi oss bare kjapt i dusjen etter bassenget og tok heller en solid dusj hjemme. Jeg ble uansett svett av å skulle være i garberoben og kle på oss, for det er veldig varmt der (høy temperatur i vannet og i garderoben pga det var sånn helsebad). Så like greit å dusje hjemme uansett.

Derfor, om det blir et problem i garderoben, hør om dere kan få dusje hjemme før dere kommer. Men det er ikke sikkert det blir et problem, alle de andre babyene var fornøyde med å ligge på gulvet/foreldrene klarte å bære med seg bilstoler inn, så baby satt i bilstolen.

Det jeg i ettertid skulle ønske jeg hadde visst om og eide, var en badeslynge. Det skal jeg definitivt ha om jeg får en baby til en gang. En badeslynge er sånn som dette:
https://www.vidunderbarn.no/products/badeslynge-sky-blue-mam

De er laget i mesh som ikke absorberer vann, og gjør det letter å holde baby mens dere er i dusjen, slik at du får vasket både deg selv og baby. Også lettere å bære med seg baby i garderobe og inn og ut av svømmehallen. Våte babyer kan være glatte og vanskelige å holde godt, og bassengsgulv er våte og glatte også. Så anbefaler en slik slynge.

Det gikk forresten over da, denne skrekken for garderoben. Når han nærmet seg året, så var han mer ok med å sitte i grina og se på at jeg skiftet (jeg dusjet fortsatt hjemme, tok ikke sjangsen på å pushe grensen). Og etter at han bikket året og pappaen begynte å ta han fast med på svømming, så var han helt ok med å være med og dusje også. Pappen holder han på armen mens de dusjer, og når gutten vår ble stor nok til å holde seg oppe selv, så kan man jo dusje og vaske seg samtidig som man holder barnet på ene armen. Med de bittesmå er jo det litt værre. Tror også at min likte bedre å være med i herregarderoben fordi det var færre barn og folk der og mindre styr. I damegarderoben var det mye lyder og smell fra dører og folk og barn ++ kaotiske tilstander.

Anbefaler deg å være tidlig ute, og så heller sitte ved bassengkanten og se på de andre mens dere venter på at det blir deres tur. På slike helsebad er det varmt og godt i vannet og i rommet, så man blir ikke kald av å stå og vente.
 
Tusen takk for svar! Da skal jeg kaste meg rundt å finne kurs i området her :Heartred

Har dere vært på svømming nå, hvordan gikk det? :)

Det gikk kjempefint ❤️ Babyen min koste seg så mye!! Jeg er glad vi ikke stresset avgårde på dette tidligere. Hun har jo hatet å bli lagt fra seg, sovet dårlig i vogn, mye styr med amming, hatet bilstol +++ Nå er hun straks 6mnd og mye mer harmonisk, kan fint ligge på gulvet mens jeg skifter, blir ikke så fort overstimulert og godtar trilleturen til og fra svømmehallen eller synes det er ok med bilstol om vi velger bil :)

Babyene på kurset i dag var mellom 5 og 8 mnd og ingen av dem hadde deltatt på krus før pga corona. Men instruktøren sa at det gikk helt fint. Det viktigste var å fokusere på trivsel i vannet :) dukket ikke med hodet under vannet, vet ikke når/om vi skal gjøre det da, men akkurat det er ikke så veldig viktig for meg.

Hvis noen her har babyer som enda er urolige, er mitt tips egentlig bare å vente litt til det er større sjanse for at babysvømming blir en koselig utflukt for alle sammen :)
 
Førstemann gikk på babysvømming fra 5 måneder til korona-nedstengingen. Jeg tror vi venter til januar med minstemann også, nettopp fordi logistikken kan bli litt komplisert. I vårt lokale bad var det høystoler som babyen kunne sitte i mens en selv dusjet. Men det fungerer jo dårlig for de minste. Spør de som har svømmekurset om tips? Ellers er dusjringslynge som tipses om over en god idé.
 
Back
Topp