Konfirmasjon

Soha

Blir kjent med forumet
Jeg og mannen min, og de to barna hans som bor hos oss på fulltid har blitt invitert i onkelungen hans sin konf 11 sept, jeg har termin 11okt, og kjenner at jeg ikke er komfortabel med å gå da det er økende smitte og lite regler. Det skal være over 40stk. Har og ikke lyst at barna skal gå, de er jo søskenbarn, men hvis de blir smittet så nærme termin så kan vel kanskje ikke far være med på fødsel i værstefall. Baby kan jo komme når som helst..
Det må sies at søskenbarna har ikke så god kontakt og treffes kanskje en gang i året..Han ene har autisme og har ikke noe som helst begrep om korona og det å holde avstand heller..
Jeg tenkte heller å kjøre innom og gi en gave sånn utenfor forså å dra hjem igjen.. Er jeg for streng? Eller bør jeg takke nei til å være med på festen?
 
Vi har konfirmasjon for sønnen vår dagen før termin, og jeg har ikke engang tenkt tanken at det er problematisk ifht korona og fødsel.
Jeg tenker at sannsynligheten for at jeg blir smittet av gjestene som kommer da ikke er så mye høyere enn at jeg blir smittet i alle andre sammenhenger i perioden fremover.
Søsteren min som også er gravid i 3. trimester kommer også i konfirmasjonen, og har ikke nevnt noe om noen bekymring ifht korona og graviditeten.
Nå blir det jo kanskje litt annerledes med familie som ikke er like nær. Jeg hadde nok dratt i konfirmasjonen, men du må jo vurdere selv om dette kommer til å føre til at du blir å bekymre deg veldig mye.
 
Jeg hadde meldt avbud på hele fam. Og kjørt innom med gave slik som du tenker. Og sagt ifra hvorfor det ble slik. Det håper jeg det er full forståelse for. Bør iallefall være det!
 
Jeg skal egentlig i korformasjon til fadderbarnet mitt nå i september, men her har hele familien meldt avbud. Vi ønsker ikke å risikere korona rett opp i fødsel. Det skal være mange barn i skolealder fra forskjellige skoler der så jeg tenker risikoen er stor for at vi kan bli smittet.
 
Det er innafor å melde avbud. Jeg selv ville nok vurdert en god del frem og tilbake, om det hadde vært snakk om nær familie; men 40-50 stk er ganske mange, og da tipper jeg den ene familien ikke blir særlig savnet uansett. :)
Dere kommer jo med gave, og bryr dere - bare.. vil ikke risikere smitte rett før termin. Tenker det må være greit.
 
Skjønner godt bekymringen din. Vi har meldt avbud på to bryllup i relativt nær krets grunnet bekymring vedrørende smitte opp mot fødsel. Selv om risikoen er liten så er smitten økende i samfunnet og tenker det må være 100 % innafor å sette egen fødsel og partners deltagelse foran ulike familiesammenkomster i disse dager. Kommer man innom med gave og sier to ord om situasjonen har nok alle full forståelse for det:)
 
Har selv meldt avbud til konfirmasjon i egen familie pga situasjonen - til tross at det ikke blir i nærheten av 50 stk. Men har flere av dem som ikke bryr seg så hardt om covid nå som de er fullvaksinert, og som har reist rundt nå rett før konfirmasjonen. Er helt uaktuelt å dra nå som det er sånn ute av kontroll her i byen.

Hadde gjort akkurat det samme som deg.
 
Takker for svar:) ja har allerede uttrykt min bekymring og forklart da faren til konfirmanten var å leverte innbydelsen for noen dager siden.. det virket ikke særlig populært, som han sa det så fint «det er jo en måned før termin», ja det stemmer, men babyen kan komme når som helst før det.. men må nok stole på instinktene mine her, hadde vært utrolig leit om jeg/resten av familien skulle bli utsatt nå..dette er mitt første barn og jeg trenger at far kan være tilstede ved fødsel
 
Takker for svar:) ja har allerede uttrykt min bekymring og forklart da faren til konfirmanten var å leverte innbydelsen for noen dager siden.. det virket ikke særlig populært, som han sa det så fint «det er jo en måned før termin», ja det stemmer, men babyen kan komme når som helst før det.. men må nok stole på instinktene mine her, hadde vært utrolig leit om jeg/resten av familien skulle bli utsatt nå..dette er mitt første barn og jeg trenger at far kan være tilstede ved fødsel
Hvis han ikke klarer å vise forståelse for det, så hadde jeg gitt blanke i hele han. En konfirmasjon kan ikke sammenlignes med å være til stede/han far til stede ved fødsel.
 
Hvis han ikke klarer å vise forståelse for det, så hadde jeg gitt blanke i hele han. En konfirmasjon kan ikke sammenlignes med å være til stede/han far til stede ved fødsel.

Det er jeg enig i. Det er greit at faren blir skuffet.. det må han få lov til. Men forståelse for at man er redd, er også greit. Det er en stor sammenkomst (altså, mye mennesker), og dermed fare for smitte.. og man får jo større komplikasjoner som gravid med korona også.. og man regnes som "til termin" etter uke 37. Da kan man strengt tatt føde når som helst. Så, å risikere korona i uke 36.. Må være lov å melde avbud fra dét.
 
Hadde meldt avbud og sagt ifra om at fødsel kan skje når som helst, og at dere ikke ønsker å utsette noen i familien for smitte, i tilfelle det da hadde endt med at pappaen ikke kunne blitt med på fødsel. Skjønner om de hadde blitt skuffet, men at det faktisk er noe de må respektere. Hadde dratt å levert gave på døren:)
 
Vi er invitert i konfirmasjon i midten av september og jeg har termin 23 oktober.
Nå bor vi i Sverige og antar vi ikke blir grønne før den tid samtidig som det er 5 timer unna og jeg sliter med bekkenløsningen osv men vurderte det fram til smittetallene ble så høye i Norge nå!

Og er veldig usikker på om konfirmantens mamma og hennes familie engang bryr seg om covid-19! Tidligere erfaringer tyder på at de antageligvis tror det er en konspirasjon eller noe sånt :rolleyes: så på bakgrunn av det så velger jeg at vi alle blir hjemme! Har sagt ifra til de fleste i min familie og de respekterer det siden de heller ikke vil at jeg skal smittes så nærme termin
 
Back
Topp