Fødselsforberedelser

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Vi kom nettopp hjem fra jordmor og i dag skulle vi snakke om fødsel. På forhånd har jeg lest boka «Hjelp, jeg skal føde» som jeg likte veldig godt og hørt de første fødselshistoriene på podcasten «Babyboom». Ellers har jeg pratet med kjente og bekjente om deres opplevelser og tips og triks.
Men akkurat denne samtalen med jordmor i dag, den føltes nesten litt meningsløs… nå er det ca åtte uker igjen til min termin, og jeg lurte på om vi skulle hatt en egen tråd til tips om kurs, bøker, nettsider og annet for oss som er litt blank på dette…? :hilarious:
 
Det jeg synes er greit å undersøke/prate med lokal JM om, er ting i forhold til sykehuset du skal på. Mye kan sjekkes på nett og, men.. litt om hvilket tilbud de har (vannfødsel, lystgass, sånne ting?), hvilke protokoller de har (kanskje spesielt dersom man har GBS som meg, eller andre medisinske tilstander) og evt hvordan barselavdelingen er og slike ting...

Mye kan dog finnes på lokalsykehusets hjemmeside.

Kan være greit å sjekke opp og tenke over fødestillinger på forhånd, for min erfaring etter tidligere fødsler, er at dersom du ikke har tenkt over det, så blir du bare "lagt" på rygg, og bedt om å føde liggende..
Fant et par artikler som kan være aktuelle, mtp fødsel;
https://www.babyverden.no/fodsel/fodestillinger/

Bøker leser jeg lite av, så der har jeg ingen tips..

Av kurs, så synes jeg hypnobirthing var nyttig (jeg brukte 'positiv fødsel').
 
Vet ikke helt om det kan kalles forberedelse, men før hver fødsel (dette er mitt tredje barn) ser jeg veldig mye på Fødeavdelingen på discoveryplus og Jordmødrene på NRK :p
Jeg fikk dette tipset av en venninne før første fødsel og for meg gir det en veldig ro før fødselen, både det å se variasjonene i fødsler, hvordan folk takler det, hva slags partner jeg (ikke) vil ha på fødsel og det å se at stort sett går det alltid bra til slutt, enten man gjør det sånn eller sånn :)
 
Fikk anbefalt Vestre Viken sin fødselsforberedende video på youtube, så har kikket litt på den med mannen min. Synes det var en fin video. Har ellers lest bøkene Hypnobirthing og Ina May's Guide to Childbirth. De er jo begge av amerikanske forfattere, så en del må tas med en klype salt, men synes det helhetlige budskapet i dem er fint!
 
Syns det kan være hjelpsomt med en tråd som dette :) personlig, synes jeg det blir for dyrt å betalte dyre summer for online kurs som «positiv fødsel» eller «smertefri fødsel». Synes det er dyrt nok å være gravid for å være helt ærlig :hilarious:

Har ikke hatt den samtalen om fødsel med jordmor enda (er neste uke), men skal skrive litt ned på en liste over hva jeg ønsker å prate om - da spesielt om hvilken praksis og prosedyrer som tilhører fødeplassen min. Ellers skal jeg og samboeren kikke litt på fødselsforberedende kurs på preglife appen og muligens være med på noen timer kurs på helsestasjonen. Slik som Campanilla sier føler jeg også at fødeavdelingen har vært lærerik å følge med på. Jeg som er førstegangsfødende er jo ikke helt sikker på hva jeg går til når det gjelder fødsel, men fødeavdelingen sitt program er med på å gi et mer realistisk bilde om hvordan det foregår på en fødeavdeling og hvordan mange jordmødre opererer - og dette gjør meg litt mer følsesmessig forberedt. Driver også med endel yoga og avspenning, krysser fingrene for at jeg klarer å bruke de teknikkene under fødsel :happy:
 
22687ea9-8cc2-4a51-a610-c63fbf81c2dc-jpeg.364117

Er veldig fornøyd så langt med disse bøkene jeg fikk sendt fra babyverden sandviks, veldig mye bra og konkret info - ihvertfall for en nybegynner som meg:p
 

Vedlegg

  • 22687EA9-8CC2-4A51-A610-C63FBF81C2DC.jpeg
    22687EA9-8CC2-4A51-A610-C63FBF81C2DC.jpeg
    2,9 MB · Visninger: 268
Dette var en fin tråd! Positiv fødsel kan man sende inn søknad om å få gratis kurs, hvis man har nok utgifter ellers i livet har jeg trodde at jeg hadde lest en plass
 
Forrige gang ventet jeg heelt til uke 36/37 før jeg hadde fødselssamtale med jordmor. Var det noe jeg IKKE ville tenke på under graviditeten så var det fødsel :hilarious: Jeg leste også babyverden sin bok om fødsel etter samtalen med jordmor. Ble ikke noe mer forberedelser enn det, jeg gikk inn med innstillingen om at dette vare bare noe jeg måtte igjennom og det skulle jeg klare. Når alle andre kom seg igjennom dette så måtte nå jeg også klare det:hilarious:

Denne gangen har jeg skrevet ett fødebrev og tenker å ha en liten samtale med jordmor. Ellers blir det ikke noen andre forberedelser. Innstillingen denne ganger er at jeg har klart det før, og skal klare det igjen :hilarious:
 
Syns det kan være hjelpsomt med en tråd som dette :) personlig, synes jeg det blir for dyrt å betalte dyre summer for online kurs som «positiv fødsel» eller «smertefri fødsel». Synes det er dyrt nok å være gravid for å være helt ærlig :hilarious:

Har ikke hatt den samtalen om fødsel med jordmor enda (er neste uke), men skal skrive litt ned på en liste over hva jeg ønsker å prate om - da spesielt om hvilken praksis og prosedyrer som tilhører fødeplassen min. Ellers skal jeg og samboeren kikke litt på fødselsforberedende kurs på preglife appen og muligens være med på noen timer kurs på helsestasjonen. Slik som Campanilla sier føler jeg også at fødeavdelingen har vært lærerik å følge med på. Jeg som er førstegangsfødende er jo ikke helt sikker på hva jeg går til når det gjelder fødsel, men fødeavdelingen sitt program er med på å gi et mer realistisk bilde om hvordan det foregår på en fødeavdeling og hvordan mange jordmødre opererer - og dette gjør meg litt mer følsesmessig forberedt. Driver også med endel yoga og avspenning, krysser fingrene for at jeg klarer å bruke de teknikkene under fødsel :happy:

https://frifodsel.no/gratiskurs/

Har ikke prøvd det selv (siden jeg tok positiv fødsel), men her skal det visst være et gratis kurs, om du kunne tenke deg det :)
 
Jeg rakk ikke noe samtale med JM om dette idag, men vi avtalte at neste gang, når jeg er i uke 38, skal vi snakke oss igjennom fødsel og amming:) Jeg har også sett igjennom dokumentasjonen fra min forrige fødsel og notert ned hva jeg kunne ønske var annerledes… Da er jeg litt forberedet til samtalen.
Ellers er vi heldige som har vært igjennom dette en gang tidligere og sitter igjen med kun positive opplevelser av fødsel og barsel.
Jeg tenker det er lurt å snakke med samboeren/den som skal være med under fødsel om dette slik at man har noen til å tale sin sak om man skulle gå i fødsel før man rekker å skrive fødebrev eller ha forberedende samtale med jordmor :)
 
Forrige gang husker jeg JM sa til meg: du har flott fødekropp og husk at kvinnekroppen kan dette uten noe som helst hjelp. Bare følg instinktene..

Hørtes kanskje svada ut der, men da jeg lå hjemme på gjesterommet og fødte uten fødemannskapet og smertelindringen jeg hadde sett for meg, så var de ordene viktige. :happy:

Ellers føler jeg også at jeg lærte masse av fødeavdelingen (TV-serien) . Spesielt det med m
å ikke bruke krefter på å skrike. Utallige mange damer der som skriker så mye at de bruker opp kreftene på det:bored:

Leste litt om fødestilling også, det syns jeg var veldig nyttig.
 
Forrige gang husker jeg JM sa til meg: du har flott fødekropp og husk at kvinnekroppen kan dette uten noe som helst hjelp. Bare følg instinktene..

Hørtes kanskje svada ut der, men da jeg lå hjemme på gjesterommet og fødte uten fødemannskapet og smertelindringen jeg hadde sett for meg, så var de ordene viktige. :happy:

Ellers føler jeg også at jeg lærte masse av fødeavdelingen (TV-serien) . Spesielt det med m
å ikke bruke krefter på å skrike. Utallige mange damer der som skriker så mye at de bruker opp kreftene på det:bored:

Leste litt om fødestilling også, det syns jeg var veldig nyttig.

Mye av det sier de i hypnobirthing kurset jeg tok også..
Kroppen er laget for å kunne føde. Kroppen kan dette; og babyen vet også instinktivt hva den gjør.
Samt dette med at; Dit tankene går, følger kroppen. (Om du tenker at DETTE får jeg til, så er sjansene for at du gjør nettopp det, større ;) )

Lytt til hva kroppen sier. Både på godt og vondt..!
Har hørt nok av historier der JM har sagt 'det er aaalt for tidlig til at du skal ha pressrier; du hadde jo bare 4 cm for en time siden', eller.. ja. Mye annet. Kroppen har mer rett enn dem som står ved siden av og ser på, så ikke la noen bagatellisere det du føler..

Og, med skrik; det har jeg faktisk ikke forstått. Energien må brukes innover; har ikke tid til å skrike. :p har ofte ikke hatt tid til å puste heller engang, men da blir det litt i overkant.. :p
Men, dersom man går inn i panikkmodus, fordi man kommer til et punkt man ikke har forberedt seg på, så er det ikke lett å si hvordan man reagerer. Så, beste løsning for dét vil jeg si å ha gått gjennom alle mulige utfall man kan tenke seg på forhånd, sånn at man kanskje greier takle det litt bedre.. f.eks det med hvor riene sitter hen, hvis det tar mye fortere eller saktere enn man skulle tro...
Etc.
 
Neh, men den var billigere ;)

Var det :) Positiv fødsel har veldig ofte rabatt, slik at det blir 1500-noe, istedenfor over 2k da. Ville kanskje ikke satset på det NÅ, mtp at det er såpass kort tid igjen, men x) Fireukers kurs holder kanskje for denne gang :p

Men, vet ikke om det kurset der har noe ekstra? Høres sikkert teit ut, men facebook-gruppen man får tilgang til i positiv fødsel-kurset, har vært gull verdt. De har bl.a. ei jordmor som har live sending.. tjæ, ofte ukentlig, med ulike tema, hvor man kan stille spørsmål, og det kan være utrolig nyttig. ❤️
Jeg er superfornøyd med den biten i alle fall :p Men kan godt være det fra en god fødsel også er bra!

Her har man andre kurs også, i samme kategori;
https://engodfodsel.no/fodselsforberedende-kurs/ (1200,-)
https://www.smertefrifoedsel.no/556/grunnkurs
(Nesten 3000,-; og enten LIVE, eller oppmøte i Stavanger).
http://www.harmoniskfoedsel.no/kurs (mellom 3-5k, men er et med personlig oppmøte; ikke på nett)
https://www.mammakurs.no/courses/10839 (2000,-)

Også, veldedig kurs hos positiv fødsel, for dem som har en vanskelig økonomisk situasjon, så kan man søke om det her;
https://www.positivfodsel.no/veldedig-kurs
 
Jeg kjøpte fra positiv fødsel for et par uker siden, og da gikk jeg på insta-siden og fant rabattlink! Tror det var på slutten av det gratiskurset! Gikk inn for å sjekke nå, og da fant jeg det selvfølgelig ikke, men følg de på Instagram, så dukker det sikkert plutselig opp igjen :) Betalte 1500 kr for hele kurset pluss 6 ekstra kurs - deriblant om amming fra ammehjelper og om babymat fra barebrabarnemat :D selv om jeg har kjøpt det kurset sent, vil jeg si jeg har lært masse av det! Har født to ganger før, men aldri tatt fødselsforberedende kurs før. Føler meg så mye mer klar for fødsel nå enn før jeg tok kurset :)
 
Fortsettelse fra forrige innlegg: Og nå ser jeg at hun har lagt minikurset ut på story på Instagram i dag :D
Så da kan det anbefales å gå inn på positivfodsel på Instagram og se dagens story :)
 
Jeg kjøpte fra positiv fødsel for et par uker siden, og da gikk jeg på insta-siden og fant rabattlink! Tror det var på slutten av det gratiskurset! Gikk inn for å sjekke nå, og da fant jeg det selvfølgelig ikke, men følg de på Instagram, så dukker det sikkert plutselig opp igjen :) Betalte 1500 kr for hele kurset pluss 6 ekstra kurs - deriblant om amming fra ammehjelper og om babymat fra barebrabarnemat :D selv om jeg har kjøpt det kurset sent, vil jeg si jeg har lært masse av det! Har født to ganger før, men aldri tatt fødselsforberedende kurs før. Føler meg så mye mer klar for fødsel nå enn før jeg tok kurset :)

Siste der; helt enig!! Født to ganger før, men etter kurset der, føler jeg meg SÅ forberedt!! Også, vet ikke om du er med i fb-gruppen som tilhører der (for kursdeltakere), men nyttig med live-sendingene også :p
 
Back
Topp