Uvel og svimmelhets/svartningsanfall

Ipek

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Formen har vært strålende i hele svangerskapet, noe jeg er veldig takknemlig for. Men de siste omtrent tre ukene har jeg blitt plaget med kvalme og svimmelhet. Ikke uvanlig har jeg forstått, men jeg trenger å vite mer om det. Det hjelper meg å håndtere ting når jeg vet noe om det.

Disse svimmelhetsanfallene, det kjennes ut som når det er i ferd med å svartne. Jeg blir uvel og kvalm. Det kan vare i alt fra 5 min til et par timer (da er det av og på når det varer så lenge). Har skjønt at det har noe med størrelse på baby og livmor og trykk på hovedpulsåre(?). Men jeg finner ikke noe grundigere informativt når jeg googler svimmelhet og svangerskap.

Noen som kan forklare mer?
 
Kan vel være flere grunner, egentlig. Jeg var svimmel nesten hele forrige svangerskap (1,2 og litt uti tredje trimester), og det hadde ingenting med størrelsen på baby å gjøre :)
Men om det er Vena cava syndrom, så vil jo det være verst om man ligger på rygg, og bli bedre om man ligger på siden.

Det kan også bare være en effekt av lavt blodtrykk, pga ekstra blod i kroppen og ekstra ting å tilføre blod til...
Utrolig ubehagelig å være svimmel..!
 
Jeg hadde lavt blodtrykk forrige uke, kanskje jeg skulle ha vært og sjekket om det har vedvart. BT har hele veien vært bra, før det altså var lavt i forrige uke. Er det noe man bare må leve med, eller kan man få gjort noe om svimmelheten stammer fra det?
 
Høres fort ut som blodtrykksfall, så jeg ville tatt en tur til legen for en sjekk.
Stort sett lite å få gjort med lavt trykk, utover å gjøre alt veeeeeldiiiiiig saaaaakte.
 
Lavt blodtrykk/blodtrykksfall.

Høres helt likt ut som jeg hadde sist. Da fant de også ut i tillegg at jeg hadde svært lavt jernnivå. Best å få tatt en sjekk hos lege :)
 
Jeg sliter med det samme, får blodtrykksfall spesielt når jeg står. Blir helt uggen (kvalm/svimmel).. Dette har kommet nå i 3. trimester. Dette kommer visstnok av at baby har blitt så stor og klemmer på blodårer, da spesielt når jeg står. Får også vena cava syndrom når jeg ligger på rygg, eller sitter tilbakelent i sofaen (da blir ryggen klemt mot sofaryggen)..
 
Jeg hadde lavt blodtrykk forrige uke, kanskje jeg skulle ha vært og sjekket om det har vedvart. BT har hele veien vært bra, før det altså var lavt i forrige uke. Er det noe man bare må leve med, eller kan man få gjort noe om svimmelheten stammer fra det?

Nope. Ta det med ro, og slapp godt av..
Rolig tempo på alt. Ta hvilestunder mellom hver økt du gjør. Osv osv. Ikke så mye annet å gjøre med det. Reise seg sakte og sånt. :)
 
Hvis det er blodtrykksfall, så kan det være verdt å kjøpe noen støttestrømper, det kan være god hjelp :happy:
 
Back
Topp