Faller ikke til ro

Hageblomsten

Forelsket i forumet
Lillebror spiser ca. kl. 01-02, igjen rundt kl. 03-04 og på nytt kl. 06-07. Etter han har spist, kan han ligge rolig i et par minutter før han begynner å kave og lage lyder. Dette holder han gående frem til jeg løfter han opp på magen / brystet mitt. Noen ganger klarer jeg å få han til å sovne på ryggen, men som regel faller han ikke til ro med mindre han får ligge på magen. Og det er ikke anbefalt å samsove på den måten, så da blir det ikke mye søvn på meg. Slik er det også på dagtid, så får ikke hentet meg inn før pappaen kommer hjem fra jobb. Da kan jeg kanskje få et par timer, på bekostning av tid med storesøster. I tillegg får jeg heller ikke noe tid med mannen min, for all ledig tid går til å prøve å sove.

Flere som har det slik, eventuelt noen tips til hva jeg kan gjøre for å få mer søvn?
 
Last edited:
Hvis du lar ham sovne på deg eller i bæresjal og venter ca 20 minutter til han sover tungt, får du til å legge ham rolig og forsiktig ned da? Min må også ligge inntil for å sovne, men vi har etterhvert blitt flinke til å legge ham fra oss sovende.

Ellers tror jeg det er ganske vanlig altså, jeg får heller ikke noe tid med mann eller storesøster om dagen! Det blir bedre :) Pass på at mannen avlaster deg godt på kvelden, natta og morgenen!
 
Sniker
Har du prøvd å rulle en halvsirkel av et helseteppe som du legger rundt babyens bein og kropp, bare uten at det dekker der hodet er? Og heve hodeenden litt? Babyen min ble liggende å smågulpe mer inntil vi hevet hodeenden hennes med noen bøker.
Ellers er det dessverre noen babyer som ikke sover for seg selv, behøver ikke bety at du gjør noe feil. Min baby er snart 6 måneder og enda har jeg ikke èn dag siden hun ble født kunnet sove selv på dagtid, hun våkner etter kort tid uansett når i søvnen jeg legger henne ned og sovner ikke i senga på dagen (de gangene jeg har prøvd har det endt med at hun holder seg våken i alt fra 2-5 timer i strekk)

Uansett, du har min fulle sympati ❤️ Litt etter litt vil det bli bedre. Selv om mi ikke sover for seg selv på dagtid, har hun nå tidlig kveld og kan ligge alene på soverommet da, legger seg rundt 17:45. Så da har jeg litt tid for meg selv der, men det kom vel rundt 2 måneder en gang tenker jeg.
 
Hvis du lar ham sovne på deg eller i bæresjal og venter ca 20 minutter til han sover tungt, får du til å legge ham rolig og forsiktig ned da? Min må også ligge inntil for å sovne, men vi har etterhvert blitt flinke til å legge ham fra oss sovende.

Ellers tror jeg det er ganske vanlig altså, jeg får heller ikke noe tid med mann eller storesøster om dagen! Det blir bedre :) Pass på at mannen avlaster deg godt på kvelden, natta og morgenen!
Joda, har forsøkt å vente til han sover dypt, men da er det bare på'n igjen :dead: Mannen får kun avlastet om natten og morgenen i helgene (ordner storesøster, leverer og henter i bhg hver dag). Mulig jeg bare må stå i det til det går over, for vet jo at det ikke er sånn for alltid :)
 
Sniker
Har du prøvd å rulle en halvsirkel av et helseteppe som du legger rundt babyens bein og kropp, bare uten at det dekker der hodet er? Og heve hodeenden litt? Babyen min ble liggende å smågulpe mer inntil vi hevet hodeenden hennes med noen bøker.
Ellers er det dessverre noen babyer som ikke sover for seg selv, behøver ikke bety at du gjør noe feil. Min baby er snart 6 måneder og enda har jeg ikke èn dag siden hun ble født kunnet sove selv på dagtid, hun våkner etter kort tid uansett når i søvnen jeg legger henne ned og sovner ikke i senga på dagen (de gangene jeg har prøvd har det endt med at hun holder seg våken i alt fra 2-5 timer i strekk)

Uansett, du har min fulle sympati ❤️ Litt etter litt vil det bli bedre. Selv om mi ikke sover for seg selv på dagtid, har hun nå tidlig kveld og kan ligge alene på soverommet da, legger seg rundt 17:45. Så da har jeg litt tid for meg selv der, men det kom vel rundt 2 måneder en gang tenker jeg.
Kan forsøke det med helseteppe, men så mye som han kaver er jeg redd han bare sparker det bort :hilarious: Hører han svelger litt mens han ligger, så kanskje det hjelper å heve hodeenden. Det blir nok bedre, ja, men er bare så tullete trøtt for tiden.
 
Kan forsøke det med helseteppe, men så mye som han kaver er jeg redd han bare sparker det bort :hilarious: Hører han svelger litt mens han ligger, så kanskje det hjelper å heve hodeenden. Det blir nok bedre, ja, men er bare så tullete trøtt for tiden.

Ja, hjelper jo ikke sånn megamye å tenke på at det blir bedre når man ikke vet NÅR. Kan være en uke eller to måneder igjen. Synes selv det hadde vært lettere å holde ut om jeg hadde en sluttdato :hilarious:
Jeg la faktisk helseteppet under knærne også rundt kroppen til babyen, så da fikk hun ikke sparka vekk teppet, og det hindret henne i å skli nedover i senga når hodeenden var hevet. Så la jeg en pute nederst ved beina så hun hadde noe å «sparke imot»/ kjenne hvor kroppen slutter.
Hold ut ❤️ Snart blir det mer tid til mann og storesøster, men tøft når det står på som verst.
 
Ja, hjelper jo ikke sånn megamye å tenke på at det blir bedre når man ikke vet NÅR. Kan være en uke eller to måneder igjen. Synes selv det hadde vært lettere å holde ut om jeg hadde en sluttdato :hilarious:
Jeg la faktisk helseteppet under knærne også rundt kroppen til babyen, så da fikk hun ikke sparka vekk teppet, og det hindret henne i å skli nedover i senga når hodeenden var hevet. Så la jeg en pute nederst ved beina så hun hadde noe å «sparke imot»/ kjenne hvor kroppen slutter.
Hold ut ❤️ Snart blir det mer tid til mann og storesøster, men tøft når det står på som verst.
Ja! Hadde vært så mye enklere med en sluttdato når det står på som dette :hilarious:
Lurt triks med helseteppe under knærne. Det må jeg prøve på :)
Tusen takk :Heartred
 
Her spiser lillegutt for tiden hver 2-2,5 timer på natten og han sovner på meg før jeg legger han i sengen sin. Jeg merker at han sover litt bedre for seg selv etter at vi begynte å ha på vifte på soverommet (står vendt mot mannen min sin side av sengen, ikke lillegutt). Det er nok både fordi jeg hører litt mindre av kråkelydene han lager i lett søvn og at han får litt white noice å sove til. Kanskje det kan hjelpe noe for dere!
 
Mye kaving og lyder her også. Han spiser ca likt som din. Har ikke funnet god løsning her, så han sover på siden i ca 20 minutter (i vår seng med egen dyne) og så flytter jeg han slik at han ligger på ryggen. Som regel i vår seng. Innimellom flytter jeg han over i sin seng, men ender ofte med at han må flyttes tilbake igjen.
Lite søvn på meg også med andre ord :confused:
 
Vi har han i bedside crib og forrige natt prøvde jeg å ikke mate ved hver oppvåkning, men heller bare bysse litt med en hånd på han - og det funket faktisk!

I tillegg fant foreldrene mine et supert middel for hvil på dagtid, og det var at de la han på ryggen på et mykt teppe og med radio rett ved han (stilt inn på retrokanal), og gjett om han koste seg. Han sovnet på teppet av seg selv, og det har han aldri gjort før!
 
Min er også slik (til og med samme matetidene :p) og det som hjalp her er å varme opp sengen og dynen med en varmeflaske (vi bruker bare en colaflaske) mens han får mat, så koser og bysser vi litt til han sovner på brystet mitt og så sniker jeg han i den oppvarmede sengen (ta ut varmeflasken, babyer skal ikke sove i varmt miljø, målet her er bare å varme opp nok til at overgangen fra kroppsvarmen til mor og seng er mindre og varmen fra varmeflasken forsvinner med en gang flasken er borte). Har vært som magi å få inn den varmeflasken, nå får jeg faktisk søvn på natten!

Om barnet er veldig lett å vekke generelt kan også white noice være noe, samt at en venter til søvnen er dyp før en legger i ferdig oppvarmet seng (venter ofte til mini mister tutten, da er søvnen dyp nok!).
 
Kunne du ammet han liggende? Storebror var lik og husker jeg gjorde det, hvert på kvelden når jeg la han (utover det samsov jeg med han i nærmere 8 mnd :eek: fordi han aldri ville ligge alene). Da lå jeg i sengen og ammet, og stappet babydynen rundt han etter hvert slik at han lå veldig trygt og stabilt på siden. Noen ganger sovnet jeg av selv og da lå han på ryggen og sov allerede når jeg våkna. Men hvert fall, når babyen hadde sovna og sluppet puppen (eller jeg fikk lirka den ut) så fortsatte han å sove noen timer uten meg.

Gjorde dette om natten en del også, men husker det var vanskelig å holde seg våken så følte jeg ammet hele natten. :D
 
Back
Topp