Vendingsforsøk?

Tillea

Glad i forumet
Septemberlykke 2021
Oktoberfest 2024 ❤️
Er 37+1 i dag og lillegutt er fremdeles i seteleie. Jeg er motivert for en setefødsel fremfor keisersnitt hvis dette går, men vil som de fleste andre foretrekke en fødsel i hodeleie.
Var i dag på sykehuset og snakket om fødsel + evt vendingsforsøk. De mener vending ikke vil bli vellykket pga jeg selv lå i seteleie, mengden fostervann (relativt normal), hans størrelse (normal) og at det ikke er vits når man er motivert for setefødsel å styre med det sa de. Jeg sitter med en følelse av at de har mye å gjøre og derfor ikke anbefalte det og er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Satt opp time førstkommende fredag, men kan alltids trekke meg.
Lurer derfor på:
Har noen forsøkt vending? Ble det da anbefalt eller ikke? Var det vellykket? Ville dere forsøkt igjen?
Andre erfaringer settes også stor pris på :)
 
Lille frøken er også i seteleie, men å prøve ytre vending var ikke aktuelt fordi legen mente hun hadde festet seg. I tillegg er det som hos deg at det er normalt og godt med fostervann og babyen er helt på gjennomsnitt og kunne derfor snudd seg igjen..

Hadde jeg fått valget hadde jeg nok takket nei uansett for jeg hørt at det er veldig ubehagelig. Men det er nok helt sikkert individuelt som alt annet!
Gå for magefølelsen og lykke lykke til med alt!<3
 
Er 37+1 i dag og lillegutt er fremdeles i seteleie. Jeg er motivert for en setefødsel fremfor keisersnitt hvis dette går, men vil som de fleste andre foretrekke en fødsel i hodeleie.
Var i dag på sykehuset og snakket om fødsel + evt vendingsforsøk. De mener vending ikke vil bli vellykket pga jeg selv lå i seteleie, mengden fostervann (relativt normal), hans størrelse (normal) og at det ikke er vits når man er motivert for setefødsel å styre med det sa de. Jeg sitter med en følelse av at de har mye å gjøre og derfor ikke anbefalte det og er derfor veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Satt opp time førstkommende fredag, men kan alltids trekke meg.
Lurer derfor på:
Har noen forsøkt vending? Ble det da anbefalt eller ikke? Var det vellykket? Ville dere forsøkt igjen?
Andre erfaringer settes også stor pris på :)

Jeg har ikke vært borti det selv, men ville ha spurt om de kunne ramse opp helt konkrete fordeler og ulemper ved å prøve vending. Hva er evt. risiko ved vending? Er den «eneste» ulempen at det ikke er vellykket og at det sikkert ikke er særlig behagelig? Og at de mener det er «styrete». I så fall er det kanskje verdt er forsøk?
 
Jeg har ikke vært borti det selv, men ville ha spurt om de kunne ramse opp helt konkrete fordeler og ulemper ved å prøve vending. Hva er evt. risiko ved vending? Er den «eneste» ulempen at det ikke er vellykket og at det sikkert ikke er særlig behagelig? Og at de mener det er «styrete». I så fall er det kanskje verdt er forsøk?
Eneste ulempen slik jeg forstod det er at morkaken kan løsne, men det skjer nærmest aldri og de hadde aldri opplevd det før. Om det skulle skje blir det hastekeisersnitt.
Ellers var det ingen ulemper de listet opp.. Legen jeg var hos var veldig positiv til vending frem til hun pratet med overlege.. Så vanskelig dette her :shifty:
 
Eneste ulempen slik jeg forstod det er at morkaken kan løsne, men det skjer nærmest aldri og de hadde aldri opplevd det før. Om det skulle skje blir det hastekeisersnitt.
Ellers var det ingen ulemper de listet opp.. Legen jeg var hos var veldig positiv til vending frem til hun pratet med overlege.. Så vanskelig dette her :shifty:

Skjønner godt det er vanskelig. Sikkert lett for meg å si som ikke står i det, men jeg hadde nok prøvd vending med mindre det var en medisinsk grunn til å ikke gjøre det. Det er alltids en risiko for at det ikke er vellykket eller at han snur seg tilbake, men da har man prøvd. Du får følge magefølelsen din <3 uansett hva du velger så får du ha masse lykke til!
 
Frøkna ligger i seteleie her også. Det har hun egentlig gjort lenge. Dagen etter siste UL, så ble det satt opp vendingsforsøk siden hun ikke hadde festet seg og det derfor var mulighet for at det kunne gå. Er vel litt sånn 50/50 av slike forsøk som går. Det var dessverre ikke vellykket. Under forsøket så pustet jeg rolig og lukket øynene og konsentrerte meg. Det er absolutt ikke behagelig, men man kan når som helst si stopp. Siden de ga seg til slutt og uten suksess, så antar jeg de knadde meg så hardt som det er aktuelt å gjøre. Jeg var usikker i forkant og hadde hørt det kunne være risiko. De var klare for eventuelt haste-keisersnitt, men ingen av de hadde opplevd at det hadde skjedd noen gang. De presiserte også at det skulle være en veldig lav terskel for meg å ta kontakt om jeg følte ubehag eller noe «uvanlig» etter forsøket. Dagen etter var jeg øm.
 
Har du hørt om spinning babies? Jeg sjekket ut dette så vidt, da jeg var redd for at babyen lå i tverrleie. Det er en del stillinger man kan prøve for å vende babyen naturlig. Jeg så noen youtube videoer om det. Vet ikke hvor mye det funker, men kanskje verd å sjekke ut? Skal ikke være skadelig hvertfall
 
Back
Topp