Erfaring med turnusarbeid og graviditet

Drømmer❤️

Betatt av forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Er det noen her som har erfaring med 3 delt turnus (dag, kveld og natt) som gravid? Jeg har en jobb hvor jeg jobber en god del nattevakter som ikke er hvilende. Jobber da gjerne for eksempel 3 nattevakter på rad. Har googlet litt og sett at det finnes forskning som antyder at det er større sjanse for SA ved nattevakter. Dette bekymrer meg litt, men jeg liker best å jobb natt og kveld så vil helst ikke legges om dersom jeg ikke må. Det er jo selvfølgelig en del penger i det også. Så derfor lurer jeg på om noen har erfaring med nattevakter som gravid? (Skal selvfølgelig nevne der for lege/jordmor ved første svangerskapskontroll)
 
Er det noen her som har erfaring med 3 delt turnus (dag, kveld og natt) som gravid? Jeg har en jobb hvor jeg jobber en god del nattevakter som ikke er hvilende. Jobber da gjerne for eksempel 3 nattevakter på rad. Har googlet litt og sett at det finnes forskning som antyder at det er større sjanse for SA ved nattevakter. Dette bekymrer meg litt, men jeg liker best å jobb natt og kveld så vil helst ikke legges om dersom jeg ikke må. Det er jo selvfølgelig en del penger i det også. Så derfor lurer jeg på om noen har erfaring med nattevakter som gravid? (Skal selvfølgelig nevne der for lege/jordmor ved første svangerskapskontroll)

Hei
Da jeg var gravid med nr.2 jobbet jeg både dag, kveld og nattevakter. Måtte være våken hele natten siden jeg jobbet som resepsjonist på hotell, og hadde ansvaret for hele bygget alene. Var over alt da det er mye som må gjøres, passes på og klargjøres.

Det gikk fint, og merket ikke noen forskjell annet enn at jeg var mer trøtt. Men det var jeg uavhengig av hva slags skift jeg hadde, så hadde ikke noe med det å gjøre..
Jobbet ca 50%natt og 50%dag.

Fastlegen min sa ikke noe på det, annet enn at jeg selv måtte kjenne på hva jeg orket.
 
Da jeg var gravid med første mente jordmor at jeg ikke skulle ha nattevakter og langvakter under graviditeten. Jeg hadde da kun dag og aften, mine langvakter i helgene ble delt opp så jeg hadde en vanlig arbeidsdag. :) jobber i helsevesenet. :)
 
Jeg jobber tredelt skiftordning i industri.

Med første jobbet jeg todelt turnus. En uke 12 timers natt- en uke fri- en uke 12 timers dag- en uke fri- osv....
Da jobbet jeg natt til jeg var 6mnd på vei. Fikk liksom sovet nok når jeg slapp å snu mellom flere skift i uka.

Med andre så jobbet jeg tredelt med heftige snuinger flere dager i uka. Da fikk jeg sove dårlig til nattskift og var ekstra Uggen på nattskift så da sluttet jeg å jobbe natt fra uke 14.

Denne gangen kjenner jeg allerede at jeg er dårlig på nattskift og at jeg sover dårlig. Så nå går jeg mine siste tre nattskift så får jeg fritak.
 
Jeg jobbet tredelt (aktiv natt) innen helse med første. Jobbet nattevaktene frem til uke 23 tror jeg. Da begynte det å bli for tungt å snu døgnet, og jordmor mente det ikke var ideelt lengre. Fikk da delvis tilrettelegging og delvis svangerskapspenger for nattevaktene (beholdt lønnen min). :happy:
 
Tusen takk for svarene :D:D Ser jo at det kan avhenge av formen! Blir spennende å se fremover om det lar seg gjøre. Så lenge ikke lege eller jordmor anbefaler noe annet blir jeg i det minste å prøve å gå turnusen en stund til :)
 
Back
Topp