Sfo langdager

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Dere som har barn på sfo eller har hatt barn på sfo, hva gjør sfo til deres barn på langdagene?

Sfo hvor eldste går på (han skal begynne i 2. klasse til høsten) er vi flere foreldre som er misfornøyd med opplegget til sfo på langdagene. De har lite og ingen opplegg annet enn å være på skolen og skolens området og slik her det vært i flere år. Vi bor nær både skog og flere strender men de benytter seg aldri av disse områdene. Unnskyldningen er at de minste må få bli vant til skolen, de andre barna og de voksne. Men tenker over jul mot våren har de fleste blitt vant og kjent til skolen. På skolen har de turdager hvor de går ut av skolens område.

Har selv jobbet på sfo hvor vi på våren og mot sommeren dro til strender, på kino, bowling osv med barna på langdager. Hører andre skoler drar i parker, bytur osv.
 
Langdagene? Sfo er ikke bhg da. Kan ikke forvente så mye. Her er de i hallen noen ganger, men stort sett er de bare på skolen og leker.
 
Tidligere har det ikke vært noen «krav» til SFO. I år trer rammeplan i kraft for SFO, så om du ikke ser endring fra høsten ville jeg sagt i fra til ledelsen :) jeg håper (og tror) at dette vil endre seg både hos dere og flere andre steder i landet i året som kommer :)
 
Langdager, hva er det?
Her er det fastsatte aktiviteter her uke, som innebandy, kor, sløyd, tur, frilek i gymsal osv. og ellers frilek.
De lager filmkveld innimellom med popcorn og saft, de har julebord, halloweenfest, påskebord og sommeravslutning.
Veldig fornøyd med Sfo her.
 
Langdager, hva er det?
Her er det fastsatte aktiviteter her uke, som innebandy, kor, sløyd, tur, frilek i gymsal osv. og ellers frilek.
De lager filmkveld innimellom med popcorn og saft, de har julebord, halloweenfest, påskebord og sommeravslutning.
Veldig fornøyd med Sfo her.
Heldige dere. Hadde det slik på sfo jeg jobbet på også for en del år siden. Hører også om flere venner med barn på sfo hvor de gjør div aktiviteter med barna som du nevner samtidig som de på langdagene (feriene) drar på type stranden osv.

Hos oss holder de seg kun på skolen fordi 1. klassene visst er for små til gjøre noe annet og må bli vant til skolen
 
Langdagene? Sfo er ikke bhg da. Kan ikke forvente så mye. Her er de i hallen noen ganger, men stort sett er de bare på skolen og leker.
Tenker på type feriene (høst- vinter- romjul osv). Mange barn her ihvertfall synes det er kjedelig på sfo fordi de gjør ikke noe ekstraordinært disse dagene. Forventer ikke så mye, men husker selv når jeg jobbet på sfo arrangerte vi voksne ihvertfall litt ulike aktiviteter på skolens område (fotballturnering, dro på stranden, og div aktiviteter på skolens området). Her blir de satt nesten i hver sin krok med litt Lego en plass, tegning en annen plass. Flere som nå slutter desverre til skolens frustrasjon da de jo selvsagt ønsker at flere skal benytte seg av tilbudet.

En venninne av meg har barn på annen sfo hvor de drar i svømmehall av og til med de eldste barna også
 
Heldige dere. Hadde det slik på sfo jeg jobbet på også for en del år siden. Hører også om flere venner med barn på sfo hvor de gjør div aktiviteter med barna som du nevner samtidig som de på langdagene (feriene) drar på type stranden osv.

Hos oss holder de seg kun på skolen fordi 1. klassene visst er for små til gjøre noe annet og må bli vant til skolen
Det du mente med langdager ja :p i feriene er det som regel litt mer fritt her, pga ferre barn. Men mye av det samme opplegget, men det lager til ekstra kos, har taco til lunsj, kanskje en ekstra film. Om sommeren har de sprederen ute så ungene kan leke, veldig populært :p min begynner i 2 nå, og det var vel kanskje litt sånn frem til høstferien, men det var vel det. Sfo er i samme bygg som 1. klasse holder til og de er jo på samme område hele dagen, så den unnskyldninga hadde ikke holdt lenge her :p
 
Her er opplegget dårlig. De er på skolens område, men ingenting er organisert. De leker inne eller ute. Vi er en liten foreldregjeng i nabolaget som vurderer å ordne en privat sfo
 
Her er det noe opplegg stort sett hver dag, både vanlige dager og skolefri dager, tur i skogen, sykkeldag på skolen, sykkeltur, disco, ballspill, idrettsdag, skitur/skøyter, kor, dans, forestilling, julebord+++. Akkurat ved oppstart får de nye førsteklassingene skole/sfo for seg selv en dag eller to.
Det meste av aktiviteter er frivillig, så det er et godt tilbud, men rom for frilek for de som ønsker.
 
Back
Topp