Fødebag

mammamilla

Forumet er livet
Septemberlykke 2021
Noen som vil komme med noen supre tips til ting å ha i fødebag'en? Evt dele en liste!? :)
 
Her kommer min liste! :) Ser laaaang ut, men har faktisk fått bruk for det meste, og alt får plass i en (ganske stor) bag:


Klær og div til mor:
  • Tynn morgenkåpe
  • Amme-BH x2
  • Undertøy x3 (har egentlig bare brukt sykehusets nettingtruser, men)
  • Sokker
  • Cardigan x2
  • Kosebukse x3
  • Ammesinglet x2
  • Løse topper x2
  • Noe å sove i (sykehusskjortene er egentlig ganske digge da)
  • Slippers

Toalettsaker:
  • Tannkost og tannkrem
  • Shampo, balsam, dusjsåpe (reisestørrelser)
  • Deo
  • Hårbørste
  • Hårstrikk
  • Maskara (har ikke brukt tidligere, men..)
  • Sminkefjerningsservietter
  • Pinsett
  • Engangs ammeinnlegg
  • Paracet (får vel hvis man spør på sykehuset)
  • Lanolinsalve til såre brystvorter/tørre lepper
  • Bleier (får på sykehuset, men greit å ha med noen ekstra til hjemreise, f.eks fra gratispakkene)
  • Tørre engangkluter (de på sykehuset føles som sandpapir på den lille babyrumpa)
  • Ekstra bind (får på sykehuset, men greit å ha noen nattbind til hjemreise som backup)
  • Liten flaske babyolje (ikke hatt med før, men har strevd en del med å få bort barnebeken, så kanskje det er er triks??)
  • Zycomb nesespray (bare som forsikring, ble pottetett under/etter forrige fødsel)

Klær og ting til baby:
  • Hentesett
  • Tynn lue
  • 3 bodyer i str 50/56, gjerne én i ull
  • 3 bukser/strømpebukser i 50/56
  • 1-2 par sokker
  • Neglesaks (evt klorevotter)
  • Strikket babyteppe
  • Smokk (no shame!)
  • Bilstol + dunpose (står i bilen, henter før hjemreise)

Diverse:
  • Helsekort + UL-ark + andre papirer man får i løpet av svangerskapet
  • Telefon
  • Lommebok
  • Mobillader med lang ledning
  • Hodetelefoner
  • Drikkeflaske med sugerør
  • Sovemaske + sov-i-ro (mye adrenalin har gjort det vanskelig å sove selv om jeg er utslitt, og greit å kunne lage seg natt midt på dagen)
  • Skohorn
  • Pose til skittentøy
  • Mat/drikke/snacks
  • Skift til far
  • Toalettsaker til far
  • Innesko/tøfler til far (kjipt å gå rundt i joggesko hele tiden)
  • Egen pute (har den i bilen og henter ved behov)
  • Ammepute (har i bilen og henter ved behov, kan vel ofte låne på barsel også)
  • Felles underholdning (f.eks iPad eller data med splitter til hodetelefoner til å se serier)
 
Jeg pakker omtrent det jeg gjorde sist (det holdt i massevis, jeg flyttet inn i sykehusskjortene som var supermyke, samt store og lange så de skjulte egen "bleierumpe" :p og mini brukte omtrent ikke klær for han hadde feber de første dagene) :D

- 2 gode tynne joggebukser
- 2 ammeBH i god str (mine pupper fordoblet seg første døgnet etter fødsel)
- 2 ammetopper/singlet
- 1 cardigan
- 3 par sokker og truser
- shampo/balsam/dusjsåpe
- toalettsaker ellers

Til baby:
- 3 body
- 3 strømpebukser
- hentesett inkl pledd
- litt bleier (de har på sykehuset! men jeg får store barn, og de mikrobleiene på barsel var forrige for stor til og jeg er for pysete til å spør om å få større str fra barneavdelingen :p )

Andre ting;
- Helsekort inkl utskrift fra 12ukerskontroll med blodtype etc.
- et par flasker vann og Pepsi
- kjeks/snacks til krisesultfølelse
- bæresele! (hvis det blir som sist at mini ikke kan legges ned uten å skrike seg blå, syns jeg det er en fordel å få frie hender til å hente mat i kantine når de serverer mat.. Fikk ikke hjelp av de ansatte til sånt).


Vil tro det kan variere litt fra sykehus til sykehus òg hva man trenger! Feks fikk jeg beskjed om å plukke med meg alt jeg ville av bind i div størrelser sånn at jeg hadde litt til de første dagene hjemme òg.

Jeg lager også en backupbag med ekstra klær som mannen kan ta med etter noen dager hvis vi må være der lenge.. Men i utgangspunktet håper vi på tidlig hjemreise (samme dag/dagen etter) pga mistrivsel forrige barselopphold.

I tillegg hadde jeg veldig rask fødsel sist og mannen må jo hjem til guttungen vår noen timer etter fødsel (når vi blir flyttet fra fødestue og jeg har dusjet og spist. Er fellesrom her så de vil helst at også far forholder seg til besøkstidene), så vi ser ikke behov for at han skal ha med skift eller noe :)
 
Noen som har begynt å pakke enda? :rolleyes: Her har jeg begynt å tenke på det, skrive liste, handlet inn diverse i reisestørrelse og begynt å vaske klær med parfymefritt vaskemiddel (så klær til meg kan pakkes ned :hilarious:). Kjenner jeg får mer og mer behov for å få ting på stell nå, men vet ikke om det er altfor tidlig :p
 
Flippfloppa eller noe ala som du kan ha på i de deilige "fellesdusjene" :)
 
Noen som har begynt å pakke enda? :rolleyes: Her har jeg begynt å tenke på det, skrive liste, handlet inn diverse i reisestørrelse og begynt å vaske klær med parfymefritt vaskemiddel (så klær til meg kan pakkes ned :hilarious:). Kjenner jeg får mer og mer behov for å få ting på stell nå, men vet ikke om det er altfor tidlig :p

Ikke for tidlig :p
Jeg troppet opp på føden med styrtfødsel i uke 34 sist. Hadde kun med mobil, bankkort og disse fødselspapirene. Ingenting var pakket og klart :rolleyes:
 
Jeg tenker heller ikke at det er for tidlig. I morgen er jeg like langt på vei som da førstemann kom til verden i uke 32!
 
Noen som har begynt å pakke enda? :rolleyes: Her har jeg begynt å tenke på det, skrive liste, handlet inn diverse i reisestørrelse og begynt å vaske klær med parfymefritt vaskemiddel (så klær til meg kan pakkes ned :hilarious:). Kjenner jeg får mer og mer behov for å få ting på stell nå, men vet ikke om det er altfor tidlig :p

Tenker at ting kan jo skje (også sykehusinnleggelse på kort varsel, om ikke nødvendigvis fødsel med en gang) så nei ikke for tidlig :) jeg kan ikke tenke meg en situasjon der mannen må pakke bag med div mens jeg er på sykehus, han hadde blitt helt fra seg (og han stresser allerede med ting som ikke er klart enda, mens jeg er liiiitt vel avslappet - skru opp babysenga kan vel gjøres når vi kommer hjem fra sykehuset hvis det skjer før vi tenker?) :p

vi er nettopp ferdig med ferie så nå er bag'en jeg skal bruke ledig, tenker pakke de tingene jeg uansett ikke trenger i forkant, ganske raskt (må bare skaffe meg litt kontroll på sortering og klesvask :p ) :)
 
Ikke for tidlig :p
Jeg troppet opp på føden med styrtfødsel i uke 34 sist. Hadde kun med mobil, bankkort og disse fødselspapirene. Ingenting var pakket og klart :rolleyes:
Jeg tenker heller ikke at det er for tidlig. I morgen er jeg like langt på vei som da førstemann kom til verden i uke 32!
Tenker at ting kan jo skje (også sykehusinnleggelse på kort varsel, om ikke nødvendigvis fødsel med en gang) så nei ikke for tidlig :) jeg kan ikke tenke meg en situasjon der mannen må pakke bag med div mens jeg er på sykehus, han hadde blitt helt fra seg (og han stresser allerede med ting som ikke er klart enda, mens jeg er liiiitt vel avslappet - skru opp babysenga kan vel gjøres når vi kommer hjem fra sykehuset hvis det skjer før vi tenker?) :p

vi er nettopp ferdig med ferie så nå er bag'en jeg skal bruke ledig, tenker pakke de tingene jeg uansett ikke trenger i forkant, ganske raskt (må bare skaffe meg litt kontroll på sortering og klesvask :p ) :)
Ææh, nå ble jeg mer stressa! På en god måte da, jeg bare får litt sjokk hver gang jeg husker hvor langt vi er kommet. Tror jeg skal få starta pakkingen ganske raskt jeg :p Bedre å ha det rimelig klart dersom noe skulle skje og samboer må overta resten av pakkingen. Jeg har skrevet en liste, så jeg kommer til å krysse ut hva som er klart, så ser samboer hva som evt må legges til :rolleyes:
 
Her hadde jeg første innleggelse i uke 29 og mannen kom da inn med fødebag'en som var sånn halvveis klar siden jeg var forberedt på at jeg kunne bli lagt inn. Problemet var bare at oppi den var jo klær og ting til etter fødsel å ikke gravidklær! Haha.. så nå har jeg en innleggelsebag og en fødebag :facepalm:

Men er lurt å ha klart litt i fødebag'en nå som det er 2 mnd igjen, er ikke enkelt når mannen skal trø til å pakke etter en er innlagt - det er min erfaring :)
 
Ææh, nå ble jeg mer stressa! På en god måte da, jeg bare får litt sjokk hver gang jeg husker hvor langt vi er kommet. Tror jeg skal få starta pakkingen ganske raskt jeg :p Bedre å ha det rimelig klart dersom noe skulle skje og samboer må overta resten av pakkingen. Jeg har skrevet en liste, så jeg kommer til å krysse ut hva som er klart, så ser samboer hva som evt må legges til :rolleyes:

:hilarious: :hilarious: hvis det er noen trøst; jeg skapte nettopp en forsinkelse for meg selv, plutselig fikk jeg SÅÅ stort behov for en ny bag (!? Av alle ting...), at jeg bestilte en weekendbag på zalando - nå må jeg vente noen dager med å pakke siden jeg skal bruke den nye.. :hilarious:
 
Jeg har smått begynt å pakke den. Mannen vil helst ha den i ferdig pakket bilen når vi er på hytta i slutten av juli, sånn i tilfelle. 34 uker i morgen, men jeg føler fortsatt at jeg har så god tid liksom. Har dog begynt litt smått å pakke ettersom jeg finner ting hjemme som jeg tenker må med. Babyklærne er vasket og klare i det minste!
 
Noen som har begynt å pakke enda? :rolleyes: Her har jeg begynt å tenke på det, skrive liste, handlet inn diverse i reisestørrelse og begynt å vaske klær med parfymefritt vaskemiddel (så klær til meg kan pakkes ned :hilarious:). Kjenner jeg får mer og mer behov for å få ting på stell nå, men vet ikke om det er altfor tidlig :p

Jeg kommer til å begynne å pakke den snart! Forrige gang hadde jeg altfor god tid da alle rundt meg sa at førstegangsfødende somregel fikk etter termin, men frøkna kom 3 uker før! Jeg hadde så smått begynt å pakke den, men måtte pakke siste rest før vi kjørte inn til sykehuset - og glemte både deodorant, ammeinnlegg, pc/nettbrett og snacks :( Pga corona kunne ikke far komme med det i ettertid da han ble kastet ut 2 timer etter fødsel..
 
:hilarious: :hilarious: hvis det er noen trøst; jeg skapte nettopp en forsinkelse for meg selv, plutselig fikk jeg SÅÅ stort behov for en ny bag (!? Av alle ting...), at jeg bestilte en weekendbag på zalando - nå må jeg vente noen dager med å pakke siden jeg skal bruke den nye.. :hilarious:
Haha! :hilarious: Det som hindrer meg fra å komme skikkelig i gang nå er at jeg føler det er for tidlig å vaske babyklærne, at de vil støve ned osv. :rolleyes: Har ikke kommode klart til å legge babytøyet i enda. Og føles ikke særlig miljøvennlig å vaske alene de to-tre settene med babytøy som skal pakkes ned. Og kanskje er jeg hysterisk og ja, hvem vet. Føler meg ganske teit som har grubla på dette stooore problemet i sikkert to timer nå :hilarious:
 
Jeg kommer til å begynne å pakke den snart! Forrige gang hadde jeg altfor god tid da alle rundt meg sa at førstegangsfødende somregel fikk etter termin, men frøkna kom 3 uker før! Jeg hadde så smått begynt å pakke den, men måtte pakke siste rest før vi kjørte inn til sykehuset - og glemte både deodorant, ammeinnlegg, pc/nettbrett og snacks :( Pga corona kunne ikke far komme med det i ettertid da han ble kastet ut 2 timer etter fødsel..
Huff, så kjedelig at det ble sånn sist! Forstår at du også vil begynne etterhvert da :) Jeg stresser med at dagene går så ufattelig fort nå på sommeren, vi har tenkt oss på en liten ferietur etterhvert og VIPPS, så er plutselig august her :wideyed:
 
Begynte så vidt i helgen :happy: er bare 30+4, men får ro i sjela av alt som er gjort så da er det ikke noe vits i å drøye det tenker jeg :D
 
Ææh, nå ble jeg mer stressa! På en god måte da, jeg bare får litt sjokk hver gang jeg husker hvor langt vi er kommet. Tror jeg skal få starta pakkingen ganske raskt jeg :p Bedre å ha det rimelig klart dersom noe skulle skje og samboer må overta resten av pakkingen. Jeg har skrevet en liste, så jeg kommer til å krysse ut hva som er klart, så ser samboer hva som evt må legges til :rolleyes:
Jeg syns ikke det er for tidlig! Jeg har begynt så smått å legge frem ting som jeg har kjøpt, ammenattkjole, ammebher, store truser, kjølebind, osv. Mamma holder på med hentesettet, så det er bare å vente på det og gjøre ferdig klesvasken. Pakker nok neste uke :) Da er jeg jo 34 uker, så da er det på tide tenker jeg :)
 
Jeg syns ikke det er for tidlig! Jeg har begynt så smått å legge frem ting som jeg har kjøpt, ammenattkjole, ammebher, store truser, kjølebind, osv. Mamma holder på med hentesettet, så det er bare å vente på det og gjøre ferdig klesvasken. Pakker nok neste uke :) Da er jeg jo 34 uker, så da er det på tide tenker jeg :)
Kan jeg få spørre hvor du har kjøpt kjølebind?
 
Back
Topp