Offentlig tidlig ultalyd

Hyttelitu

Flørter med forumet
Påskekyllingene 2020
Hei!

Er det noen som vet hva som skal til for å få tidlig ultralyd fra det offentlige? Fastlegen min ønsker ikke kontroll før 12 uker på vei, så får ikke snakket med han om det.

Er nok forskjell fra svangerskap til svangerskap også, du kan eventuelt ta en digital med ukesindikator? Ellers er positiv positiv så ville ikke stresset så mye med det med mindre det er andre ting som bekymrer også :Heartred

Jeg tror det er veldig avhengig av legen din egentlig. Tror noen leger vil sende og skrive at du er bekymret, men vet ikke om fødeavdelingen kan avslå hvis de ikke mener det er grunn (tidligere avvik eller medisiner etc...)
Hvis jeg var ung og frisk uten tidligere avvik tror jeg kanskje man bare må bestille privat? Men det skal jo etterhvert bli et tilbud til alle, så kan jo være de er rausere med henvisningene hvis du nevner det?

(Min erfaring: Da jeg var 29 år og gravid med første var det legen min som spurte om jeg ville hun skulle sende henvisning om tidlig UL (tror hun skrev av jeg var bekymret og at jeg gikk på noen medisiner pga autoimmun sykdom), jeg tok det ikke opp, visste ikke de kunne henvise til det da (Det viste seg at hun var gravid selv og ca!like langt på vei som meg, så hun henviste nå skje litt lettere pga det tror jeg:joyful:. Med nr 2 var jeg eldre (34år) og gikk på andre medisiner som krevde mer oppfølgning, så da sendte legen på sykehuset henvisning om der for meg.)

Tror også der avhenger av fastlegen, og evt om man har hatt noen problemer tidligere. Dette er tredje gang jeg er gravid. Andre gang dro jeg til legen da jeg begynte å blø da jeg var bekymra for sa som første endte med. Da henviste hun meg til offentlig ul med en gang, fikk time dagen etter, og fikk tatt blodprøver. (denne ble og en sa da..). Da jeg ble gravid denne gangen dro jeg til legen med en gang jeg fant det ut for å snakke om bekymringer og om det var noe som kunne gjøres, og da fikk jeg også henvisning til ul og blodprøver med en gang. Er nok vanskeligere å få om man ikke har opplevd problemer eller lignende tidligere, men kan jo være heldig og har også hørt at noen blir henvist hvis man f.eks er veldig i tvil om hvor langt på vei man er...
Er i alle fall veldig glad for fastlegen min. Er veldig fint å få litt ekstra oppfølging denne gangen.

Det er nok veldig varierende, men tror nok d må være en grunn. Jeg skal på ultralyd i uke 8, grunnen er at jeg har hatt flere MA som har blitt oppdaget tilfeldig fordi jeg var på tidlig ultralyd privat. Samboer har en translokasjon som gjør at det ofte har gått galt for oss. Skal også derfor på ultralyd i uke 12-13 for NIPT-test om vi kommer så langt denne gangen:nailbiting:

Back
Topp