Når kaster jeg inn håndkleet?

Juma

Betatt av forumet
MayDay2021
Jeg har fått brystbetennelse for tredje gang siden lille ble født for 4 uker siden. Har vært innlagt to ganger for antibiotika intravenøst. I går ble jeg dårlig igjen (feber, smerter i brystet) og fikk antibiotika og oksytocin nesespray på legevakten. Håper å slippe innleggelse denne gangen...

Begynte å pumpe allerede på barsel pga problemer med amming (dårlig tak, flate brystvorter, store bryster og brystspreng). Får til å amme litt nå, men pumper stort sett og gir flaske. Hun sovner raskt og klarer ikke tømme brystet særlig godt, samt sugetaket er fortsatt ikke helt optimalt. Så snart jeg forsøker å amme litt mer så kommer brystbetennelsen virker det som...

Er det noen som har lignende erfaringer med problemer i starten og som fikk til å fullamme evt delamme tilslutt?

Jeg vurderer sterkt å stanse melkeproduksjonen så snart jeg er frisk fra brystbetennelsen denne gangen, for dette er skikkelig slitsomt og tar fra meg mye glede ved å ha blitt mamma... :(

Hvor lenge skal jeg forsøke? Er det litt tidlig å kaste inn håndkleet allerede ved 4 uker?
 
Jeg hadde mye samme opplevelse med førstemann. Slapp bli innlagt, men hadde konstant, absolutt hver eneste dag, vonde klumper i minst én av puppene. Han var sugesvak, og jeg var visstnok tungmelket, og pumping fungerte veldig dårlig (fikk nesten ikke melk ut selv om jeg kjente det var masse igjen i puppen), og hjalp ikke på klumpene.

Jeg delammet og pumpet og ga litt mme i 4 mnd. Da løsnet det, han ble sterkere og spiste bedre, og jeg fullammet en måned tid til vi begynte med fast føde.

Da jeg ble gravid igjen, var jeg soleklar på at om det ble sammw problemene, skulle jeg slutte å amme. Det er ikke verdt det. Det var så mye slit og kav og smerter og stress at det ødela mye av den første tiden.

Og amming er faktisk temmelig opphauset. En metastudie viser at eneste det faktisk er hold i, er at det gir en liten boost til immunforsvaret de første 6 mnd om babyen får morsmelk (ikke nødvendig med utelukkende det engang, delamming gir lik effekt) de første 3 mnd.

Både jordmor på hs og kk på haukeland var klar på at amming ikke skulle gå utover mors fysiske eller mentale helse. Hun på kk hadde selv sluttet å amme ene barnet sitt pga gjentagende betennelser, og "nektet" datteren sin å fortsette ammingen da hun så at det holdt på å kjøre henne i grøften psykisk.

Så nei, det er ikke noe dumt ellet nederlag å velge å ta hensyn til seg selv. Mamming foran amming.
 
Absolutt ikke for tidlig å gi seg. Mamming før amming, og mme er bra alternativ. Bare pass på å kutte gradvis så du ikke får betennelse igjen. Det finnes medisiner, men de har mye (og sterke) bivirkninger.
 
Du skal forsøke så lenge du føler du har lyst, ork, motivasjon og det ikke går ut over din fysiske og mentale helse. Det er du som setter grenser for deg selv. Men, om du begynner å spørre deg selv om nok er nok, så er du vel ved grensa?

MME er ikke dårlig mat, og du blir ikke en dårligere mor av å ikke amme. Ikke la hva eventuelt andre tenker presse deg til å pushe mer, om du føler at nok er nok. Majoriteten vil forstå. Og de som eventuelt blander seg burde slå opp "empati" i ei ordbok, samt lese seg opp på "hvordan passe sine egne saker".

Ikke kjør deg for langt/hardt. :Heartred
 
Tusen takk for fine og støttende ord :Heartred:Heartred

Jeg legger ammingen på hylla for å fokusere på å pumpe meg igjennom denne brystbetennelsen. Hjelper å minne meg selv på at dette er midlertidig, selv om det er lett å glemme når man står midt i det...
Så vil jeg nok mest sannsynlig begynne å trappe ned melkeproduksjonen forsiktig når jeg er frisk igjen og gå gradvis over på morsmelkerstatning. Hun får mer ut av at jeg har det bra enn det hun får ut av morsmelk, det ser jeg tydelig nå som jeg er såpass sliten og lei.
 
En liten oppdatering:
Jeg har nå fullammet i tre døgn uten å røre pumpen!:wav
Lille frøkna er 6 uker idag og hun får til et mye bedre sugetak og virker fornøyd. Foreløpig går det bra med brystene. De lekker en del og jeg må håndmelke litt for å lette på trykket en gang i blant, men det håper jeg vil justere seg etterhvert. Det er helt fantastisk å ikke måtte tenke på eller planlegge neste pumping.
Det var etter en god samtale med fastlegen fredag at vi bestemte oss for å gi det en siste sjanse. Så krysser vi fingrene for at det fortsetter å fungere fremover :smiley-angelic001
 
En liten oppdatering:
Jeg har nå fullammet i tre døgn uten å røre pumpen!:wav
Lille frøkna er 6 uker idag og hun får til et mye bedre sugetak og virker fornøyd. Foreløpig går det bra med brystene. De lekker en del og jeg må håndmelke litt for å lette på trykket en gang i blant, men det håper jeg vil justere seg etterhvert. Det er helt fantastisk å ikke måtte tenke på eller planlegge neste pumping.
Det var etter en god samtale med fastlegen fredag at vi bestemte oss for å gi det en siste sjanse. Så krysser vi fingrene for at det fortsetter å fungere fremover :smiley-angelic001
Jeg slet med mye melk og ofte tette melkeganger i starten, men det gikk seg heldigvis til når melken ble mer stabil. Anbefaler også Lecitin hvis du ikke allerede går på det. Tror det hjalp meg veldig ☺️
 
Back
Topp