Rikshospitalet

Hvor lenge måtte du ligge der etter planlagt ks?:)
Jeg lå de "vanlige" tre dagene for førstegangsfødende, ikke noe ekstra. Kom hjem med nurket på julaften. :)
 
Hei! Hva har de på Rikshospitalet av ting til mor og baby? Er det noe man bør ta med seg som de ikke har? :)
 
Hei! Hva har de på Rikshospitalet av ting til mor og baby? Er det noe man bør ta med seg som de ikke har? :)

Som svart før så har de alt. Husker jeg tenkte at jeg skulle satt opp stellestasjonen hjemme som på Rikshospitalet. Alt for hånden, hele tiden.
 
Jeg skal føde der i april (eller når som helst). Interessert i andre tips som f.eks. å motta besøk i etasjen nede ;)
 
Jeg skal føde der i april (eller når som helst). Interessert i andre tips som f.eks. å motta besøk i etasjen nede ;)
Det trekker litt i første etasje. Ta på deg yttertøy når du går ned.
 
Vekker tråden litt igjen. Noen som har født på Riksen nå nylig, og som vil skrive om det her? Kjekt å lese om andres erfaringer. Jeg har fått plass der og har termin i april. Har født to ganger før, men da på Ullevål. Spent på Riksen!
 
Jeg fødte på riksen nå i november og sitter igjen med et svært godt inntrykk! Hvis det blir flere barn i framtiden, kommer jeg nok til å søke meg dit igjen. Det var lite å gjøre de dagene vi var der, så pappaen fikk lov til å sove på barselavd sammen med meg og babyen alle nettene. De har alt man trenger av bleier (til både mor og barn), bind, bodyer, kluter osv. De hadde en slags sjampo/såpe i dusjen, men jeg hadde med egen. Brukte sykehusskjorta som nattskjorte og hadde egne klær på dagtid. Var ellers veldig positiv overrasket over maten. Kjøkkenet/spisestua på barsel var åpent hele tiden og jeg kunne hente mat og drikke når jeg ville. Det var to middager å velge mellom hver dag som man bare varmet i mikroen. Ellers hadde de brødmat og helt vanlig pålegg. De hadde også frokostblanding, yoghurt og suppe.

Jordmødrene, barnepleier og sykepleierne vi hadde kontakt med, var alle svært imøtekommende. Jeg slet med ammingen og de var veldig hjelpsomme til alle døgnets tider.
Alt i alt et veldig bra opphold synes jeg!
 
Jeg fødte på riksen nå i november og sitter igjen med et svært godt inntrykk! Hvis det blir flere barn i framtiden, kommer jeg nok til å søke meg dit igjen. Det var lite å gjøre de dagene vi var der, så pappaen fikk lov til å sove på barselavd sammen med meg og babyen alle nettene. De har alt man trenger av bleier (til både mor og barn), bind, bodyer, kluter osv. De hadde en slags sjampo/såpe i dusjen, men jeg hadde med egen. Brukte sykehusskjorta som nattskjorte og hadde egne klær på dagtid. Var ellers veldig positiv overrasket over maten. Kjøkkenet/spisestua på barsel var åpent hele tiden og jeg kunne hente mat og drikke når jeg ville. Det var to middager å velge mellom hver dag som man bare varmet i mikroen. Ellers hadde de brødmat og helt vanlig pålegg. De hadde også frokostblanding, yoghurt og suppe.

Jordmødrene, barnepleier og sykepleierne vi hadde kontakt med, var alle svært imøtekommende. Jeg slet med ammingen og de var veldig hjelpsomme til alle døgnets tider.
Alt i alt et veldig bra opphold synes jeg!
Tusen takk for svar ❤️
 
Jeg fødte på riksen nå i november og sitter igjen med et svært godt inntrykk! Hvis det blir flere barn i framtiden, kommer jeg nok til å søke meg dit igjen. Det var lite å gjøre de dagene vi var der, så pappaen fikk lov til å sove på barselavd sammen med meg og babyen alle nettene. De har alt man trenger av bleier (til både mor og barn), bind, bodyer, kluter osv. De hadde en slags sjampo/såpe i dusjen, men jeg hadde med egen. Brukte sykehusskjorta som nattskjorte og hadde egne klær på dagtid. Var ellers veldig positiv overrasket over maten. Kjøkkenet/spisestua på barsel var åpent hele tiden og jeg kunne hente mat og drikke når jeg ville. Det var to middager å velge mellom hver dag som man bare varmet i mikroen. Ellers hadde de brødmat og helt vanlig pålegg. De hadde også frokostblanding, yoghurt og suppe.

Jordmødrene, barnepleier og sykepleierne vi hadde kontakt med, var alle svært imøtekommende. Jeg slet med ammingen og de var veldig hjelpsomme til alle døgnets tider.
Alt i alt et veldig bra opphold synes jeg!
Jeg hadde keisersnitt i slutten av september, og har samme erfaring.
 
Hei alle sammen, plukker denne opp igjen. Jeg skulle egentlig føde på Ullevål, men på grunn av skrekkhistorier om ingen epidural på grunn av stor arbeidsmengde på anestesileger, bytta jeg til Rikshospitalet. Førstegangs, har ingen anelse hva jeg går til. Noen med erfaring fra fødsel nylig (etter Corona)?
 
Lurer også på nylige erfaringer herfra. Ønsket meg Ullevål, men fikk plass på riksen.

Ei venninne fra juli2021 fødte der tidligere i uken, hun sa det var stille og rolig der nå, siden det er mindre besøk mm. Medforelders besøkstid er pt 16-20.

Og som det blir beskrevet over mtp kjøkken og mat, så er dette erfaringen min også, med barn født på Rikshospitalet 2017 og 2019.
Veldig praktisk å slippe forholde seg til gitte serveringstider.

Meen, Ullevål har hotellet, Rikshospitalet har tomannsrom...
 
Lurer også på nylige erfaringer herfra. Ønsket meg Ullevål, men fikk plass på riksen.

Fødte i mars i år. Min tredje fødsel på Rikshospitalet :) fornøyd med oppfølging før, under og etter fødsel. Litt styr å dele rom med noen - men sånn er det. De prøver å prioritere familierom til spesielle situasjoner, som keisersnitt, fleringsfødsler osv.
spør bare om du lurer på noe konkret :)
De har veldig god ammepoliklinikk der (ikke det samme som barsel men den ligger i samme etasje). Om dere har litt utfordringer med amming når du reiser hjem, så be om å få en time der. Veiledningstimen der en uke etter fødsel reddet ammingen for oss første gang.
Lykke til :)
 
Hei,

Siden det har vært en stund siden noen har oppdatert her så håper jeg kanskje noen kan hjelpe med besøk på Riksen og koronarestriksjoner.

På nett finner jeg ingen oppdatering etter 7.juni. Jeg antar at det betyr at man kanskje fortsatt holder på disse restriksjonene, men uansett fint å høre fra noen som har født den seneste tiden (mye har jo skjedd i samfunnet siden juni).

Spm er som følger:
- Noen utfordringer med å få far med inn på fødsel? (vi er begge fullvaksinerte)
- Hva skjer med far etter fødsel?
- Er det åpent for noen andre besøkende enn far? Eller gjelder "Ledsager (far/medmor) til pasient på barsel avdelingene og observasjonspostene for gravide får være tilstede mellom klokka 16-20." fortsatt?
 
Back
Topp