Jobb - hva ville du gjort?

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Selvstendig næringsdrivende ca 50% og ansatt innen samme yrke tilsvarende.

Jeg driver eget firma, men pga manglende inntekt fra dette har jeg vært tvunget til å jobbe ved siden av, noe jeg føler jeg egentlig ikke har hatt tid til, og derfor har jobbet kvelder og helger i tillegg. I år har det gått oppover, og har allerede passert hele fjorårets omsetning, og jeg har kunnet ta ut min første lønn.

Kjenner jeg blir ganske sliten av å jobbe hjemmefra, mer stress mtp på ungene matlaging osv og jeg føler meg rett og slett utbrent :/ når jeg jobber hjemme er jeg så mye mer avslappet og jeg kan få gjort litt hjemme samtidig som jeg jobber (klesvask eller sette på middag)

Nå skal jobben min flytte til by, og jeg vil få lengre reisevei som også vil havne i rushtiden. Det er heller ikke veldig godt betalt jobb, så føler jeg må jobbe meg ihjel for å ha råd til alt ved siden av å betale bensin, parkering o.l.

Hva ville du gjort? Jobbe mer hjemme og ta ut ca 50% lønn eller bli med på flyttelasset for å få ut 100% lønn tilsammen? (350 000,- før skatt)

Jeg vet hva jeg vil selv, men føler ikke støtten hjemmefra :/

Du sier du er selvstendig næringsdrivende og bedriften din har gått oppover den siste tiden og nå kan du begynne å ta ut lønn.

Har du/dere noen oppsparte midler (i tilfelle det ikke går med det samme), og kan du ta permisjon (ulønnet) fra den andre jobben?

Det beste dersom dere har noen oppsparte midler (sikkerhetsnett) tenker jeg vil være om du kan ta permisjon fra jobben, satset på din bedrift, og se om det går bra. Går det ikke og du har tatt permisjon så kan du alltids gå tilbake til den gamle jobben

Du sier du er selvstendig næringsdrivende og bedriften din har gått oppover den siste tiden og nå kan du begynne å ta ut lønn.

Har du/dere noen oppsparte midler (i tilfelle det ikke går med det samme), og kan du ta permisjon (ulønnet) fra den andre jobben?

Det beste dersom dere har noen oppsparte midler (sikkerhetsnett) tenker jeg vil være om du kan ta permisjon fra jobben, satset på din bedrift, og se om det går bra. Går det ikke og du har tatt permisjon så kan du alltids gå tilbake til den gamle jobben

Det vi har oppsparte er øremerket egenkapital, da vi skal overta en gård. Venter på svar fra de som kan det, for å vite hvordan alt skal gjøres.
Jeg har aldri hatt mulighet til å spare noe pga veldig lav inntekt, så det er evnt samboer som må stå for den biten, og at jeg ikke betaler inn til felleskonto i en periode og beholder barnetrygden på kontoen min. Men han er litt vanskelig å snakke med på det punktet, og det virker ikke som han skjønner helt hvor sliten jeg blir av det.

Har jo klart oss med 50% en god stund fordi vi har lite utgifter, men det endrer seg fort med huslån.

Ang permisjon, så er sjefen veldig fleksibel, men som eneste ansatt og vanskelig å få tak i folk, så har hun ingen andre til å gjøre jobben.

Jeg tenker at det bør du snakke med din samboer om,og helt klart noe dere begge bør være enig i. jeg synes bare du kan ta avgjørelsen alene om du hadde klart alle dine utgifter og halvparten av felles utgifter med 50% jobb. I prinsippet må du be han forsørge deg frem til du får firmaet opp å gå. Og økonomisk i et sånt tilfelle med for dere begge burde dere være gift på forhånd, om dere ikke allerede er det.

Jeg tenker at det bør du snakke med din samboer om,og helt klart noe dere begge bør være enig i. jeg synes bare du kan ta avgjørelsen alene om du hadde klart alle dine utgifter og halvparten av felles utgifter med 50% jobb. I prinsippet må du be han forsørge deg frem til du får firmaet opp å gå. Og økonomisk i et sånt tilfelle med for dere begge burde dere være gift på forhånd, om dere ikke allerede er det.
Samboerkontrakt gjør samme nytten.

Jeg ville satset. Men så sa jeg opp jobben for å være hjemme i 2014. Mannen tjener ikke mye. Men vi fikk det til å gå. Føler oss rike nå som jeg får minstesats aap. Man må rett og slett bare klare seg uten goder. Men det er vanskelig og slitsomt når man er vant til å ha noe. Men virker ganske lovende når omsetningen har gått opp såpass mye. Det første året er jo det vanskeligste.

Firmaet er jo oppe og går, men ikke 100%. Og det er også umulig å få til når jeg jobber 50% ved siden av. Jeg har ikke kapasitet til å øke mer, eller ta inn flere jobber uten at der blir lange ventetider.
Det er tidkrevende arbeid, og per nå har jeg heller ikke kapasitet til å gjøre noe for å dra inn flere oppdrag. Tar kun de henvendelsene som kommer inn av seg selv.

Forklar meg gjerne fordelen med å være gift her.

Nei, det er dessverre ikke det samme i det hele tatt. Selvsagt er samboerkontrakt nyttig og fornuftig, men gir ikke samme rettigheter og sikkerhet som ekteskap
Kjenner noen som går fra hverandre nå med samboer kontrakt. Hu har de samme rettighetene som jeg har som gift. Spørs vel kanskje hva man har med.

Jeg ville satset. Men så sa jeg opp jobben for å være hjemme i 2014. Mannen tjener ikke mye. Men vi fikk det til å gå. Føler oss rike nå som jeg får minstesats aap. Man må rett og slett bare klare seg uten goder. Men det er vanskelig og slitsomt når man er vant til å ha noe. Men virker ganske lovende når omsetningen har gått opp såpass mye. Det første året er jo det vanskeligste.
Vi er ikke vant til å klare oss på veldig mye, så akkurat det er ikke noe stort problem. Jeg sa opp jobben min ved utgangen av permisjon med yngste, og gikk på dagpenger i over et år mens jeg søkte jobber og prøvde å få igang firmaet.
Da jeg fikk jobb i 2020, ble det etterhvert for mye press for meg av diverse årsaker, og sluttet etter 8 mnd for å være tilkallingsvikar istedet. Dette fungerte greit, og noe vi var enig om, da jeg kunne styre litt selv når jeg jobbet.
Jeg styrer mye selv nå og, men har kontrakt på 50%, og kjenner at det blir mye stress da jeg får lite tid til å gjøre administrativt arbeid osv.
Så beste er egentlig å være tilkalling på mine primisser :p

Firmaet er jo oppe og går, men ikke 100%. Og det er også umulig å få til når jeg jobber 50% ved siden av. Jeg har ikke kapasitet til å øke mer, eller ta inn flere jobber uten at der blir lange ventetider.
Det er tidkrevende arbeid, og per nå har jeg heller ikke kapasitet til å gjøre noe for å dra inn flere oppdrag. Tar kun de henvendelsene som kommer inn av seg selv.

Forklar meg gjerne fordelen med å være gift her.

Nei, jeg ser den. Selv synes jeg det høres veldig spennende ut med eget firma. Jeg heier på deg absolutt. Modig av deg å satse. Jeg bare mener man ikke kan "tvinge" noen å delvis forsørge seg uten en avtale om det. Tenker det beste hadde vært å fått samboeren din med på det.

Veldig kort:
Hvis dere er gift skatter dere sammen, han vil betale mindre skatt om du tjener mindre. Dere vil kunne fordele gjeldskostnader hensiktsmessig. Ektefeller har forsørgerplikt for hverandre. Arbeid i og utenfor hjemmet sidestilles. Det du får/tjener i ekteskapet er felles. Mens arv gjerne holdes utenom. Selv ville jeg nok valgt en klausul med særeie i livet, felleseie ved død. Men det ville jeg nok ikke i ditt tilfelle, man bør tjene og bidra ganske likt isåfall. om han forsørger deg mens du bygger opp firmaet ditt og evt du bidrar mer hjemme, han betaler mer på hus. Bør også alle eierforhold deles likt, mener nå jeg.

Hvis dere ikke velger ekteskap, kan en samboerkontrakt også dekke flere av punktene. Og det mener jeg dere absolutt bør ha om dere blir enige om å satse på firmaet ditt.

Nei, jeg ser den. Selv synes jeg det høres veldig spennende ut med eget firma. Jeg heier på deg absolutt. Modig av deg å satse. Jeg bare mener man ikke kan "tvinge" noen å delvis forsørge seg uten en avtale om det. Tenker det beste hadde vært å fått samboeren din med på det.

Veldig kort:
Hvis dere er gift skatter dere sammen, han vil betale mindre skatt om du tjener mindre. Dere vil kunne fordele gjeldskostnader hensiktsmessig. Ektefeller har forsørgerplikt for hverandre. Arbeid i og utenfor hjemmet sidestilles. Det du får/tjener i ekteskapet er felles. Mens arv gjerne holdes utenom. Selv ville jeg nok valgt en klausul med særeie i livet, felleseie ved død. Men det ville jeg nok ikke i ditt tilfelle, man bør tjene og bidra ganske likt isåfall. om han forsørger deg mens du bygger opp firmaet ditt og evt du bidrar mer hjemme, han betaler mer på hus. Bør også alle eierforhold deles likt, mener nå jeg.

Hvis dere ikke velger ekteskap, kan en samboerkontrakt også dekke flere av punktene. Og det mener jeg dere absolutt bør ha om dere blir enige om å satse på firmaet ditt.

"Tvinger" ingen ;)
Vi har vært enig i alt som har blitt gjort, da det var umulig for meg å fortsette i de jobbene jeg har hatt, og med diverse instanser som støtte.

Jeg trivdes egentlig som tilkallingsvikar, og det var min samboer som "pushet" meg til å bytte til den jeg har nå hvor jeg får kr 25,- mindre pr time.

At han må forsørge meg blir egentlig litt feil, siden jeg har mulighet for 50% på eget firma,men mulig han må forsørge ungene en liten periode.
Jeg betaler forsikring på begge bilene, betaler mitt eget studielån osv, og kommer til å fortsette med det. Siden vi flyttet hit har jeg ryddet opp masse som står igjen etter hans besteforeldre o.l., men nå har jeg ikke energi til å rydde opp etter middag engang :o
Jeg jobber hjemme hele denne uken pga et stort oppdrag, og de dagene føler jeg meg som et nytt menneske :D
Til og med fått gjort litt hjemme :D

Vi har nærmere 2 mill på konto, som skal gå til egenkapital o.l, så er nok dekket der en periode til jeg får enda flere oppdrag. Regner med det tar seg opp igjen når folk er ferdig med ferier :D

Kommer nok ikke til å gifte oss, men samboer kontrakt burde vi nok uansett ha. Ihvertfall når vi får kjøpt huset. Har vært litt trege på den biten, så skal se mer på det i ferien.
Akkurat nå eier vi ingenting.

Til slutt er det viktig å huske at det ikke nødvendigvis er en "riktig" eller "feil" beslutning her. Det avhenger av dine personlige mål, verdier og omstendigheter. Noen ganger kan det være nødvendig å prioritere livskvalitet og velvære over økt inntekt, spesielt hvis du føler deg utbrent. I mellemtiden har jeg travlt med de sædvanlige ting, men meget vigtige ting, som hvordan https://findboliger.dk/blog/lejeloven-og-fraflytning-regler-istands-ttelse-og-depositum-findboliger boligstøtte. Ta deg tid til å tenke grundig gjennom alle aspekter før du tar en beslutning, og husk at du kan justere kursen senere hvis situasjonen endrer seg.

Last edited:
Siden dette er en gammel tråd, hva kom du frem til egentlig ? Hva ble det til?

Back
Topp