Rutiner

Streken 2021

Elsker forumet
Marshmallows2021
Babyen min nærmer seg 3 måneder og jeg føler det blir ett stadig større press i forhold til rutiner fra andre, men også fra meg selv.

Vi har ikke noen rutiner på noe som helst og jeg skulle virkelig ønske at det snart kom, men jeg tror ikke det er noe som vil skje av seg selv.
Jeg skulle gjerne hatt rutiner for dagsoving, mating og kvelden, her er det bare kaos og for at han i det hele tatt skal sove på dagen så må jeg legge meg i senga med han på puppen. Jeg kjenner at jeg begynner å bli ganske gåen av det og ikke minst deprimert av å være isolert på soverommet i mange, mange timer om dagen.

Har dere andre noen rutiner?

Hva slags rutiner har dere og hvordan fikk dere innført dem?
 
Vi har nokså faste rutiner og har hatt det nesten siden begynnelsen. Disse rutinene har justert seg litt etterhvert som baby har fått andre behov. Per nå ser dagene omtrent slik ut:
07.30-08.30 Baby våkner
...-10.00 spiser og leker
10.00-13.30 Baby sover/vi triller tur.
...-16.30 ammer/leker
16.30-18.30 ny soverunde
18.30-21.30 amming (flere ganger), litt lek og tull. Innimellom bader vi før det er natta.
21.30 vi legger baby og samboer ligger ved siden av ham til han sovner. Det skjer vanligvis etter en halvtime.
Vi har kun en nattamming og det skjer vanligvis rundt kl.05

Det hender jo at vi har litt avvik fra rutinene, men dette er nok oppskriften på storparten av dagene. Hvis vi ikke triller tur sover han kortere, men flere dupper på 30-60 minutter.

Vi har også laget greie rutiner på hva vi skal gjøre før vår middag. For noen uker siden måtte vi spise etter tur, mens vi nå kan spise sammen. Det vi gjør er at jeg ammer han slik at han er mett og fornøyd, deretter går samboer rundt med ham i huset slik at han får se seg litt rundt og også glemmer at han nettopp var ved en pupp. Så setter vi ham rett og slett i Stokke new born og han er fornøyd og snakker med oss under hele vårt måltid.

Etter å ha lest litt på forumet om at flere har hatt suksess med å starte å legge tidligere for natta forsøkte vi dette i går (litt i håp om å ha litt voksentid under fotball-em, kveldskampen starter kl.21.00. Vi har egt lite interesse av fotball, men «hey...nå er vi jo stuck hjemme om kveldene, så hvorfor ikke lage et veddemål om hvem som klarer å tippe vinnerne av de innledende kampene?», så det gjør vi. Vi har også valgt oss ut to lag hver som vi heier på, basert på hvor fine vi synes nasjonalsangene er:dance018), men det var ikke vellykket og vi måtte ta ham opp igjen. Etter det spiste han litt mer og hang litt med oss i stua. Deretter la vi han til vanlig tid og han sovnet. Tenker at vi vare skal være fornøyd med at han sover såpass lenge sammenhengende om natten at litt sen kveld får bare være!
Han er forresten 10 uker
 
Vi har nokså faste rutiner og har hatt det nesten siden begynnelsen. Disse rutinene har justert seg litt etterhvert som baby har fått andre behov. Per nå ser dagene omtrent slik ut:
07.30-08.30 Baby våkner
...-10.00 spiser og leker
10.00-13.30 Baby sover/vi triller tur.
...-16.30 ammer/leker
16.30-18.30 ny soverunde
18.30-21.30 amming (flere ganger), litt lek og tull. Innimellom bader vi før det er natta.
21.30 vi legger baby og samboer ligger ved siden av ham til han sovner. Det skjer vanligvis etter en halvtime.
Vi har kun en nattamming og det skjer vanligvis rundt kl.05

Det hender jo at vi har litt avvik fra rutinene, men dette er nok oppskriften på storparten av dagene. Hvis vi ikke triller tur sover han kortere, men flere dupper på 30-60 minutter.

Vi har også laget greie rutiner på hva vi skal gjøre før vår middag. For noen uker siden måtte vi spise etter tur, mens vi nå kan spise sammen. Det vi gjør er at jeg ammer han slik at han er mett og fornøyd, deretter går samboer rundt med ham i huset slik at han får se seg litt rundt og også glemmer at han nettopp var ved en pupp. Så setter vi ham rett og slett i Stokke new born og han er fornøyd og snakker med oss under hele vårt måltid.

Etter å ha lest litt på forumet om at flere har hatt suksess med å starte å legge tidligere for natta forsøkte vi dette i går (litt i håp om å ha litt voksentid under fotball-em, kveldskampen starter kl.21.00. Vi har egt lite interesse av fotball, men «hey...nå er vi jo stuck hjemme om kveldene, så hvorfor ikke lage et veddemål om hvem som klarer å tippe vinnerne av de innledende kampene?», så det gjør vi. Vi har også valgt oss ut to lag hver som vi heier på, basert på hvor fine vi synes nasjonalsangene er:dance018), men det var ikke vellykket og vi måtte ta ham opp igjen. Etter det spiste han litt mer og hang litt med oss i stua. Deretter la vi han til vanlig tid og han sovnet. Tenker at vi vare skal være fornøyd med at han sover såpass lenge sammenhengende om natten at litt sen kveld får bare være!
Han er forresten 10 uker

Vekker du han ved "stå opp" tiden?

Må være utrolig deilig å ha så gode rutiner allerede!

Min er 12 uker og jeg føler alt er en kamp for å komme seg igjennom dagen.
 
Vekker du han ved "stå opp" tiden?

Må være utrolig deilig å ha så gode rutiner allerede!

Min er 12 uker og jeg føler alt er en kamp for å komme seg igjennom dagen.
Nei, vi vekker ham ikke, han våkner som regel da av seg selv. Da han var mindre våknet han flere ganger om natten, men var stort sett klar for dag rundt kl.06, heldigvis endret dette seg for circa 4-5 uker siden.

I utgangspunktet styrer han dagen selv, altså vi følger hans behov, og det eneste vi egt gjør er å tilrettelegge for søvn et par ganger om dagen. Hvis han ikke sover godt blir han helt tullete og da funker ingenting, heller ikke amming. Da vi forstod at vi måtte forsøke å få ham til å sove tilstrekkelig på dagtid løsnet mye. Jeg leser jo at mange sliter med nettopp dagsoving og skjønner at det er et sårt tema. Vår baby har nok mer vært lett å få til å sovne mer enn at vi er dyktige, for å si det sånn. Tidligere sovnet han kun i trillende vogn eller oppå meg, men de siste to ukene har han sovet godt og lenge i vogna på balkongen. Jeg merker allikevel at han nok sliter med overgangen av de forskjellige søvnfasene hvis vogna står stille, derfor velger vi å gå tur med ham noen dager for å sikre at han får nok søvn.
 
Her og er rutiner noenlunde på plass. Han står opp mellom 06-07. Så spiser han, før han legger seg igjen i 8-9 tiden. Nå har han sovet dårlig i det siste, men i dag sov han normalt igjen. Da sover han halvannen time. Så er han våken 2-3 timer før neste soving. Sover 3 ganger om dagen hvis han sover normalt. Så legger han seg rundt kl 21, og sover til 06-07. Godt når rutinen endelig kom :happy:
 
Har ingen rutiner og stresser ikke med det. Har kommet på plass av seg selv med de andre barna. Eneste som er nogenlunde likt er at han sovner mellom 22 og 23, og sover til ca 8 (får pupp om natta) og er våken 1-1,5 time for å sovne videre. Kjenner jeg skulle ønske han sovna tidligere enkelte dager, blir lite alenetid for meg. Må utnytte formiddagen om det skal bli noe.
 
Vi har litt rutiner, men hele dagen er temmelig uforutsigbar og jeg sliter så med å få henne til å sove at det ikke funker å bestemme tider for søvn og lengde på lur. Broren var mer forutsigbar på dagtid i denne alderen, og ikke så rart - jeg kunne jo «bestemme» at han skulle sove lang lur midt på dagen så lenge jeg trillet lang tur :hilarious: Denne lille ugla slår øynene opp etter 20-40 min på trilletur samme hvor mye jeg triller og ikke alltid jeg får henne til å sove videre fra den oppvåkningen heller.

Dagene våre er litt som dette:
Mellom 06:15-07:30 en gang er det morgen, hun styrer det selv. Etter dette er det helt umulig å få henne til å sove i senga på dagtid
Etter 45-60 min er hun klar for å sove, denne luren er som regel kort.
Også er det resten av dagen som er helt uforutsigbar. Hun må hjelpes masse i søvn og trenger hjelp til å holde seg i søvn, så tid for meg selv til å gjøre noe annet enn å sørge for at hun sover - det har jeg ikke ;) men ser endel på tlf og hører på lydbok mens jeg holder vugga i gang. Skulle heller ha gått en lang trilletur, både for fysisk aktivitet og for psykens del, men det er utrolig sjelden at hun sover lenge i vogn, så jeg må heller planlegge en kort tur om jeg skal trille.
Totalt blir det 3-4 lurer og mellom 2,5-3,5 time søvn totalt på 12 timer fra morgen til kveld.

Kvelden går derimot bedre, og tror det er letter å få til fordi hun har sovet lite i løpet av dagen, men det kan være tilfeldig. Kveldslegging var hvertfall vanskeligere og tok lenger til med storebror som sov mye bedre på dagtid enn lillesøster.
18:15 går opp på soverommet og starter roe ned og kveldsamming. Har det vært en dag med lite dagsøvn er hun så overtrøtt at hun må skrike seg i søvn i armkroken min og sove litt før hun klarer å spise :rolleyes:
19:00 sover
22:30 jeg legger meg og gir henne pupp i søvne
En gang mellom 2:30 og 3:30 våkner hun for amming
04:30/05 amming
06:20 (oftest dette tidspunktet) morgen

Hun har også noen netter der hun våkner 02:30, også 04:00,05:30,06:30 og 07:wacky:

Husker storebror sov helt til 04/05 i denne alderen og jeg tenkte at next up var å sove gjennom natta. Neeeida:jimlad: ved 6 mnd var det 3-4 oppvåkninger og han skulle gjerne være våken 1-1,5 time før han sovnet midt på natta. Sååå siden lillesøster har styra så mye de første månedene i stedet, håper jeg hun dropper det opplegget der :hilarious::hilarious: men enn så lenge er jeg fornøyd med at hun sover videre etter ammingene og at hun godtar at jeg går ut av rommet på kvelden, for da har jeg flere timer alenetid på kvelden stort sett og det nytes:happy:dance011:flower
 
Hei, min baby skulle vært født i mars, men kom i februar. Ville bare si at her i gården er det ikke mye rutiner, annet enn at vi gjør de samme tingene hver dag (magetrening, trilletur, leking osv) en eller annen gang. Hadde rutine på legging sånn halv ti en stund, men nå ligger hun bare og flirer, så det skyves lengre frem! Men men, går seg sikkert til etter hvert her også!
 
Vi har rutine på legging om kvelden. Det skjer rundt 19-tiden og vi står opp i 8-9 tiden. Han får mat i 2-tiden og i 6-tiden(etter mat kl.6 så er han litt våken og skravler med meg før han sovner igjen)
Leggetiden er rimelig innarbeidet virker det som, for selv om han våkner fra siste lur kl.18 så er han stuptrøtt igjen i 19-tiden.

På dagen er det ikke like mye rutiner, og tidspunkt for soving kommer ann på hvor lenge han sover om gangen. Våkentiden er på 1,5- 2 timer i mellom lurene. Og han har som regel en lang lur på 1,5-2 timer i løpet av dagen (noen ganger to).
Bebisen min sovner stort sett av seg selv når han blir lagt, men om han blir overtrøtt må jeg jobbe(bysse/bære/trille) for at han skal sove.
 
Vi har ikke laget noen spesielle rutiner, eller jeg har laget dem utifra hva guttene gir utrykk for Nå er mine 2 litt over 5 mnd så de nå begynt å sove mer natta gjennom. Men de spiser frokost mellom 08.30 og 09.30, så sover de gjerne alt fra 1 til 3 timer. Så spiser de igjen mellom 12 og 13. For så å sove 1 times tid. De spiser litt igjen mellom 15 og 16. Gjerne sove i 30 min. Så er de alltid stup trøtte kl 18, så begynner med kvelds mat før det. Nå skal jeg prøve å gi dem kveldsmat i 17.30 før de blir for sutrete. De spiser grøt til kvelden, og spise grøt når man er sint er en prøvelse :facepalm: hehe så legges de mellom 18.15 og 18.30. Å sover gjerne mellom litt over 18.30 og 19.30. De er litt forskjellige på hvor flinke de er til å finne roen selv i senga :Heartblue Disse rutinene har de egentli laget selv, ikke noen har presset på. Begynte egentli med litt legge rutiner i 19 tiden men da var de alt for overtrøtte så ble en kamp for å få de til å sove, så da begynte vi tidligere :) Kjenner en som har en gutt som var 4.5 mnd å de hadde overhode ikke rutiner, han styrte alt. Men tenker at gjør det som er best for dere og barnet og ikke tenk så mye på hva andre gjør :happy:
 
Jeg stresset også en liten periode om disse fordømte rutinene. Etter at jeg ble helt ødelagt og deppa av at ingenting gikk som planlagt har jeg måttet jobbe med å ta ting litt som de kommer. Jeg synes det er kjempe flott for dere som har gode rutiner allerede (og er litt misunnelig) men som sagt jeg tar dagene nå litt som de kommer da vi ikke har faste rutiner som sådan. De rutinene vi har er vel mer hva vi gjør enn til hvilket klokkeslett. I 3 uker har jentungen min nektet å sove på dagtid annet ved puppen min. Da kunne jeg bare glemme husarbeid /rutiner etc på dagtid. Nå ser det ut som det kanskje har snudd litt og hun har begynt å sove litt vogna si igjen på dagtid, da får jeg litt tid til å gjøre det mest prekære i heimen :laughing002

Den mest faste rutinen med babyen her i hus er kvelden, med bad, d-dråper og sove i fanget mitt til hun sover så godt at jeg kanskje klarer å lure henne i senga si (med vekslende resultat).

For meg har det hjulpet å "glemme" klokka og bare la ting gå seg til(med mindre vi skal noe/har en avtale, da prøver jeg å styre det litt også med vekslende hell...)
 
Råd angående press fra utenforstående om at rutiner må på plass, er å bare drite i dem. De har ikke noe med det. Men du sier også at du føler seg innestengt og alene når dere ammer på soverommet. Det tenker jeg at er en bedre grunn for å prøve og innføre rutiner:)
Hos oss har vi ikke veldig rutiner enda. Baby spiser hyppig og ulikt fra dag til dag. Men angående soving, så bør baby sove en dupp når hen har vært våken i 1.5-2 timer (13 uker nå). Duppene blir som regel 30 minutter. Hen sover lengre om hen sover på meg, men føler meg fanga inne om jeg skal sitte med sovende baby på meg i mange timer hver dag, så jeg har innført «rutine» på minimum 1 soving i vogna (trillende) hver dag for å venne på dette, selv om jeg vet duppen blir kortere enn den kunne vært. Det er vel egentlig det jeg har av rutiner :wacky: Prøver å bli god på å lese når baby er trøtt for å legge hen til rett tid. Noen ganger funker det, andre ikke. Regner med det blir bedre etter hvert :happy:

Jo, vi må også planlegge maks 1 ting om dagen. Om vi er på et besøk, så blir det med det. Baby blir fort overstimulert og trives best hjemme i kjente omgivelser. Om vi gjør mer så blir alle «rutinene» ødelagt og vi får baluba på kvelden og/eller natta. Sååå det er virkelig ikke verd det :wtf:
 
Jeg stresset også en liten periode om disse fordømte rutinene. Etter at jeg ble helt ødelagt og deppa av at ingenting gikk som planlagt har jeg måttet jobbe med å ta ting litt som de kommer. Jeg synes det er kjempe flott for dere som har gode rutiner allerede (og er litt misunnelig) men som sagt jeg tar dagene nå litt som de kommer da vi ikke har faste rutiner som sådan. De rutinene vi har er vel mer hva vi gjør enn til hvilket klokkeslett. I 3 uker har jentungen min nektet å sove på dagtid annet ved puppen min. Da kunne jeg bare glemme husarbeid /rutiner etc på dagtid. Nå ser det ut som det kanskje har snudd litt og hun har begynt å sove litt vogna si igjen på dagtid, da får jeg litt tid til å gjøre det mest prekære i heimen :laughing002

Den mest faste rutinen med babyen her i hus er kvelden, med bad, d-dråper og sove i fanget mitt til hun sover så godt at jeg kanskje klarer å lure henne i senga si (med vekslende resultat).

For meg har det hjulpet å "glemme" klokka og bare la ting gå seg til(med mindre vi skal noe/har en avtale, da prøver jeg å styre det litt også med vekslende hell...)


Nei ikke stress med rutiner. For meg spiller det ikke noe rolle når guttene spiser eller sover på dagen, men jeg må si at det er godt med den kveldsrutinen de har fått.. nå er kl 18.45 og de sover begge to.
Det jeg ikke liker med rutiner er at gjør vi noe annet enn det vi pleier går det helt i stå for dem.. og det kan være litt slitsomt med tanke på å reise bort å sånn..:facepalm::happy:
 
Jeg styra mye med dette med første. Særlig leggetid, som var på bærtur fra ca 1 mnd. Utrolig irriterende og slitsomt at han var våken halve natta. Dagsoving var også bare styr og stress første året. Og humøret ble ikke bedre av å håpe på at det skulle snu/prøve å få til bedre døgnrytme. Det måtte komme av seg selv... Skulle ønske jeg kunne hørt på de som hadde prøvd det selv og sa det til meg den gangen...

Vi begynner å få en slags struktur, men går ikke etter klokka, mer tid fra forrige dupp og mat. Hun har som regel 3 eller 4 dupper med 1,5 - 2 timer mellom. Da sover hun 0,5 - 2 timer, noen ganger 10 minutter, noen ganger 4 timer.. Jaja, ikke lett å forutse, men det skjer oftere at hun sover 45-60 minutter nå enn tidligere. Da var det max 30 minutter med mye styr. Så jeg er fornøyd! Sover hun over 3 timer blir heg dritsliten, for heg føler jeg må utnytte all tid til å gjøre ting jeg ikke rekker :hilarious::hilarious:

Legging for natt skjer en gang mellom 19 og 22. Kan kjenne litt på frustrasjon enkelte dager der jeg tror ut fra spising og soving at hun tar kvelden 19/20, men så blir det en dupp og det blir ikke natt før 22/23.. Liker å ha litt kveld.

Ganske greit å se når hun er trøtt og klar for dupp. For meg i hvert fall, pappan er ikke helt der enda:hilarious:

Spising foregår 5-6 ganger om dagen om hun får nok med en gang. Evt en flaske først, litt leking og så en skvett til før soving. Fullpumper fortsatt. Pumper 3 ganger: etter vi står opp en gang i 11-12 tiden, en gang mellom 16 og 19, og en gang rundt midnatt. Akkurat det går bra, får ut nok på 3 runder som regel, og det er fint å slippe å stresse med det midt på dagen. Ellers er jeg pase lei pumping noen dager, men prøver å jobbe med hodet og ikke fokusere på at det er kjipt. Høre lydbok f.eks.
 
Jeg styra mye med dette med første. Særlig leggetid, som var på bærtur fra ca 1 mnd. Utrolig irriterende og slitsomt at han var våken halve natta. Dagsoving var også bare styr og stress første året. Og humøret ble ikke bedre av å håpe på at det skulle snu/prøve å få til bedre døgnrytme. Det måtte komme av seg selv... Skulle ønske jeg kunne hørt på de som hadde prøvd det selv og sa det til meg den gangen...

Vi begynner å få en slags struktur, men går ikke etter klokka, mer tid fra forrige dupp og mat. Hun har som regel 3 eller 4 dupper med 1,5 - 2 timer mellom. Da sover hun 0,5 - 2 timer, noen ganger 10 minutter, noen ganger 4 timer.. Jaja, ikke lett å forutse, men det skjer oftere at hun sover 45-60 minutter nå enn tidligere. Da var det max 30 minutter med mye styr. Så jeg er fornøyd! Sover hun over 3 timer blir heg dritsliten, for heg føler jeg må utnytte all tid til å gjøre ting jeg ikke rekker :hilarious::hilarious:

Legging for natt skjer en gang mellom 19 og 22. Kan kjenne litt på frustrasjon enkelte dager der jeg tror ut fra spising og soving at hun tar kvelden 19/20, men så blir det en dupp og det blir ikke natt før 22/23.. Liker å ha litt kveld.

Ganske greit å se når hun er trøtt og klar for dupp. For meg i hvert fall, pappan er ikke helt der enda:hilarious:

Spising foregår 5-6 ganger om dagen om hun får nok med en gang. Evt en flaske først, litt leking og så en skvett til før soving. Fullpumper fortsatt. Pumper 3 ganger: etter vi står opp en gang i 11-12 tiden, en gang mellom 16 og 19, og en gang rundt midnatt. Akkurat det går bra, får ut nok på 3 runder som regel, og det er fint å slippe å stresse med det midt på dagen. Ellers er jeg pase lei pumping noen dager, men prøver å jobbe med hodet og ikke fokusere på at det er kjipt. Høre lydbok f.eks.
Kan jeg spørre hvor mye melk ca du får ut i døgnet? Skjønner godt du et lei av pumpen, jeg holdt på en stund med det med førstemann… du gjør en kjempejobb:)
 
Kan jeg spørre hvor mye melk ca du får ut i døgnet? Skjønner godt du et lei av pumpen, jeg holdt på en stund med det med førstemann… du gjør en kjempejobb:)
Takk! Holdt på i over 4 mnd nå, trodde ikke jeg skulle orke, men holder på litt til :cool: Hjalp ikke akkurat at jeg måtte over på melkefri kost i tillegg! :confused:

Får gjennomsnittelig rundt 850 i døgnet nå. Måtte jobbe litt for å øke fra ca 700 for noen uker siden.
 
Last edited:
Babyen min nærmer seg 3 måneder og jeg føler det blir ett stadig større press i forhold til rutiner fra andre, men også fra meg selv.

Vi har ikke noen rutiner på noe som helst og jeg skulle virkelig ønske at det snart kom, men jeg tror ikke det er noe som vil skje av seg selv.
Jeg skulle gjerne hatt rutiner for dagsoving, mating og kvelden, her er det bare kaos og for at han i det hele tatt skal sove på dagen så må jeg legge meg i senga med han på puppen. Jeg kjenner at jeg begynner å bli ganske gåen av det og ikke minst deprimert av å være isolert på soverommet i mange, mange timer om dagen.

Har dere andre noen rutiner?

Hva slags rutiner har dere og hvordan fikk dere innført dem?
Jeg har ikke så mange tips, men ville bare si at her har vi også NULL rutiner! Jeg stresser ikke med det i det hele tatt, for jeg vet det kommer etterhvert! Med storebror gjorde jeg akkurat det samme - lot baby få styre dagene egentlig. Lillesøster her sover når hun er trøtt, spiser når hun er sulten, og ellers er hun med på det meste som skjer, når hun må:) Jeg tror det er mange som har forventninger til hvordan rutiner bør være for baby - og det er kjempe fint å forberede seg! Men jeg tror også at det blir for mange forventninger som da ikke bli innfridd, som førere il at man irriterer seg, blir sliten, kranglete, lei og føler seg «mislykket»..

Babyer produserer generelt ikke melatonin (søvndyssende hormonet) før de er rundt 3 mnd, og da kan man begynne med sove rutiner. Om du døler baby ikke har rutiner - ta det som det kommer. Lær deg å kjenne ditt eget barns signaler så du kan hjelpe det i søvn når det er selv er trøtt (ikke når du føler den burde sove, skulle ha sovet osv.), så du kan gi baby mat når det virker sultent og ikke når «alle andre» sine rutiner er å spise.. Prøv å tenk at du skal bruke permisjonen og dagene på å bli kjent med lille og dets signaler, så baby blir fornøyd og trygg. Prøv å senke skulderne, la rote rundt deg flyte, be om hjelp/avlastning når du trenger det.. og ta deg en luftetur alene innimellom..

Jeg vet ikke om dette var til hjelp eller bry, men klarte å prøve å komme med noen tips allikevelo_O

(selv har jeg slitt MYE i starten med mange ting rundt baby, tenker, følelser osv. men kjenner at når jeg klarer å senke forventningene til meg selv og legge bort tankene om hva alle mener og tror om meg, så fungerer det meste ganske bra:Heartred)
 
Takk! Holdt på i over 4 mnd nå, trodde ikke jeg skulle orke, men holder på litt til :cool: Hjalp ikke akkurat at jeg måtte over på melkefri kost i tillegg! :confused:

Får gjennomsnittelig rundt 850 i døgnet nå. Måtte jobbe litt for å øke fra ca 700 for noen uker siden.
Uff, melkefri i tillegg ja… blir litt ekstra utfordrende det!
Jeg har en liten tass som muligens får litt lite, eller om det bare er skummet melk i puppet min:hilarious: har vurdert å pumpe litt oftere for å øke produksjonen, men mini nekter å drikke flaske, både morsmelk og mme:banghead: så vet ikke hvor mye «styr» jeg skal sette igang, når hun er en relativt fornøyd unge som utvikler seg som hun skal… kan jo starte med litt mat om en mnds tid.
 
Vi har rutine på legging om kvelden. Det skjer rundt 19-tiden og vi står opp i 8-9 tiden. Han får mat i 2-tiden og i 6-tiden(etter mat kl.6 så er han litt våken og skravler med meg før han sovner igjen)
Leggetiden er rimelig innarbeidet virker det som, for selv om han våkner fra siste lur kl.18 så er han stuptrøtt igjen i 19-tiden.

På dagen er det ikke like mye rutiner, og tidspunkt for soving kommer ann på hvor lenge han sover om gangen. Våkentiden er på 1,5- 2 timer i mellom lurene. Og han har som regel en lang lur på 1,5-2 timer i løpet av dagen (noen ganger to).
Bebisen min sovner stort sett av seg selv når han blir lagt, men om han blir overtrøtt må jeg jobbe(bysse/bære/trille) for at han skal sove.

Akkurat sånn har vi det, kunne skrevet dette innlegget jo:p

Hadde ingen planer om å innføre rutiner egentlig, hadde ikke rukket å tenke på det! Da hun var 6 uker bare ble det sånn, fordi jeg la merke til at hun sovnet kl 21 nede på stua hver kveld. Bestemte meg for å legge henne i senga si oppe på rommet da, og det fungerte helt supert! Innen ei uke måtte jeg legge henne til kl 19, og sånn har det holdt seg:) Nå er hun 14 uker!

Hadde håpet hun skulle sove natten gjennom etterhvert, og klare seg uten amming, men det tror jeg ikke skjer da:joyful: Nå våkner hun for amming kl 22.30/23.00 i tillegg, så virker heller som behovet for mat har økt. Kanskje det blir annerledes når vi begynner med fast føde:D
 
Akkurat sånn har vi det, kunne skrevet dette innlegget jo:p

Hadde ingen planer om å innføre rutiner egentlig, hadde ikke rukket å tenke på det! Da hun var 6 uker bare ble det sånn, fordi jeg la merke til at hun sovnet kl 21 nede på stua hver kveld. Bestemte meg for å legge henne i senga si oppe på rommet da, og det fungerte helt supert! Innen ei uke måtte jeg legge henne til kl 19, og sånn har det holdt seg:) Nå er hun 14 uker!

Hadde håpet hun skulle sove natten gjennom etterhvert, og klare seg uten amming, men det tror jeg ikke skjer da:joyful: Nå våkner hun for amming kl 22.30/23.00 i tillegg, så virker heller som behovet for mat har økt. Kanskje det blir annerledes når vi begynner med fast føde:D

Ser ut som vi har ganske like bebiser:) Det kom helt av seg selv her også ganske tidlig og merket akkurat det samme som deg, jeg ble sittende i sofaen og vente på at han skulle våkne så vi kunne legge oss:hilarious:
Nå har han kuttet ut maten i 2-tiden og spiser mellom 4 og 6 engang. Han får mme så regner med at det er årsaken til den lange soveperioden. Jeg krysser fingrene for at det fortsetter sånn fremover:happy:
 
Back
Topp