Samme medisiner - ulikt resultat

Dagni

Forelsket i forumet
Assistert-jentene
Jeg skal i gang med andre IVF-forsøk over sommeren og har fått samme medisin og dose som ved første forsøk. Forsøket endte i kjemisk og ingen embryo på frys. Legen har forklart at jeg responderte godt på medisinen og fikk ut et fint antall modne egg, og at det ikke vil endre kvaliteten på eggene om medisinen endres.

Jeg stoler fullt ut på legen og ser fram til et nytt forsøk, men kjenner at jeg ikke har troen på at dette skal gå. Det er lite lystbetont å sette i gang med stimulering når ikke noe er endret fra første forsøk. Jeg har også fått forklart at resultatet av stimuleringen avhenger av syklusen man treffer så jeg ser poenget med å ta ett forsøk til med samme medisin, men jeg er redd jeg kaster bort et forsøk på dette.

Er det noen her som har erfaring med å bruke nøyaktig samme medisin/dose på flere forsøk? Var det stor forskjell i antall egg ut, befruktning, og egg som klarte seg til blasto/frys? Og ikke minst - ble det baby? :Heartred

Jeg skal i gang med andre IVF-forsøk over sommeren og har fått samme medisin og dose som ved første forsøk. Forsøket endte i kjemisk og ingen embryo på frys. Legen har forklart at jeg responderte godt på medisinen og fikk ut et fint antall modne egg, og at det ikke vil endre kvaliteten på eggene om medisinen endres.

Jeg stoler fullt ut på legen og ser fram til et nytt forsøk, men kjenner at jeg ikke har troen på at dette skal gå. Det er lite lystbetont å sette i gang med stimulering når ikke noe er endret fra første forsøk. Jeg har også fått forklart at resultatet av stimuleringen avhenger av syklusen man treffer så jeg ser poenget med å ta ett forsøk til med samme medisin, men jeg er redd jeg kaster bort et forsøk på dette.

Er det noen her som har erfaring med å bruke nøyaktig samme medisin/dose på flere forsøk? Var det stor forskjell i antall egg ut, befruktning, og egg som klarte seg til blasto/frys? Og ikke minst - ble det baby? :Heartred
Jeg har brukt samme medisiner på 4 forsøk, og ti forsøk med annen. Ble gravid på lang protokoll første gang , mistet i uke 20 men ble jo gravid. To gang blasto på annen medisin, ikke gravid. Siste forsøk nå , nesten samme men fyremadel i forkant så en mini lang protokoll. Har aldri fått ut flere egg ved ulikt. Siste forsøket hadde vi 11 eggposer, 9 tomme!!! Da fikk vi forklart at den måneden kan være slik og neste kan være full klaff. Jeg ble gravid på siste forsøket , og er snart 4 mnd på vei. Hva som skulle til vet jeg ikke, men satt inn ti dagers begge gangene det klaffet.

Jeg har fått ut veldig varierende antall på akkurat samme fsh og samme dose. Det har alltid vært like god befruktning, har alltid fått gode embryo til innsett, blasto på frys ca. 50/50. Ser faktisk ingen sammenheng med fsh/dose på utfall (ingen baby).

Jeg har tro på at det er variasjon i syklusene som gir utslag (på antall) her. Forstår godt det føles lite motiverende når det er samme prosedyre, kanskje du kan høre om de har andre forslag til variasjon mtp. støttemedisin f.eks.?

Jeg har brukt samme medisiner på 4 forsøk, og ti forsøk med annen. Ble gravid på lang protokoll første gang , mistet i uke 20 men ble jo gravid. To gang blasto på annen medisin, ikke gravid. Siste forsøk nå , nesten samme men fyremadel i forkant så en mini lang protokoll. Har aldri fått ut flere egg ved ulikt. Siste forsøket hadde vi 11 eggposer, 9 tomme!!! Da fikk vi forklart at den måneden kan være slik og neste kan være full klaff. Jeg ble gravid på siste forsøket , og er snart 4 mnd på vei. Hva som skulle til vet jeg ikke, men satt inn ti dagers begge gangene det klaffet.
Ti-dagers? Skulle være to sikkert? :joyful: Så glad på dine vegne som er kommet så langt på vei :Heartred

Hatt samme opplegg 2 ganger, lang protekoll begge ganger. Ble litt overstimulert 1. gangen, fikk ut 13egg, ble en baby og 4 på frys. 1 av 4 overlevde opptining, men ble ikke gravid da. Denne runden ble jeg ikke overstimulert, fikk ut 9 egg, 3 på frys og det som ble satt inn endte i tidlig sa. Legen sier at kvaliteten på egga denne runden er mye bedre enn forrige, så jeg krysser fingrene for fryseforsøk til høsten :)

Hadde samme begge mine runder, med litt ulikt utfall! Det var Menopur 150ie.

1.: 9 ut, 6 befruktet, ett 2-dagers satt inn, 2 3-dagers på frys

2.: 9 ut, 7 befruktet, 1 blasto satt inn på dag 5, 4 blasto på frys!

Venter ennå på babyen, men..:banghead:

Har hatt lang protokoll med samme medisiner begge mine runder, men bittelitt lavere dose gonal på andre runde (overstimulert uansett)

1. Gonal-f 150 ie. 22 egg ut, 3 befruktet (ikke topp kvalitet). En fersk inn og to fryst sammen.
2. Gonal-f 125 ie. 13 egg ut, 8 befruktet. Innsett på dag 5 og 4 på frys.
Siste runde ble det gjort icsi da sædkvaliteten plutselig var litt redusert, men resultatet ble hvertfall mye bedre på denne runden :happy:

Jeg har hatt helt ulikt resultat på samme medisin og samme dose. Det var 3. og 4. uttak.
3. uttak fikk jeg ut 4 egg, som ble til 2 blastoer, mens uttak 4 fikk jeg 12 egg, som ble til 6 blastoer! Jeg har tro på at det er litt sjansespill med hvilken syklus man treffer, og at det ikke nødvendigvis kun er medisinene som spiller inn på resultatet. Masse lykke til! :)

Jeg har så langt bare hatt ett uttak, så kan ikke bidra med erfaring sånn sett, men tenker at dersom du har fått ut et fint antall egg, så høres det fornuftig ut å ligge på samme dose. Som de andre sier har det mye å si med syklusen. Jeg hadde feks mange follikler de ikke klarte å stimulere, så da blir det endring til lang protokoll ved neste forsøk. Lykke til med nytt forsøk når den tid kommer ❤

Takk for svar! Dere får jo embryo på frys nesten alle sammen! Det er min store, våte drøm for tiden :hilarious:

Jeg skjønner at dette med IVF er veldig individuelt så jeg vet ikke helt hvilke svar jeg forventer å få her, men jeg blir glad for å høre at resultatet av et uttak også kan ha med syklus å gjøre og ikke bare medisinene.
I utgangspunktet var det jo en del lyspunkt hos meg også. Jeg fikk ut 11 egg hvor 9 var modne og alle 9 ble befruktet. Dessverre var det kun ett som klarte seg til innsett, de andre som klarte seg til blasto var for dårlige til å fryses. Jeg har lest at vi damer på 40 år kun har 10% gode egg og det ser ikke ut som jeg fikk med meg noen av disse på denne syklusen. Krysser fingre for at det kommer med ett par av de på neste syklus.

Jeg har så langt bare hatt ett uttak, så kan ikke bidra med erfaring sånn sett, men tenker at dersom du har fått ut et fint antall egg, så høres det fornuftig ut å ligge på samme dose. Som de andre sier har det mye å si med syklusen. Jeg hadde feks mange follikler de ikke klarte å stimulere, så da blir det endring til lang protokoll ved neste forsøk. Lykke til med nytt forsøk når den tid kommer ❤

Ja, jeg er helt enig med legen der, men det er ikke psyken min... Hovedutfordringen min er nok alder og derfor eggkvalitet, og jeg hadde ikke forventet å lykkes på første forsøk. Men jeg hadde nok forventet at medisinene skulle endres noe ved negativt forsøk, men som klinikken min sa så tror de jo at det finnes gode egg igjen, men det kan ta tid å få de ut. Jeg har bare tre forsøk så jeg kjenner at mer står på spill neste gang.

Når skal du i gang med neste forsøk? Over sommeren?

Jeg har hatt helt ulikt resultat på samme medisin og samme dose. Det var 3. og 4. uttak.
3. uttak fikk jeg ut 4 egg, som ble til 2 blastoer, mens uttak 4 fikk jeg 12 egg, som ble til 6 blastoer! Jeg har tro på at det er litt sjansespill med hvilken syklus man treffer, og at det ikke nødvendigvis kun er medisinene som spiller inn på resultatet. Masse lykke til! :)

Oj, ser der, ja! Store forskjeller!

Jeg håååper at neste syklus vil bli bedre, men det er en liten stemme i hodet mitt som spør meg: "Hva om denne syklusen var den gode syklusen?" Da er sjansen for å lykkes virkelig minimal...

Har hatt lang protokoll med samme medisiner begge mine runder, men bittelitt lavere dose gonal på andre runde (overstimulert uansett)

1. Gonal-f 150 ie. 22 egg ut, 3 befruktet (ikke topp kvalitet). En fersk inn og to fryst sammen.
2. Gonal-f 125 ie. 13 egg ut, 8 befruktet. Innsett på dag 5 og 4 på frys.
Siste runde ble det gjort icsi da sædkvaliteten plutselig var litt redusert, men resultatet ble hvertfall mye bedre på denne runden :happy:

Stor forskjell på ikke så ulik dose! Det ser ut som du har god kvalitet på eggene når du får så mange på frys. Alle de modne eggene mine ble befruktet så det var bra, men av 9 fikk jeg kun én blasto til innsett og ingen på frys. Jeg får skylde på alderen, men det hadde gjort godt for nervene å ha en blasto eller to på frys :)

Hadde samme begge mine runder, med litt ulikt utfall! Det var Menopur 150ie.

1.: 9 ut, 6 befruktet, ett 2-dagers satt inn, 2 3-dagers på frys

2.: 9 ut, 7 befruktet, 1 blasto satt inn på dag 5, 4 blasto på frys!

Venter ennå på babyen, men..:banghead:

Ikke så ulikt antall egg ut som det jeg fikk på Bemfola 150ie. Fikk ut 11 egg hvor 9 var modne og ble befruktet. Dessverre fikk jeg kun en blasto til innsett, kvaliteten til de andre var ikke god nok til å fryses. Jeg har jo et håp om at de treffer på ett godt egg til slutt, men kjenner at jeg ikke gleder meg like mye til denne runden som jeg gjorde til den første.

Jeg husker deg fra flere tråder her inne, men hvor er du i løypa nå? Ikke så lett å holde oversikt over dere alle sammen :)

Hatt samme opplegg 2 ganger, lang protekoll begge ganger. Ble litt overstimulert 1. gangen, fikk ut 13egg, ble en baby og 4 på frys. 1 av 4 overlevde opptining, men ble ikke gravid da. Denne runden ble jeg ikke overstimulert, fikk ut 9 egg, 3 på frys og det som ble satt inn endte i tidlig sa. Legen sier at kvaliteten på egga denne runden er mye bedre enn forrige, så jeg krysser fingrene for fryseforsøk til høsten :)

Så bra! Jeg liker å høre at kvaliteten kan være merkbar bedre selv med samme medisinering. Jeg er litt redd for at alderen min gjør at kvaliteten aldri vil bli bedre, men håper det ligger ett godt egg igjen!

Jeg har fått ut veldig varierende antall på akkurat samme fsh og samme dose. Det har alltid vært like god befruktning, har alltid fått gode embryo til innsett, blasto på frys ca. 50/50. Ser faktisk ingen sammenheng med fsh/dose på utfall (ingen baby).

Jeg har tro på at det er variasjon i syklusene som gir utslag (på antall) her. Forstår godt det føles lite motiverende når det er samme prosedyre, kanskje du kan høre om de har andre forslag til variasjon mtp. støttemedisin f.eks.?

Klinikken forklarte at syklusene kunne variere, men ettersom jeg ikke har mer enn ett forsøk bak meg så kjenner ikke jeg til dette selv. Venninnene mine som har gått gjennom flere forsøk har fått endret medisinering, men det kommer helt sikkert an på hvor utfordringen ligger. Hos meg ser det rett og slett ut til å være eggkvaliteten. Har et fint antall egg og god befruktningsrate - må bare finne det rette egget. Men det er ikke motiverende å se fram mot en nytt forsøk, nei. Må nok jobbe litt med meg selv gjennom sommeren.

Jeg har ikke noe annen støttemedisin enn eggløsningssprøyte og progesteron. Veit ikke om det vil hjelpe på kvaliteten å endre dette?

Hvor ligger du an nå?

Har du hatt 14 egguttak?! Hvordan har dere klart å stå i det? Jeg har nesten mistet motet etter 1 forsøk... Har fått med meg at du har blitt gravid, men at du har vært gjennom så mange forsøk hadde gått meg hus forbi. Så fantastisk at du har kommet så langt nå! Vil det si at du ble gravid på ett av bare to egg nå siste forsøket? Det er jo fint! Kvalitet over kvantitet.

Jeg har lært så vanvittig mye om IVF denne våren. Klarer ikke å skjønne at noen blir gravide på egenhånd når det er så mye som skal klaffe... :hilarious:

Så bra! Jeg liker å høre at kvaliteten kan være merkbar bedre selv med samme medisinering. Jeg er litt redd for at alderen min gjør at kvaliteten aldri vil bli bedre, men håper det ligger ett godt egg igjen!
Ja det får vi håpe på :) er 3 år mellom fersk uttakene, tror kanskje det hjalp på at jeg ikke ble overstimulert denne gangen.

Back
Topp