Flere camping spørsmål. Anbefal sovepose og liggeunderlag?

Og midt på vinteren leser jeh omigjen disse trpsene mine fra i sommer om telt og camping.

Telt har vi altså. Og et underlag fra biltema. Og et fra jysk som kom seg nok i tykkelse til å få bli, men det gikk hull på det i en gymsal i høst da noen herjende unger hoppet, falt og landet på det. Må se om jeg får det tett igjen. Inntil det gikk hull var der kurant godt å ligge på på gulvet også, og guttungen på fint på det fra biltema.

Til våren/sommeren smetter teltet opp igjen i hagen, og vi trenger i alle fall et par ekstra underlag og minst en sovepose til i husholdningen. Jeg har lyst å i første omgang ta det med på en helgetur til en campingplass ikke så langt unna, som en test av hva vi har og hva vi trenger. Gjerne sammen med min bror eller våre foreldre, de har campingvogner. Vogn er ikke aktuelt for oss og vår form for ferie. Men én liten tur ned teltet hadde vært gøy. Så får vi se hvor veien går videre.

Og helst prøve å unngå å måtte ha tilhenger...

Vi klarte det med nød og neppe uten tilhenger i fjor. Jeg er sannelig spent på hvordan det går i år. Jeg shopper ett og hitt. Planen er jo sånn delvis å få tak i ting som tar mindre plass, men av og til blir det litt mer også.

Men mitt siste kjøp er et liggeunderlag som egentlig er en liten luftmadrass, den blir på størrelse med ei flaske når en ruller den sammen, men angivelig har den en god r-verdi (og derved det eneste underlaget vi har med angitt r-verdi. Jeg leser og lærer mye, ja..) spent på å teste den når den kommer.

Men jeg er fortsatt ikke i mål med sovepose til hele familien. Det må noe testing av størrelser til før vi fastslår om det er 10 åringen, han på nesten 13 eller mannen som skal ha ny sovepose da. Eller jeg. Og ideelt sett 5 åringen trolig. Hun elsker den med Elsa på, men den er litt kald ute. Fornuftige soveposer har ikke elsa på

Og så nærmer det seg pinse. Muligens camping dersom været blir bra. Den luftmadrass - liggeunderlaget. Det er ikke kommet seg ut av Kina enda tror jeg. Innbilte meg at jeg handlet fra USA, men den sendes fra Kina gitt. Og den er sendt med pakkesporing da. På kinesisk, så jeg googlet ivei. Den er sendt med fly. Et eller annet sted.

Det får bli en fra biltema eller jysk så lenge. Og sovepose skal vi prøve noe.

Jeg får finne frem pakkeliste og revidere og se hva jeg må vaske og skaffe i så fall

Men i det siste har jeg begynt å se på exped synmat..... Dyrere. Men verd det?

Vi voksne hos oss har exped downmat og er veldig fornøyd med det

Hva har evt unger?

Og hva er fordelen med downmat over synmat (når vi ikke skal sove på snø eller være ute vitnerstid, vi snakker ca pinse til skolestart)

Det er 5 av oss, og kostnaden blir jo litt høy av å kjøpe 5 sånne exped-matter... .Men de TAR mindre plass i bilen enn de ungene har fra før, og MYE mindre plass enn den vi har fra før

Vi har denne: https://www.billigcamping.no/shop/e..._hft1ArTg4txS4uxa199_mltt54MG9dhoCoqYQAvD_BwE

som angis å ha en pakkstørrelse på 60*31, det kan være når den kom, i praksis blir den i dag ikke under en halvmeter i diameter, minst.... Til gjengjeld får jeg sånne campingputer til hele familien i midten da ;)

Hva har evt unger?

Og hva er fordelen med downmat over synmat (når vi ikke skal sove på snø eller være ute vitnerstid, vi snakker ca pinse til skolestart)
Ungene har arvet våre gamle oppblåsbare underlag.
En av de har et slikt https://www.obs.no/klar-og-sport/tu...68VluLeNNXhIhz67tDBoCROMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Men de er så lette at de sover i grunnen på hva som helst. Så vi velger ofte det som tar minst plass sammenrullet
Vi voksne valgte downmat siden det er varmest da vi gjerne sover ute hele året.

Skjønner.

Plass er er element for oss også, men ikke sånn "i sekken", vi har bil, vi har enormt telt, men bare veldig mye med oss. Så bilen er sprengt og grillen for liten til å være prakisk, så jeg ser på muligheter for å spare inn plass her og der så vi kan få med oss mer ;) alternativet er tilhenger, for vogn har vi ikke planer om.

Men med 5 exped får jeg snart en tilhenger for samme prisen ;)

Noen som har tips til nybegynner telt til en familie på 5? Skal ikke campe langt uti skauen, men en natt ved en Strand eller lignende hadde vert kos innimellom. Helst ikke så veldig svært, trenger ikke digert med plass som ikke kan soves på om du skjønner :p

Noen som har tips til nybegynner telt til en familie på 5? Skal ikke campe langt uti skauen, men en natt ved en Strand eller lignende hadde vert kos innimellom. Helst ikke så veldig svært, trenger ikke digert med plass som ikke kan soves på om du skjønner :p
Tvert motsatt av vårt ønske da mao, vi vil ha plass til å ikke sove på. Nydelig å ha "stue" tidlig på morgen og sent på kveld når naturen har blitt kald.

Men vi reiser med bil helt frem.

Jeg tenker dere uansett bør gå for et 6 manns telt når dere er 5. For det er reelt beregnet etter en standard på under en halv meter pr menneske. De fleste liggeunderlag er bredere. Folk er bredere enn det når de sover. 6 manns telt et beskrevet som "komfortabelt for 5" til æ sove.

Hvilken prisklasse tenker dere?

Tvert motsatt av vårt ønske da mao, vi vil ha plass til å ikke sove på. Nydelig å ha "stue" tidlig på morgen og sent på kveld når naturen har blitt kald.

Men vi reiser med bil helt frem.

Jeg tenker dere uansett bør gå for et 6 manns telt når dere er 5. For det er reelt beregnet etter en standard på under en halv meter pr menneske. De fleste liggeunderlag er bredere. Folk er bredere enn det når de sover. 6 manns telt et beskrevet som "komfortabelt for 5" til æ sove.

Hvilken prisklasse tenker dere?
Billigst mulig for så stort :hilarious: ingen garanti for at det blir en hit, vil derfor ikke invistere veldig før vi vet at vi kommer til å like det. Tenker med 2 soverom. Alle ungene er små, eldste er 4år. Han på 12 får sove i det 3manns teltet vi har fra før siden han er så stor og sikkert ikke kommer til å være med alltid. Så 3 små unger og 2 voksne. Kan ikke ha for stort telt siden vi vil telte en plass der det er mangel på god teltplass, sånn at digre telt ikke får plass. Ellers hadde stor oppholdsplass vert greit :)

skjønner , vi camper på campingplasser, familie som liker tilgang på servicehus/toalett.

Vi gikk også for "ikke investere så mye siden vi ikke vet om det blir en hit", i ettertid skulle jeg nok heller lagt LITT mer penger i det, et hakk opp (vi har easy camp palmdale, jeg kunne godt tenkt meg et outwell som er ca likt, men med noen detaljer jeg liker bedre, men et par tusen mer)

Rimlig og enkelt, men aner ikke kvalitet, biltema har ganske små telt som evt kan kobles sammen; https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/telt/kuppeltelt-2000041290

skjønner , vi camper på campingplasser, familie som liker tilgang på servicehus/toalett.

Vi gikk også for "ikke investere så mye siden vi ikke vet om det blir en hit", i ettertid skulle jeg nok heller lagt LITT mer penger i det, et hakk opp (vi har easy camp palmdale, jeg kunne godt tenkt meg et outwell som er ca likt, men med noen detaljer jeg liker bedre, men et par tusen mer)

Rimlig og enkelt, men aner ikke kvalitet, biltema har ganske små telt som evt kan kobles sammen; https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/telt/kuppeltelt-2000041290
Den va litt smart! Da kam man endre etter behov

Den va litt smart! Da kam man endre etter behov

Ikke så veldig vanntett, så anbefaler ikke å telte med det i regnvær, men ja, kan tilpasses hvor mange du har med, ikke dumt det.
(Skulle gjerne hatt et sånt lite anneks på vårt. Til bagasje ;) Vi flytter alle baggene ut fra sovedelen når vi legger oss for å få plass, og inn på sovedelen når vi står opp for å ha ryddigere oppholdsrom og plass der)

Ikke så veldig vanntett, så anbefaler ikke å telte med det i regnvær, men ja, kan tilpasses hvor mange du har med, ikke dumt det.
(Skulle gjerne hatt et sånt lite anneks på vårt. Til bagasje ;) Vi flytter alle baggene ut fra sovedelen når vi legger oss for å få plass, og inn på sovedelen når vi står opp for å ha ryddigere oppholdsrom og plass der)
Ja det er vell ikke all verdens kvalitet, men vi kommer nokk aldri til å campe i regn uansett :hilarious::p

Ja det er vell ikke all verdens kvalitet, men vi kommer nokk aldri til å campe i regn uansett :hilarious::p

Det, ehh, har ikke vi heller gjort. Men vårt telt er noe omstendig å sette opp, stort, og vi fyller det med stæsj. Så derved blir det stående der i hagen fra helg til helg nå frem mot ferien. (ungene sover i det i helgen, og pga minstemor, derved jeg eller mannen)

Det har hendt at vi rømte inn en kveld det begynte å regne også.

Det holder sånn nesten. Det blir litt vått inni etter mange dager med regn. Det er en grunn til at jeg heller skulle hatt outwell. Det jeg så på har 4000, vårt har 3000. Biltema sitt var vel 2000. Men i oppholdervær holder det

Talta i 12 år med ungene , fra de var 3 mnd . Bruker overmadrass , er sp lei liggeunderlag og oppblåsbare madrasser . Så endte med å kjøpe overmadrass på jysk som vi bare stropper sammen . Og dyne. Hater sovepose . De to eldste bruker sovepose , mens minste har egen dyne. Hun ligger på pledd innerst i telte med oss voksne uten madrass. Virker som hun ligger godt , lå ute meste av sommern i fjor uten problem . De to eldste har luftmadrass da, men klager ofte på kaldt . Bruker å legge pledd oppå madrassen som isolerer , men de ligger ikke rolig hehe. Nå har vi hatt mulighet å kjøre dit vi ligger eller hivd alt i båt . Så har pakka fornuftig også .

Jeg liker sovepose, og får aldri i livet dyna mi så lita.

Ulltepper har vi hatt men ungene ligger ikke i ro så det funker ikke så mye nei. Tynt pledd inni soveposen hjelper for den som synes posen er for kald fant vi ut.

Rokkerer også litt på posene og lar mannen få en av de tynneste, for han synes jo det er for varmt uansett.

Vi har et digert telt, så det tar stor plass i bilen, sammen med teppet til å ha inni det sammenleggbare skapet, ei sånn plastkasse med fat og kopper og kniver og fjøl og noe mat, diger kjøleboks på strøm, vi har med vannkoker og vifteovn, ladere og ledninger og annet stæsj, altså klær til fem og sovepose og liggeunderlag til fem, det er her vi må spare plass. Har kjøpt et par kompressjonsposer på ebay så jeg skal se om min og mannens gamle soveposer kan ta litt mindre plass, men det enorme liggeunderlaget vårt må muligens vike plassen om vi skal få med oss en større grill, som fakrisk kan grille mat til hele familien....

Sånn så bagasjerommet ut når vi dro på pinsetur, og da hadde vi altså full takboks i tillegg. IMG_20210521_165906~2.jpg

Den store svarte bar kjøleboksen er liggeunderlaget vårt. Det går litt smale ting inni det da for det blir liksom et hull i midten når man rullet. Det går ikke å rulle helt stramt. Men det tar PLASS!!! Derfor vurderes det kuttet.

(ja, vi har to stoler og et bord med fire krakker inni, stolene står opp ned innerst i bagasjerommet, en ser litt av den ene.)

Jeg har åpenbart en del å gå på ang å pakke smart. Men vi har med en del.... Komfort.

Ja, og sykkelstativ bakpå bilen.

Back
Topp