Positiv fødsel - fødselsforberende kurs på nett

Godt at du fikk en god fødsel uansett ❤️ Jeg har de "12 tips til positiv fødsel" i innboksen min. Mye lurt der.
Jeg hadde en helt grei første fødsel, og andre fødsel var forsåvidt enkel og grei den og.. men jeg fikk da rier i hoftene, og jeg er strengt tatt livredd for akkurat dét :p
Jeg vet jo det går bra, og at man bare må holde ut "litt til", men likevel usikker på de tingene jeg ikke kan kontrollere :p som lengden på fødsel (gjør meg ingenting å føde hjemme - men jeg må helst ha AB fra fødselens start pga GBS, tydeligvis), hvor riene sitter (mage og rygg går bra, hofte og lår er uff), og sånne ting.
Men det lille 12-stegs "kurset"/tipsene har gitt meg litt ideer om både hva jeg kan spørre JM etter, og hvordan jeg vil ha det; og kan være det hjelper bare det.

Todelt svar her, for jeg merket meg at skriver at du fikk rier i hoftene sist gang. Jeg hadde det samme som førstegangsfødende, altså kjente riene nesten bare i hoftene og det strålte veldig nedover i lårene. Jeg syntes det var skikkelig vondt og vanskelig å puste seg gjennom riene på noen god måte fram til jeg fikk epidural. Men hadde du annerledes rier ved første fødsel? Hvordan opplevde du de sammenlignet med andre gang? Er veldig spent på hvordan jeg vil oppleve riene ved neste fødsel...

Så til det du spør om; Jeg tok kurset og var sånn passe fornøyd, men samtidig veldig glad for at jeg tok det! Jeg følte at jeg hadde veldig god oversikt over alt som skulle skje, var ikke redd på forhånd og følte at jeg hadde kontroll gjennom hele fødselen. Det jeg er litt uenig i er at det virker veldig som at kurset er imot det å bli igangsatt, få epidural og annet som ikke er helt naturlig fødsel. Og de framstiller tidvis helsepersonell som en slags fiende som man skal være forberedt på å liksom kjempe mot, sånn som jeg oppfatter det. Så jeg anbefaler å kjøpe kurset, men å se det med et kritisk blikk ;)
 
Todelt svar her, for jeg merket meg at skriver at du fikk rier i hoftene sist gang. Jeg hadde det samme som førstegangsfødende, altså kjente riene nesten bare i hoftene og det strålte veldig nedover i lårene. Jeg syntes det var skikkelig vondt og vanskelig å puste seg gjennom riene på noen god måte fram til jeg fikk epidural. Men hadde du annerledes rier ved første fødsel? Hvordan opplevde du de sammenlignet med andre gang? Er veldig spent på hvordan jeg vil oppleve riene ved neste fødsel...

Så til det du spør om; Jeg tok kurset og var sånn passe fornøyd, men samtidig veldig glad for at jeg tok det! Jeg følte at jeg hadde veldig god oversikt over alt som skulle skje, var ikke redd på forhånd og følte at jeg hadde kontroll gjennom hele fødselen. Det jeg er litt uenig i er at det virker veldig som at kurset er imot det å bli igangsatt, få epidural og annet som ikke er helt naturlig fødsel. Og de framstiller tidvis helsepersonell som en slags fiende som man skal være forberedt på å liksom kjempe mot, sånn som jeg oppfatter det. Så jeg anbefaler å kjøpe kurset, men å se det med et kritisk blikk ;)

Takk for svar :)
Jeg er gjerne ganske kritisk i utgangspunktet, som er grunnen til at jeg er så skeptisk og vil høre 'virkelige mennesker" sin erfaring (synes anmeldelsene ser så styrt ut; det er få av dem på fb og trustpilot, og ingen 3-4 stjerner..) :p
På den andre siden; jeg skjønner jo at helsepersonell vil det beste; men noen ganger, så er helsepersonell sin 'kontroll over situasjonen' viktigere enn at det skal være enklere for pasienten. F.eks det med å bli låst til en seng, og ikke engang få forslag om andre fødestillinger :p

Så til det du spør om;
Første fødsel hadde jeg rier kun i magen, og det var håndterbart. Litt panikk sånn sett, fordi jeg ikke var helt.. klar for det, der og da, men det gikk bra. Og jeg hadde jo sett for meg disse riene med nr 2. Men var jo helt annerledes. Håper virkelig på å slippe disse nå med nr 3..!
Får jeg rier i mage eller rygg, så greier jeg jo puste meg gjennom det. Hofte/lår, da må jeg riste på beina :p
 
Back
Topp