Langvarig hoste hos barn

Sparklefart

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg har en datter på 2,5 år som har hatt hoste i over to uker. Hun hoster veldig sjeldent på dagen, men hun våkner gjerne midt på natten med en skikkelig hostekule. Hun hoster ofte til hun brekker seg, og kaster opp. Hun har også hostet en del rundt legging i barnehagen. Hun har vært i fin form hele tiden, og ikke hatt feber, eller andre symptomer på forkjølelse.

Hun har blitt sendt hjem fra barnehagen to Fredager på rad - sist gang når de skulle spise i barnehagen, og hun hostet så mye at hun nesten kastet opp. Når jeg hentet henne hostet hun ikke mer den dagen, og virket i fin form.

Vi har vært i kontakt med corona telefonen som mener at det ikke er sannsynlig at det kan være corona relatert, og at det derfor ikke er nødvendig med verken test eller å være hjemme fra bhg (vi har ingen smittede i vår kommune).

Hun hadde en lignende greie for ca. et år siden på samme tid. Det gikk over av seg selv etter 1-2 måneder.

Er det noen som har hatt lignende med sine barn, og vet hva det kan være? Jeg har selvfølgelig kontaktet legen via e-konsultasjon, og venter på svar.

Ja, gutten var vår helt lik når han var 1,5 år, hoste hele tiden og særlig på natta, og vi fikk astmamedisiner, noe som hjalp veldig. Han fikk så diagnosen barneastma, før han fikk diagnosen astma når han var 5 år.

Ja, gutten var vår helt lik når han var 1,5 år, hoste hele tiden og særlig på natta, og vi fikk astmamedisiner, noe som hjalp veldig. Han fikk så diagnosen barneastma, før han fikk diagnosen astma når han var 5 år.

Det er det jeg har tenkt også. Vi fikk utskrevet astmamedisin sist gang hun hadde det. Har prøvd å bruke det litt nå, med pittelitt effekt. Hadde han noen andre symptomer utenom hoste?

Min datter var sånn. Var egentlig ingenting men Hu fikk gøy crp enkelte ganger og fikk da medisin mot det. Når hu ikke hadde høy crp så fikk hu cosilan. Det gikk over for noen år siden og Hu er nå 8. Jeg er sånn selv og fikk astma medisin som barn. Men de har sjekket mer etter at jeg ble voksen og det er ikke astma men de har ikke svar heller. Skjedde sist med meg når jeg var 18.

Vår gutt har også hatt noen sånne forkjølelser hvor han hadde hissig hoste som varte lenge, hoster til han kaster opp og verst på nattestid. Det er fint å få utelukket barneastma ja, hos oss var det ikke det og det er nå over et år siden han har fått sånn hoste ved forkjølelse så hos oss var det nok bare dårlig immunforsvar fordi han var liten.

Vår er sånn, det er for tidlig å diagnosene astma på så små barn, men de bruker gjerne astma medisin for å hjelpe.
Små barn har veldig trange luftrør, og når det blir en irritasjon der så får de gjerne astmasymptomer

Høres ut som astma, vår sønn på 8 århar slitt med alvorlig astma.

Det er det jeg har tenkt også. Vi fikk utskrevet astmamedisin sist gang hun hadde det. Har prøvd å bruke det litt nå, med pittelitt effekt. Hadde han noen andre symptomer utenom hoste?
Han har utvikla mer symptomer etterhvert som han ble eldre, men de første åra var langvarig hoste og hyppige luftveisinfeksjoner det vi sleit med.
Surkling og tetthet har kommet med alderen.

Godt mulig dere må gi langvarig medisin morgen og kveld, det vil mest sannsynlig lindre en del :)

Vi måtte på igjen med astmamedisin på eldste nå pga hoste. Ikke brukt det på mange måneder. Tar litt tid før det blir bedre, men det må tas hver dag.

Vi har hatt et par slike rundet på vår jente også, legene har ment at hun rett og slett er forkjølet og har en «mild» luftveisinnfeksjon. Hun har da ikke hatt feber eller andre sykdomstegn kun denne hosten. Har vart noen uker før det går over.

lykke til!

Her var vår jente sånn fra hun var relativt nyfødt.
Ble syk (forkjøla) første gang da hun var 4 mnd, og ble aldri bra. Hadde slitt med amming før det, og mye kaving og surkling.

Så fikk hun rs-viruset da hun var 6 mnd, og etter det hadde hun nesten pustestopp enkelte netter.

Tok masse film og lydopptak av henne.

Begynte å hoste og surkle ved aktivitet, så hun var veldig passiv som baby.

Var hos fastlegen da hun var 7 mnd, og han hørte også surklinga når hun beveget seg, så fikk utskrevet flutide og ventoline. Var ei helt ny jente etter første dose faktisk. Sov bedre om natta, ammingen løste seg osv for nå fikk hun puste ordentlig.

Var hos barnelege da hun var 9 Mnd, og han var ikke i tvil om at hun har astma, og hun hadde allergier i tillegg og eksem. Disse tre tingene hører jo sammen. Jeg har både allergi og astma selv, så det er jo enda en indikator på at hun har.

Vi har prøvd å kutte ut flutide i perioder,
men da går det ei uke, så er hun mer hostete og tett, så det går ikke. Men vi vedlikeholder med den laveste dosen som trengs.

Sønn min fikk diagnosen som 5mnd gammel, etter rs-virus når han var eit par uker gammel.

Ikke erfaring med barna mine,men jeg selv har hatt sånn hoste så lenge jeg kan huske. Først nå i vinter fikk jeg astmamedisiner og det gikk 2 dager så var hosten vekk.

Så ville absolutt sjekket det ut.

Hadde en runde med eldste da hun var ca 1,5 år. Hun hostet i 2-3 mnd etter en forkjølelse. Hun ble da sjekket på med spirometer osv. Ikke slitt med det senere da og er snart 6 år.

Her var vår jente sånn fra hun var relativt nyfødt.
Ble syk (forkjøla) første gang da hun var 4 mnd, og ble aldri bra. Hadde slitt med amming før det, og mye kaving og surkling.

Så fikk hun rs-viruset da hun var 6 mnd, og etter det hadde hun nesten pustestopp enkelte netter.

Tok masse film og lydopptak av henne.

Begynte å hoste og surkle ved aktivitet, så hun var veldig passiv som baby.

Var hos fastlegen da hun var 7 mnd, og han hørte også surklinga når hun beveget seg, så fikk utskrevet flutide og ventoline. Var ei helt ny jente etter første dose faktisk. Sov bedre om natta, ammingen løste seg osv for nå fikk hun puste ordentlig.

Var hos barnelege da hun var 9 Mnd, og han var ikke i tvil om at hun har astma, og hun hadde allergier i tillegg og eksem. Disse tre tingene hører jo sammen. Jeg har både allergi og astma selv, så det er jo enda en indikator på at hun har.

Vi har prøvd å kutte ut flutide i perioder,
men da går det ei uke, så er hun mer hostete og tett, så det går ikke. Men vi vedlikeholder med den laveste dosen som trengs.
Min eldste begynte med Flutide og ventoline da han var 2,5 år. Prøvde å slutte flere ganger, men måtte begynne på igjen etter bare noen dager. I fjor sommer( 6,5 år) kunne han slutte endelig, men måtte i gang igjen på høsten da han ble forkjøla. Slutta etter noen dager og det har holdt helt til nå. Nå er vi på andre dagen med medisiner igjen. Trodde vi endelig var helt ferdig, men nei.

Min eldste begynte med Flutide og ventoline da han var 2,5 år. Prøvde å slutte flere ganger, men måtte begynne på igjen etter bare noen dager. I fjor sommer( 6,5 år) kunne han slutte endelig, men måtte i gang igjen på høsten da han ble forkjøla. Slutta etter noen dager og det har holdt helt til nå. Nå er vi på andre dagen med medisiner igjen. Trodde vi endelig var helt ferdig, men nei.
Hun her er snart 9 år, men kan ikke slutte tydeligvis.
Hun har pollenallergi i tillegg, og den går også på pusten. Hadde flere anfall da hun var yngre, 1 1/2 år og sånn, som vi trodde var falsk krupp. Hørtes sånn ut. Måtte på legevakta osv. Siste gangen var i mai, og da hadde vi begynt å tenke allergi, for hun var så hoven rundt øynene, blankt snørr og veldig tett, så hadde legetime dagen etter siste anfallet som sendte oss på legevakta. Legen der mente at det minnet mer om astmaanfall, og at det var pga allergi. Noen kan visstnok få astmaanfall ved allergi også.

Etter at hun fikk Aerius da, så ble hun ei ny jente uten disse anfallene. Derfor har vi aldri turt å slutte med Astmamedisiner om sommeren, for å ha noe forebyggende i tillegg til Aerius..

Jeg er litt i tvil på om hun her kommer til å vokse det av seg, siden allergien også forverrer astmaen..

Jenta mi har hosta sånn i 3 mnd nå. Har bestilt legetime nå, så håper det er hjelp å få.

Inatt så hosta hun i 1 time, nonstop! :yuck:

Back
Topp