Leggetid

abrakad

Forelsket i forumet
Når tar deres små kveld? Her er det mellom 19.30 og 20.00 og da er han er somregel klar for dagen kl 05.00 :hungover: Han sover natten igjennom uten mat.
Jeg får flere tips om å legge han tidligere fordi da sover han lengre om morgenen?? erfaring??

Han er somregel veldig enkel å legge for kvelden, legger han bare ned i sengen også ligger han der og prater litt i 10 min før han sovner
MEN! Jeg må også legge til at han våkner veldig mye, men finner roen selv etter ca 10 minutter. Altså, han sover ca 30 min og våkner, er våken i 10 min og sover igjen i 30 minutter. Slik holder han på til ca 22.30.
Kanskje dette bedrer seg om han legger seg 18.30-19?? :rolleyes: men er ikke det veldig tidlig??? haha...
Jeg er så "redd" for å legge han for tidlig, jeg ønsker jo ikke å starte dagen kl 03.00 liksom :joyful:

6 mnd om en uke
 
Han er 6 mnd nå og legges ca 19.. bruker en halvtime på å sovne, sovner kun når jeg legger han, uansett om det er med pupp eller ikke.
Har kvelder hvor han er mye urolig, men vi har de siste dagene ikke gitt smaksprøver på ettermiddag, kun i lunsjtid. Kan virke som det har hjulpet.
Sover da i 3-4 timer før mat, og så varierer det om han våkner en eller to eller tre ganger til før morgen i 6-7tiden. Trenger raskt en lur etter det så i dag ble vi liggende til klokka 9.

noen er morgenfugler uten at man får gjort noe med det helt ennå, og jeg kan ikke huske at det hjalp å verken legge før eller etterpå med de to andre. Noen bare våkner..
 
Han er 6 mnd nå og legges ca 19.. bruker en halvtime på å sovne, sovner kun når jeg legger han, uansett om det er med pupp eller ikke.
Har kvelder hvor han er mye urolig, men vi har de siste dagene ikke gitt smaksprøver på ettermiddag, kun i lunsjtid. Kan virke som det har hjulpet.
Sover da i 3-4 timer før mat, og så varierer det om han våkner en eller to eller tre ganger til før morgen i 6-7tiden. Trenger raskt en lur etter det så i dag ble vi liggende til klokka 9.

noen er morgenfugler uten at man får gjort noe med det helt ennå, og jeg kan ikke huske at det hjalp å verken legge før eller etterpå med de to andre. Noen bare våkner..
Samme her mtp at han raskt trenger en lur etter vi har stått opp, han er jo såå trøtt kl 5, men skal aldeles ikke sove. Har flere ganger prøvd å gitt han flaske da i 5 tiden, men skal da ikke sove! Opp å starte dagen :joyful:
Joda noen er morgenfugler, håper det gir seg snart :smiley-ashamed008 haha
 
Her er hun egentlig klar for å sove for natten klokken 17, men vi har heldigvis klart å drøye det til 1730 de siste dagene :p Blir så lite tid sammen med resten av gjengen som kommer hjem klokka 16 liksom. Hun våkner som regel litt før 06, sov faktisk lenger når hun la seg klokka 17. Hun har et godt sovehjerte på nattestid!
 
Her er hun egentlig klar for å sove for natten klokken 17, men vi har heldigvis klart å drøye det til 1730 de siste dagene :p Blir så lite tid sammen med resten av gjengen som kommer hjem klokka 16 liksom. Hun våkner som regel litt før 06, sov faktisk lenger når hun la seg klokka 17. Hun har et godt sovehjerte på nattestid!
Hærregud er det sant! Det var en stor motivasjon til å prøve å legge tidligere!
Han avslutter somregel dupp nr 2 rundt 15, og allerede 17.00 er han stuptrøtt og sover da en dupp til ca 18. Kanskje jeg skal prøve så godt jeg kan å dryge dette, og legge han rundt 18-18.30 istede :scratch

Jeg kan godt starte dagen kl 6, mye bedre enn 5 :joyful:
 
Her sovner han mellom ni og ti, alt etter som hvordan vi havner ut med matinga. Han har sove hele natta gjennom i fler mnd, men han har i det siste våknet en og to og tre ganger om nettene, noe jeg antar er fordi han rett og slett trenger mer mat? Ikke godt å si.. Men han har sove fint de siste nettene, så får vi se hvor lenge det varer. Ser egentlig litt fram til vi får lagt han tidligere, så jeg og pappa'n får litt tid sammen også.
 
Legger seg ca. kl 19. spiser mange ganger i løpet av natten, men sovner med en gang/på puppen. Våkner alt fra kl 5.15 til 6.30
 
Hærregud er det sant! Det var en stor motivasjon til å prøve å legge tidligere!
Han avslutter somregel dupp nr 2 rundt 15, og allerede 17.00 er han stuptrøtt og sover da en dupp til ca 18. Kanskje jeg skal prøve så godt jeg kan å dryge dette, og legge han rundt 18-18.30 istede :scratch

Jeg kan godt starte dagen kl 6, mye bedre enn 5 :joyful:

Ja, alle minutter teller så tidlig på morgenen :p Hun avslutter siste dupp et sted mellom to og tre. Og da er hun fint ferdig rundt klokka fem. Men det er vår dupp nr 3 da, hun sover ikke så mye på dagtid. To på 30 minutter og en litt lenger som regel.
Det er ikke lett å bli klok på disse små alltid. Men det skader jo ikke å prøve legging istedenfor dupp rundt klokka seks :)
 
Ja, alle minutter teller så tidlig på morgenen :p Hun avslutter siste dupp et sted mellom to og tre. Og da er hun fint ferdig rundt klokka fem. Men det er vår dupp nr 3 da, hun sover ikke så mye på dagtid. To på 30 minutter og en litt lenger som regel.
Det er ikke lett å bli klok på disse små alltid. Men det skader jo ikke å prøve legging istedenfor dupp rundt klokka seks :)
heheee ja vi har også 30 minutters dupper her i hus. den siste kan være rundt en time. Om duppene er som I går, så skal jeg faktisk prøve å legge tidligere!
 
Vi har vært heldige og hatt gode legge rutiner fra han var 3 mnd (5 1/2 nå) . Begynner kveldstellet med D vitamin dråper kl 19 og så tar vi på nattdrakt. Ca 19:15 går vi opp på soverommet. Der ligger vi alle 3 (mor, far og baby) og koser litt stille og rolig. Så får han pupp, noen ganger sovner han på puppen, noen ganger må jeg legge han ned i sengen. Men slår nesten ikke feil at når kl er 20, så sover han.

Vi nattammer som regel 1 gang iløpet av natta, alt fra kl 3 til kl 5. Så bare legger jeg han ned i senga igjen, så sover han til alt mellom 6 og 7:30 på det lengste. Har du forsøkt å gi han mat kl 5 når han våkner, for så å prøve å legge han igjen?

Må legge til at han har 3-4 kviler iløpet av dagen også. Noen korte og noen lange. Han sover best i vogna på tur eller på soverommet der det er mørkt og stille.

Håper noe her kan hjelpe deg. Kl 5 er veldig tidlig å stå opp
 
Babyer er forskjellige! :)
Vi har hatt leggetid i sekstida siden han var to og en halv måned, det var det i grunn han selv som fant ut av. Sovner som oftest innen et kvarter og sover tre-fire timer før mat. Deretter mat en gang til i løpet av natta. Våkner en gang til eller to uten å få mat, som oftest fordi han har snudd seg og ligger og kaver.
Han er en morgenfugl som vil stå opp mellom fem og seks, har bare innsett at sånn er han. En lengre periode startet dagen halv fem, det har heldigvis gått over. Ikke grinete når han våkner, men veldig bablete og klar for å starte dagen. (Jeg har prøvd å gi mat da, men det hjelper ingenting, han blir bare mer våken)
Senere legging har ikke hatt noen innvirkning på det, så rutinen har satt seg litt selv her. Hvis han legger seg senere får han bare mindre søvn. Er klar for første lur i åttetida, så en litt lengre når vi er på trilletur i 11-12-tida. Den siste er rundt 15-16.
 
Her er det natta for minsten en gang mellom kl. 17:30-18:00. Våkner for pupp ca. 2-3 ganger frem til det er morgen mellom kl. 05-06:00. Slik har det vært noen måneder nå :)
 
Vi har vært heldige og hatt gode legge rutiner fra han var 3 mnd (5 1/2 nå) . Begynner kveldstellet med D vitamin dråper kl 19 og så tar vi på nattdrakt. Ca 19:15 går vi opp på soverommet. Der ligger vi alle 3 (mor, far og baby) og koser litt stille og rolig. Så får han pupp, noen ganger sovner han på puppen, noen ganger må jeg legge han ned i sengen. Men slår nesten ikke feil at når kl er 20, så sover han.

Vi nattammer som regel 1 gang iløpet av natta, alt fra kl 3 til kl 5. Så bare legger jeg han ned i senga igjen, så sover han til alt mellom 6 og 7:30 på det lengste. Har du forsøkt å gi han mat kl 5 når han våkner, for så å prøve å legge han igjen?

Må legge til at han har 3-4 kviler iløpet av dagen også. Noen korte og noen lange. Han sover best i vogna på tur eller på soverommet der det er mørkt og stille.

Håper noe her kan hjelpe deg. Kl 5 er veldig tidlig å stå opp

Ja har prøvd flere ganger å gitt han mat kl 5, han er jo tydelig veldig trøtt, og sovner nesten mens han spiser. Men han blir fly forbanna når jeg legger han ned igjen :joyful: har prøvd å sitte hos han, vugge han, kose, synge osv, men det er så tydelig at han vil opp :joyful: Det er liksom så mye styr så tidlig på morgenen at det blir egentlig lettere å bare stå opp :wacky: Han sov såååå godt både dag og natt, helt til han ble ca 3 mnd, da snudde det. Sover dårlig på dagtid også egentlig, duppene er ikke lengre enn 30 minutter PÅ SEKUNDET, og ungen er trøtt store deler av dagen.
Har hatt samme rutine siden han kom til, bare endrer tidspunkt for legging etterhvert som han blir eldre. Ikveld sovnet han 19, men samme som altid - våkner og sovner frem til nå i 22-23 tiden. Nattesøvnen hans er jo da fra ca 23-05.00 og det synes jeg er for lite for en liten kropp som tydelig er trøtt.
Skal fortsette å endre tidspunkt med 5-10 minutt hver kveld nå og se om det blir noe bedring :)
 
Babyer er forskjellige! :)
Vi har hatt leggetid i sekstida siden han var to og en halv måned, det var det i grunn han selv som fant ut av. Sovner som oftest innen et kvarter og sover tre-fire timer før mat. Deretter mat en gang til i løpet av natta. Våkner en gang til eller to uten å få mat, som oftest fordi han har snudd seg og ligger og kaver.
Han er en morgenfugl som vil stå opp mellom fem og seks, har bare innsett at sånn er han. En lengre periode startet dagen halv fem, det har heldigvis gått over. Ikke grinete når han våkner, men veldig bablete og klar for å starte dagen. (Jeg har prøvd å gi mat da, men det hjelper ingenting, han blir bare mer våken)
Senere legging har ikke hatt noen innvirkning på det, så rutinen har satt seg litt selv her. Hvis han legger seg senere får han bare mindre søvn. Er klar for første lur i åttetida, så en litt lengre når vi er på trilletur i 11-12-tida. Den siste er rundt 15-16.
Samme her med at det trengs en lur kort tid etter man har stått opp. Men ja, det er vell sånn med disse små, det skulle vært bruksanvisning med hver enkelt :joyful:
Men som du sier, det blir bare mindre søvn om du legger senere, virker ikke som det har innvirkning på når han våkner? Blir altså ikke klok på dette her, men nå holder jeg på med tidligere legging, så får vi se om jeg finner et bra tidspunkt etterhvert! Kunne godt lagt han 6, gitt mat en eller to ganger på natta, så lenge jeg slipper å stå opp kl 5 :hilarious:
 
Her er det natta for minsten en gang mellom kl. 17:30-18:00. Våkner for pupp ca. 2-3 ganger frem til det er morgen mellom kl. 05-06:00. Slik har det vært noen måneder nå :)
17.30! :eek: oiii det vet jeg ikke om jeg tørr :joyful::joyful:
Men ser jo flere sier at de våkner til samme tid uansett på morgenen om de legges sent eller tidlig, så er jo en fin måte å få nokk søvn da!
 
Samme her med at det trengs en lur kort tid etter man har stått opp. Men ja, det er vell sånn med disse små, det skulle vært bruksanvisning med hver enkelt :joyful:
Men som du sier, det blir bare mindre søvn om du legger senere, virker ikke som det har innvirkning på når han våkner? Blir altså ikke klok på dette her, men nå holder jeg på med tidligere legging, så får vi se om jeg finner et bra tidspunkt etterhvert! Kunne godt lagt han 6, gitt mat en eller to ganger på natta, så lenge jeg slipper å stå opp kl 5 :hilarious:
For min baby har det ingenting å si, nei, men det er neppe en fasit på det heller. :D man må vel bare prøve å finne en middelvei som funker for både seg og baby.
 
Mini legger seg 19.30-20.00 og da sover han (uten å våkne i løpet av natten ) til alt mellom 7-9 På morningen ☺️ han har sin siste lur kl 16.30 -17 ca og sover i 30 min
 
Har prøvd nå en uke med sengetid 18.45 og han har sovnet rundt 19.00. Han sover helt til ca 02.00 og er våken til ca 04.00. Sover da ca en time og er klar for dagen ca 05.00 JEG BLIR GAL :grumpy:
 
Har prøvd nå en uke med sengetid 18.45 og han har sovnet rundt 19.00. Han sover helt til ca 02.00 og er våken til ca 04.00. Sover da ca en time og er klar for dagen ca 05.00 JEG BLIR GAL :grumpy:
Hvis det er noen trøst, er det morgen her rundt kl. 5 på morgen også :p
 
Hvis det er noen trøst, er det morgen her rundt kl. 5 på morgen også :p
haha ja ser og hører mange har det slik :confused: men man blir jo helt surrete av det, værtfall jeg :joyful: og ungen også forsåvidt.. første dupp er jo allerede 45 min etter at han har våknet - klarer ikke holde han våken lengre :hungover:
 
Back
Topp